Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

kjøpe min første bil, trenger tips og råd.

Anbefalte innlegg

Har vært med på utforkjøring og bråstopp i ei stor gran med en Toyota Hilux 92 modell med campingvogn..

60km/t til 0 på 30cm uten airbag + at bilen ble dytta rundt treet i saks oppover av campingvogna.

Var på arbeid dagen etter.

Haddenok kunnet blitt fatalt med en ny Ford Focus.

Håper forresten folk ser litt komisk på dettan, jeg mener det ikke som en blodalvorlig debatt...

Hadde foresten aldri kunne dratt no campingvogn med focusn... :!:

Eller kansje dere ikke hadde kjørt av vegen så lett med den.?

alt er rellativt, selv flax.... :ermm::whistle::nei::hmm:

:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

har planer om å skaffe meg en bil snart, og ettersom det er min første bil må det bli noe billig noe. jeg har ca null peiling på bil selv, derfor jeg spør her.

jeg har søkt litt rundt på Autodb.no også fant jeg denne her. og lurer da på om dette er noe særlig. den var jo veldig billig og ser jo litt pen ut.. pluss at det er like ved der jeg bor..

men dersom noen har noen andre tips om bil så er det bare å synge ut, er åpen for alle slags tips. =)

Du ser etter en japse av noe slag ihvertfall siden du ikke kan skru selv og trenger on bil som er billig å få reparert hvis det trengs. For runt 30 kan du få en mot midten av 90 tallet som bør være grei. Det eneste du må passe skikkelig nøye på er som Perpyro sa: RUST, RUST og RUST.... Ellers er det lite som ikke merkes ved en skikkelig gjennomgang/prøvetur av bilen, gjerne med en som kan mye om biler ;)

Skal du ha en liten tredørs sak er jo Toyota Corolla, Honda CIVic og Mazda 323 kjente travere.... Alle har sine "feil" men de har det som en felles nevner at de er nesten evigvarenede tekinsk :yes:

Lenke til kommentar
Hei.

har planer om å skaffe meg en bil snart, og ettersom det er min første bil må det bli noe billig noe. jeg har ca null peiling på bil selv, derfor jeg spør her.

jeg har søkt litt rundt på Autodb.no også fant jeg denne her. og lurer da på om dette er noe særlig. den var jo veldig billig og ser jo litt pen ut.. pluss at det er like ved der jeg bor..

men dersom noen har noen andre tips om bil så er det bare å synge ut, er åpen for alle slags tips. =)

Du ser etter en japse av noe slag ihvertfall siden du ikke kan skru selv og trenger on bil som er billig å få reparert hvis det trengs. For runt 30 kan du få en mot midten av 90 tallet som bør være grei. Det eneste du må passe skikkelig nøye på er som Perpyro sa: RUST, RUST og RUST.... Ellers er det lite som ikke merkes ved en skikkelig gjennomgang/prøvetur av bilen, gjerne med en som kan mye om biler ;)

Skal du ha en liten tredørs sak er jo Toyota Corolla, Honda CIVic og Mazda 323 kjente travere.... Alle har sine "feil" men de har det som en felles nevner at de er nesten evigvarenede tekinsk :yes:

:thumbup: word :p

Lenke til kommentar
er ikke smallet som dreper deg når du har ulykke i en 240 .. men man blir ristet ihjel..

også knekker seteryggen .. så sikkerhetbelte må du IKKE ha på ..

jeg er nok den siste som vil anbefalle noen å kjøre en gammel bil uansett .. ta heller et lån og kjøp noe nyere ..

selv kjører jeg en 99modell

(synes den er på grensa til å være for gammel)

Som i en milkshake? :p

Beltet er vel en detalj man ikke trengger å diskutere, da det er bevist siden de fant ut at det var lurt å litte fastsent har reddet en del liv...

Seteryggen kan jo knekke, men har selv sett hele setet løsne på en 98 mod. bil... Og det var ikke en på 200 kg som satt der ;)

Gammel bil er grait hvis man ikke kan få lån og eventuelt betjene det... Stor gammel bil er bedre enn liten gammel bil... Spes. "Premium" merkene

Lenke til kommentar

Her er bilen din:

http://www.finn.no/finn/car/object/;pdc=11...&tot=131&page=2

http://www.finn.no/finn/car/object/;pdc=11...&tot=131&page=2

Og hvorfor :

Billig forsikring

Billig i bruk

Utrolig god og lett bil å kjøre

Mye plass, vipp ned setene

Billige reservedeler

Lite problemer

Motoren varer lenge

Madamen min har en sånn en ;)

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
For runt 30 kan du få en mot midten av 90 tallet som bør være grei. Det eneste du må passe skikkelig nøye på er som Perpyro sa: RUST, RUST og RUST....

på biler fra midten av 90tallet så er ikke rust et problem (med untak mercedes)

ingen japser laget på 90tallet har problem med rust .. det er bare noe man risikerer å få mye av på 80talls biler..

ikke kødd.. japser fra 70tallet ruster mindre enn japser fra 80tallet :p

mens på 90tallet så er det ikke et problem hvis ikke bilen har en skade

de fleste startet å galvanisere bilene sine i overgangen 80-tallet - 90-tallet

Lenke til kommentar
For runt 30 kan du få en mot midten av 90 tallet som bør være grei. Det eneste du må passe skikkelig nøye på er som Perpyro sa: RUST, RUST og RUST....

ingen japser laget på 90tallet har problem med rust .. det er bare noe man risikerer å få mye av på 80talls biler..

Ser jo flere japanske biler av nyere dato som allerede ruster.. Se bare på Mazda 6 etter et par år. Det er dårlig!

Lenke til kommentar

Ville valgt enten toyota eller mazda som første bil. Billig å reparere og veldig driftsikker. For å si det sånn ved kjøp av eldre bil så er det ikke bilen som koster men reperasjonene. Vil du fort merke ved kjøp av feil bil *host* *host* ford/opel.

Noe du også bør se på er Km tellern. en nedrånet bil over 200 000 er ikke noe driftsikker sak som oftest. Kjøp en rundt 140 000 mazda 323 er mitt tips eller gå for en 626 vist du trenger mer plass eller hva du synes er tøffest. Begge er meget driftsikre og kommer rundt topp plassene hos naf for biler med minst feil. Problemet til toyota er at de holder seg alt for høy pris på bruktbiler. Men beste tipset er hold deg unna nedrånet biler. Ofte ræv kjørt av en fjortis

Mazda 626:

http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=815957

Mazda 323:

http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=538152

http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=829528

Lenke til kommentar

Jøss, her har det skjedd mye ja.. :p

Takker for alle svar jeg har fått, de har gitt meg et litt bedre innsyn i bruktbilens verden.. Etter hva jeg har fått med meg så lønner det seg altså ikke å kjøpe en Typisk "ungdomsbil" grunnet høy forsikring, heller ikke en bil som har høy km stand eller en bil som er mye styla og går fort, (for den er rævkjørt av en fartskåt fjortiss).

jeg har også kommet fram til at jeg kan legge rundt 20-30 tusen i en bil, ettersom både forsikring, veiavgifter og sikkert noen andre avgifter kommer i tillegg.

Mazdan noen av dere har annbefalt virker jo som en grei bil. 626'n var penere å se på enn 323'n, og etter at jeg har sett på flere 626'r så kunne jeg faktisk tenke meg å eie en slik, og hvis det i tillegg er et veldig bra kjøp så er jo det flott =)

Lenke til kommentar
Mazdan noen av dere har annbefalt virker jo som en grei bil. 626'n var penere å se på enn 323'n, og etter at jeg har sett på flere 626'r så kunne jeg faktisk tenke meg å eie en slik, og hvis det i tillegg er et veldig bra kjøp så er jo det flott =)

Driftsikre biler med lave totalkostnader.... ;)

Lenke til kommentar

Driftsikre biler med lave totalkostnader.... ;)

så fint. =)

jeg fant denne her:

http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=822481

den syns jeg var litt stilig..

Lenke til kommentar

Ser jo flere japanske biler av nyere dato som allerede ruster.. Se bare på Mazda 6 etter et par år. Det er dårlig!

det har noe med Ford å gjøre .. de har kuttet tilbake på prosessen som galvanisere bilene..

desuten av nye biler som re rammet av rust er det mercedes om kommer vert ut..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...