Gå til innhold

Gutt 18 søker kamera


Anbefalte innlegg

Nå har det seg slik at jeg sitter fast i kirkenes til neste sommerferie og som du sikkert klarer å tenke deg til er det ikke mye å finne på i kirkenes utenom friluftsliv og slikt.

Fin natur er det flust av i kirkenes, og sånn ca halve året er det helt bekmørkt. Jeg tenkte at jeg skulle kjøpe ett kamera og forevige noen fine naturlandskap, nordlys og reinsdyr og slikt, men jeg har dessverre ikke så mye peiling på kameraer.

Derfor trenger jeg litt hjelp av noen.

Jeg har tenkt ut at kameraet må hvertfall være robust og helst lite og lett, kan ofre noe bildekvalitet/oppløsning for dette, men kvaliteten på bilder tatt i mørke må være knallgod.

Ellers skal jo kameraet stort sett brukes utendørs, ofte under relativt ekstreme forhold (lave temperaturer og slikt). Lurer på om noen har noen forslag?

Kan tenke meg å bruke en rundt 3000-3500kr. Er ikke på jakt etter noe superkamera akkurat, men det må jo tåle litt og det er nødt til å funke i 20 minus.

 

Takker på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sterke krav du stiller til et kamera som ikke skal koste mer enn 4000 kroner. Vil faktisk anbefale deg et analogt/filmbasert speilrefleks til rundt 3500-4000 kroner da det nok er dette som er det riktige for deg. Det er ikke så lite og lett, men det er robust, tåler store temperatursvinginger og du har stor kontroll over hvordan det oppfører seg i dårlig lys. Du får mye mer for pengene med et filmbasert kamera enn et digitalt, og skal du ha et kamera som oppfyller dine krav, så må du nesten over i speilrefleksverdenen. Billigste digitale speilrefleks ligger på rundt 6-7000 kroner.

 

Hvis du fortsatt insisterer på et lite digitalkamera, bør du velge et av Panasonics FX kamera (FX-8 f.eks). Dette koster 3000-3500 kroner og har optisk bildestabilisator som kan hjelpe deg i dårlige lysforhold. Evt. kan du se på Canons Powershot A-serie, der du kan stille lukkertiden slik at du ved hjelp av stativ kan ta bilder selv om det er mørkt.

 

Det som først svikter ved 20 minusgrader er batteriet, og det kan hjelpe om du holder kameraet og/eller batteriet på en innerlomme. Men verken batteri eller kamera er glad i temperaturer langt under 0 grader, og det anbefales at man er raskt til å ta bilder når det er såpass kaldt.

Lenke til kommentar

Jeg har haft Ixus II med i lapland i - 20 og det tog fine billeder.

 

Jeg havde det i bæltet under jakken, og tog det kun frem når jeg skulle tage billeder. Jeg tror ikke du finder noget digitalt kamera, der fungerer hvis det selv nede på den temperatur.

 

du skal nok også tænke på, at hvis det er der det primært skal bruges så holder det nok ikke så længe - lad være at satse alle pengene for de næste 4 år ... der skal være råde til nyt indenfor et par år. Det bliver udsat for fugt fra kroppen, hastigt skiftende temperaturer fra - 20 og opad + hvad der ellers er.

 

Men evt Nikon Coolpix af en slags - de er gode og ikke så dyre.

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

Om du velger digitalt, tror jeg du også bør vurdere et kamera som kan bruke standard AA / AAA batteri. For det vil sikkert være mye lettere å kjøpe med seg en pakke batteri enn å få tilgang på støm så du får ladet opp kamera igjen, når du er på øvelse osv.

 

Husk at du også kan ha et sett eller to av oppladbare batteri til vanlig bruk.

 

Må si jeg ikke kjenner noen mindre kompaktkamera som bruker standard batteri, men litt søk i produktguiden så burde nok kunne se om det finnes.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Jeg drister meg til å gjenopplive denne tråden, da grunnen er at jeg stort sett er på utkikk etter det samme som trådstarter, og at jeg fant denne trådene gjennom det riktige søket på sidene ;)

 

Innleggene her er jo et halvt år gamle, og det jeg spekulerer på, er naturligvis om det finnes anbefalinger dere med peil kan gjøre nå - altså på nyere kameraer.

 

Regner med at kameraet kommer til å holdes en hel del på kroppen, bli med ute i friluftliv mye, også på vinteren - tenk fiske, jakt, og ski.

 

Har vurdert eldre kamera, men siden jeg tenker vekt & plass ganske så ofte, så hadde det vært veldig fint med et kamerea som ikke nødvendigvis tar opp den største plassen, og ikke minst, som jeg kanskje kan ha på kroppen for å spare batterier osv.

 

Antar jeg kan inngå et kompromiss med tanke på "nattkvalitet", men det er ikke til å komme unna at jeg kommer til å bruke det en del i nord, hvor sola som kjent ikke er det vanligste synet i vinterhalvåret.

 

Setter stor pris på om det er noen der ute som gidder å ta seg tid med å gi meg noen hint og pekere mot et par modeller her, for jeg har innsett at jeg allerede har gått meg vill i de tilbudene som eksiterer der ute. :ermm:

 

Edit:

Skrivefeil.

Endret av Skarphedin Olsen
Lenke til kommentar

Hvis du har samme krav til bildekvalitet i mørket, så finnes det kun to kameraer. Fuji F10/F11 er det eneste kameraet som kan skilte med iso 800 i brukbar kvalitet. Her er det ingen tvil, hvis fotografering i tilgjengelig lys er hovedkriteriet.

De to modellene tar naturligvis også knall bilder i mer lyssterke omgivelser. Noe som gjør dem ekstra atraktive for store forstørrelser, er at Fuji har valgt en ganske moderat oppskarping i kamera. Slikt gjøres mye bedre i etterbehandlingen på pc/mac, enn det kamera selv kan få til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...