Gå til innhold

distroer til forskjellige nivå


Anbefalte innlegg

Har nettopp prøvd ubuntu og syntes det virket flott, (eneste var et lite problem med buil essential....) Det jeg nå vil ha, er en distro å leke med, plages LITT.

Så jeg tenkte derfor på gentoo og slackware, men det er ALT for vanskelige, høres ut som man må ha utdanning for å bruke det(satta på nedlasting av slack nå), men det må da være noe som er litt mer midt på tre da? det finnes dusinvis av distroer, noen må da være litt enklere enn slack og ikke helt basic også? helst som er raske og som man kan installere det en velger selv, ikke det de velger for deg... Er det noen som vet om noen distroer som faller inn i denne kategorien?

takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er klart slack og gentoo er fine distroer, og man trenger langt fra utdanning for å "opperere" de :p Men litt basiskunskaper bør du ha før du setter deg inn i en av de to.. Jeg bruker personlig både ubuntu, slack og gentoo, men vist du vil heller prøve noe annet kan jeg anbefalle Trustix som er en liten distro som er basert på Red Hat. Her installerer man ikke så mye, og på sidene til Trustix er all den hjelpen du trenger. Dette er en distro som baserer seg mye på sikkerhet, og det er jo alltids en fin ting!

Lenke til kommentar

har brukt litt mandrake/mandriva, og vi bruker debian på en annen maskin i huset... men er det så stor forskjell mellom de tre distroene?

aner ikke hvorffor men det høres så fett ut med de litt "tøffere" distroene, hvordan er arch? vanskelig? det finnes kanskje en plass som "rangerer" de litt etter vanskeilghetsgrad?

Lenke til kommentar
Siden du har erfaring med Ubuntu så er vel kanskje Debian det neste steg?

Hvilke fordeler har Debian framfor Ubuntu? Til trådstarter: Synes Arch er en flott distro, prøv den. Veldig simplistisk oppbygd og fungerer flott.

Don't know, har aldri brukt Ubuntu.

 

Arch er en bra distro, men jeg synes ikke den er stabil nok enda.

Lenke til kommentar
Et naturlig steg fra Ubuntu vil være opp på Debian, som Ubuntu baserer seg på. Debian er mer komplisert enn Ubuntu. Men det fins flere andre flotte distroer. Jeg kan, som jeg har gjort så mange ganger før, anbefale Slackware.

Som sagt, hvilke fordeler har Debian framfor Ubuntu?

Lenke til kommentar
Som sagt, hvilke fordeler har Debian framfor Ubuntu?

Debian har ikke nybegynner stempel :)

 

Seriøst, Ubuntu's målgruppe er nybegynnere. Siden han spør etter en "avansert" distro, men ikke "hardcore" så tror jeg Debian er den eneste som passer. Grunnen er at han er allerede kjent med Ubuntu og derfor vil ikke overgangen blir så hard.

Endret av olear
Lenke til kommentar
Seriøst, Ubuntu's målgruppe er nybegynnere. Siden han spør etter en "avansert" distro, men ikke "hardcore" så tror jeg Debian er den eneste som passer. Grunnen er at han er allerede kjent med Ubuntu og derfor vil ikke overgangen blir så hard.

Er et stempel grunn nok til å skifte distribusjon? Hva er mer avansert i Debian enn i Ubuntu?

Lenke til kommentar
Seriøst, Ubuntu's målgruppe er nybegynnere. Siden han spør etter en "avansert" distro, men ikke "hardcore" så tror jeg Debian er den eneste som passer. Grunnen er at han er allerede kjent med Ubuntu og derfor vil ikke overgangen blir så hard.

Er et stempel grunn nok til å skifte distribusjon? Hva er mer avansert i Debian enn i Ubuntu?

Nei, det er ikke jeg som vil bytte til noe mer "avansert", trådstarter ville prøve noe som var mer avansert en Ubuntu. Siden han ikke ville prøve Gentoo eller Slackware så har vi jo Debian.

 

Nå kan ikke jeg uttale meg om Debian vs. Ubuntu da jeg ikke har prøvd Ubuntu. Men jeg regner med at Ubuntu er en mer brukervennlig versjon av Debian (?), og han vil da prøve noe som ikke er så brukervennlig.

Lenke til kommentar
Seriøst, Ubuntu's målgruppe er nybegynnere. Siden han spør etter en "avansert" distro, men ikke "hardcore" så tror jeg Debian er den eneste som passer. Grunnen er at han er allerede kjent med Ubuntu og derfor vil ikke overgangen blir så hard.

Er et stempel grunn nok til å skifte distribusjon? Hva er mer avansert i Debian enn i Ubuntu?

La oss snu det: Hvorfor bruke Ubuntu om debian er helt likt?

Min erfaring er at debian er litt mer manuell enn ubuntu, og at debian mener det når de skriver at distroen er stabil. Hatt mange rare kræsj med ubuntu som jeg ikke hadde med Slack\Debian\gentoo\suse\fedora core.

Lenke til kommentar

hopper like godt ut i det tror jeg.. laster ned slackware nå.. stod mellom det og arch eller gentoo.. siden det er flest slackfolk her, virket det som en bra distro(alle skryter jo av den) pluss at det er lett å få hjelp :D

 

KJører som sagt debian på an annen maskin i huset og villle derfor ikke prøve den, siden jeg har vært innom den og den ikke gav meg noe "nytt"

mulig jeg har spurt før, men hvordan er det med programmer til slack, har slack et pakkeprogram noe ala synaptic?

har noen av de andre to distroene det(arch, gentoo) da det var noe jeg syntes var veldig nyttig og greit i ubuntu

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...