plexiknut Skrevet 20. august 2005 Skrevet 20. august 2005 Er vel ikke det vanskeligste her i verden, men er det noen som kan gi meg en link til denne? Hvis det finnes? Har lett høyt og lavt...
perpyro Skrevet 20. august 2005 Skrevet 20. august 2005 (endret) Fant ingen link jeg heller men jeg skal forsøke å forklare så godt det lar seg gjøre. 1. Trekk ut kontakten på den gamle skjermkortvifta med nebbtang eller bruk neglene dersom du kan. Ikke rykk den av bare ved å dra i kabelen. Det kan være du må lirke litt men kontakten bruker ikke å sitte så godt fast. 2. Løsne de gamle plastpluggene den gamle kjøleren sitter fast med. Disse kommer løs ved å klemme pluggen forsiktig sammen på baksiden av skjermkortet med nebbtang slik at de lett smetter gjennom kortet. 3. Nå skal den originale kjøleren være løs og er den ikke det forsøk å vri den forsiktig fra side til side. Kommer den fortsatt ikke løs varm kortet til 50-60 grader og prøv på nytt. Til oppvarming kan man ta i bruk steikeovn og for all del ikke micro. Det andre som kan gjøre denne jobben litt lettere er å kjøre f.eks 3Dmark rett før man skrur av maskina før man begynner på jobben slik at skjermkortet i utgangspunktet er varmt. 4. Rengjør GPU kjerne for gammel kjølepasta med neggelakkfjerner, rødsprit eller isopropanol og smør et tynt lag med den medfølgende kjølepastaen på kjernen. (det finnes ørten guider på både hw.no og andre steder på nettet om hvordan man smører på kjølepasta) 5. Ta av mutrene på AC kjøleren og monter kjøleren på skjermkortet. Nå er det forskjellige måter AC kjølerne festes på og jeg har 2 slike som har forskjellig festeanordning. Enten så er det bare muttere med en gummiskive og en metallskive på hver skrue. Er det slik så strammer du mutrene forsiktig til det holder kjøleren på plass og strammer ytterlig 1 omdreining slik at gummiskiven står i press og ikke blir deformert. Den andre måten kjøleren monteres på er at det er en metallplate som skal være på baksiden av skjermkortet med en gummiplate i mellom. Alt dette trees på skruene til kjøleren som stikker ut gjennom skjermkortet. Er det denne festemetoden så legger du gummiskiva på først og metallplata på over slik at gummien fungerer som isolasjon mellom skjermkortes bakside og metallet. Stram til mutrene til det sitter. Det følger forresten med en utfyllende monteringsanvisning med kjøleren. Endret 20. august 2005 av perpyro
Wazu Skrevet 20. august 2005 Skrevet 20. august 2005 Det følger forresten med en utfyllende monteringsanvisning med kjøleren. Sier du etter du har skrevet alt sammen her Men ja, det skal ligge en brukerveilidning i pakken, i bunnen, som skulle være mer enn nok til å skjønne hvordan du skal montere den.
plexiknut Skrevet 20. august 2005 Forfatter Skrevet 20. august 2005 Det følger forresten med en utfyllende monteringsanvisning med kjøleren. Sier du etter du har skrevet alt sammen her Men ja, det skal ligge en brukerveilidning i pakken, i bunnen, som skulle være mer enn nok til å skjønne hvordan du skal montere den. Thanx folkens:) Hadde jeg giddi å åpnet den, hadde jeg jo seff. funnet den
perpyro Skrevet 20. august 2005 Skrevet 20. august 2005 Monteringsanvisningen sier ingenting om hvordan få av den originale kjøleren om den sitter fast så derfor skrev jeg like gjerne alt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå