Gå til innhold

60-70 grader cpu ved load


Anbefalte innlegg

Installerte TT BW for ei stund siden, i håp på en nesten lydløs pc.

har smurt vannblokka med silikon både i gjenger og pakning, og ellers gjort alle forhåndsregler for å ungå katastrofe.

 

Da jeg installerte settet syntes jeg det var noe høy temp(ca 45 idle), men trodde at dette ble bedre når artic silver hadde fått litt tid på seg.

 

har gått 4mnd nå, har ikke forbedret seg det grann..temp har heller økt litt, så nå har jeg temp helt opp til 70+ noen ganger ved load.(radiator vifte går for fullt)

 

har ellers 2 vifter i kabinettet utenom

 

kan det være at jeg har brukt for mye artic silver? gjort det feil?

 

har ikke vann-temp måler.. men det kjennes på slangene og radiator at det blir varmt.

 

spec:

3.2 P4 "prescott"(ikke klokket opp)

1gig dual ram

intel 915p

nvidia 5750 256mb pci-e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres jo litt merkelig ut, slik du beskriver problemet.

Med radiatorvifta på full fart, skal den radiatoren faktisk kjøle ganske godt!

Og utifra det, bør også CPU-temp ligge langt lavere enn de 70gradene du nevner.

 

Jeg vil heller tro at det er noe galt med selve temperaturavlesninga. Antakelig benytter du deg av de innebygde sensorene i kombinasjon med ett eller annet program for avlesning av denne?

Foreslår at du legger en finger på kobberdelen i vannblokka, for å kjenne på temperaturen. Om denne føles bare lunken, så er i alle fall de 70gradene en feilavlesning!

Lenke til kommentar

Det tviler jeg egentlig på.

Alle programmene hvor temperaturen avleses (inklusive BIOS) benytter seg av den samme føleren, og dermed blir resultatet / feilmarginen den samme.

Den eneste måten som gir en konsekvent avlesning, er en tempføler plassert tett inntil core.

Heller ikke denne løsningen gir den faktiske core-temp, men er som sagt mye mer til å stole på.

Har du en CPU med IHS så er man prisgitt den interne føleren, medmindre du tar sjansen på å fjerne IHS for å plassere en føler inntil core.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...