Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

nettverk fra nabo over 50 meter avstand


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg vil dele nettverk med naboen min fordi telefonlinja inn til huset

mitt ikke er bra nok for bredbånd i flg Telenor?, dette til tross for at jeg bor midt i

Fredrikstad sentrum

 

Jeg har fått lov å surfe på naboens nett men signalet er for svakt

pga avstanden (ca 50-70 meter)

Fins det noen måte å forsterke signalet med hjel av en antenne

eller lignende?

 

Sier takk for all hjelp!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt hvilken løsning dere har valgt, om det bare er den vanlige ruteren dere prøver med. Over så store avstander så er det viktig at det er så åpen sikt som mulig. Både fra der ruteren befinner seg og til ditt signalene skal nå. Dersom du får svake signaler fra vennen din ved hjelp av en vanlig ruter så vil en retningsstyrt antenne hjelpe ganske bra. Det er uansett viktig å merke seg følgende

 

1) Du får ALDRI 2x eller 3x økt rekkevidde! Du får noe bedre rekkevidde men ikke minst signalstyrken er bedre.

 

2) Antenne og ruter bør være av samme produsent, dette vil gi best resultat selv om det står på pakken til antennen at de skal være 100% kompatibelt med andre produsenter.

 

3) Som sagt dette med sikt er utrolig viktig. At antennen plasseres aller helst i et vindu og peker mot det punktet man ønsker at signalene skal gå. Mur tar drepen på signalene. Pc'en som skal ta i mot signalene bør også befinne seg i nærheten av et vindu som vender mot der signalene kommer fra.

 

Selv kjører jeg hawking ruter og hawking ekstern retningsstyrt antenne over ca. 40 m og det fungerer fint, men først og fremst i det området hvor vinduet vender mot signalene. Tar jeg med f.eks lap top inn i et annet rom så sliter den med signalene da vegger og dør blokkerer.

 

4) sist men ikke minst så pass på at man sikrer nettverket da man gir bort signaler til "halve byen" med en slik løsning

 

Lykke til!

 

X.

Lenke til kommentar
1) Du får ALDRI 2x eller 3x økt rekkevidde!

Der er jeg uenig. Avstanden avgjøres kun av hvor sterkt signal man får. Man kan godt øke avstanden til 10 eller 100 ganger det som står oppgitt på pakken til utstyret om man bare passer på å retningsstyre signalet skikkelig og bruke skikkelige antenner. Se biquad-guiden her på forumet. Der er det flere som har nådd mange kilometer, og verdensrekorden for WLAN er i området 300km.

 

En biquad eller en pringles-antenne bør øke signalet og senke støyen såpass mye at det blir bra båndbredde. Høyt støynivå kan være et problem i byer siden det er utrolig mye utstyr som gir fra seg støy i 2,4GHz-området og det er høy tetthet av slike støykilder i bysentrum.

 

Evt. kan du bruke trådet nettverk. Cat5e kabel kan brukes på større avstander enn 50m så det skal ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...