Gå til innhold

Foss (nå med ett nytt forsøk...)


TBPhoto

Anbefalte innlegg

Har tatt masse bilder av en foss i nærheten her, men har aldri fått til noe helt bra bilde... men ett bilde jeg tok i begynnelsen av juni i år ble iallefall langt bedre enn de andre. Ixus'en min klarte endelig å sette en lukkertid som gjorde vannet litt slørete... :roll:

 

Vel, uansett. Hva synes dere om dette bildet? Har ikke gjort noe med det, bortsett fra resizing.

post-209-1124659394_thumb.jpg

Endret av MrMagoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det var bra, det eneste er at det kanskje skulle vært litt mer sollys slik at bildet ble litt mer idyllisk. Men som det fleste som tar bilder vet er det ikke lett å bare be solen flytte seg eller be en sky gå et annet sted så jeg synes dette bildet bra veldig bra!

Lenke til kommentar

Keisamt. Manglar god komposisjon, manglar piffen som gjer det spanande. Anten må du

bruke det grøne i komposisjonen din; eller ikkje. No blir det meir støy. Biletet manglar

substans, dynamikk, utført form osb.

 

Dette er slike ein kan ha hundrevis av frå ein tur på fjellet el.l. Nett som å sjå

feriebilete. Ok. Eit bilete, men kva så? Dei er ikkje spesielt vanskelege å take, ein trykker

på knappen et voilá.

 

Unnskuld for å vere så krass, men sjølv om dette kanskje var det beste ditt kamera har

take, så er det ikkje særleg bra. Tenkjer du meir på komposisjon og innhald så kan ein

take veldig bra bilete med kva utstyr som helst. Men dette blei for keitt :)

 

Er eit OK bilete då :) Men ikkje noko spesielt altså.

post-209-1125299291_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Veit ikke om det er kjedelig, men... :hmm:

 

Synes croppinga av bildet er litt feil. Skulle gjerne likt å se enten inngangen eller utgangen til det vannet vi ser i bildet nå.

 

Bildet ditt var blasst. Liker hva Velmont har gjort med bildet. Frisk det opp! Bruk og lek et bildebehandlingsprogram slik at bildet kanskje blir nærmere det du hadde tenkt. Kanskje umulig med en Ixus, men skaffer du deg et dSLR så har du muligeheten til å variere lukkertiden. Prøv deg fram, det er ikke alltid at bildet blir best med lang lukkertid, selv om effekten er kul nok, særlig på "jomfu-turen". Men ofte kan bare litt være mer enn nok.

Lenke til kommentar
Kanskje umulig med en Ixus, men skaffer du deg et dSLR så har du muligeheten til å variere lukkertiden.

Er i ferd med å skulle kjøpe ett D50 :D

 

Jeg har hundreogørten flere bilder av denne fossen, så jeg skal se om jeg kan få noe ut av de (mao. kverne de igjennom PS). Har andre vinkler som jeg synes er bedre, men de må redigeres først.

 

Jeg kunne godt ha redigert litt på det jeg la ut, men det jeg først og fremst var ute etter var tilbakemeldinger på motivet, komposisjon, etc.

Så hvis vi ser bort fra hva som kan gjøres etterpå; hvordan kunne jeg ha tatt bildet med Ixus'en for at det skulle blitt bedre? Velmont har en del sterke meninger om dette, men jeg vil gjerne ha litt konkrete tips på hva jeg kunne/burde ha gjort annerledes. :)

Lenke til kommentar

Joda, på min Ixus kan du stille alt fra 1 sekund og opp til 15 sekund manuelt. Men som du sier blir det for lenge... 1 sekund lukkertid i dagslys går ikke... muligens med stativ i skumring - ellers må du vel bruke ett ND filter? (noe som ikke er en mulighet på Ixus'en...)

 

Bildet jeg har her, er tatt på full tele på kvelden en gang - med stativ. Lukkertiden ble 1/8 sekund.

 

Var ute og gikk tur med hunden ikveld, og tok noen bilder av en annen foss. Ett par ble ganske bra (måtte bruke rekkverket på en bro som stativ... siden jeg ikke har for vane å ta med fotostativ når jeg går tur med hunden ;) ). Skal se om jeg får til noe bra ut av de når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Veldig bra bilde, Likte velmont sin oppdatering (men synd den ble litt utbrent da.. hehe)

 

Bigk.

helt enig med bigkay..

 

Kjempeflott bilde, men det er litt mye gråtone, men det velmount gjorde ble bra, men også bare kunstig..

En mellomting = :thumbup: ...

 

Er vel umulig å få skarpe farger/kontraster med lengre lukkertid...?

Lenke til kommentar
Kanskje umulig med en Ixus, men skaffer du deg et dSLR så har du muligeheten til å variere lukkertiden.

Er i ferd med å skulle kjøpe ett D50 :D

 

Jeg har hundreogørten flere bilder av denne fossen, så jeg skal se om jeg kan få noe ut av de (mao. kverne de igjennom PS). Har andre vinkler som jeg synes er bedre, men de må redigeres først.

 

Jeg kunne godt ha redigert litt på det jeg la ut, men det jeg først og fremst var ute etter var tilbakemeldinger på motivet, komposisjon, etc.

Så hvis vi ser bort fra hva som kan gjøres etterpå; hvordan kunne jeg ha tatt bildet med Ixus'en for at det skulle blitt bedre? Velmont har en del sterke meninger om dette, men jeg vil gjerne ha litt konkrete tips på hva jeg kunne/burde ha gjort annerledes. :)

Har ganske nylig kjøpt meg en D50, anbefaler deg å kjøpe den :thumbup:

Litt of topic, men men... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...