Gå til innhold

Erfaring med å kjøpe peltier fra eBay?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Empty: Det tør ikke jeg si noe om, men umiddelbart høres vel 85w litt lite ut?

 

Men ettersom det diskuteres peltierelementer her, så har jeg et spørsmål til den som vet mere enn meg om dette, selv om det kanskje blir litt OT i forhold til det opprinnelige spørsmålet til trådstarter:

Finnes det noen måte å måle seg frem til hvor kraftige de forskjellige elementene er? Altså, kan man f.eks via indre motstand i elementet si noe om effekten?

Har fått kloa i ett her som jeg kanskje skal bruke for kjøling av chipset, men det kommer helt an på om jeg får et godt svar.

Takker på forhånd! :yes:

Lenke til kommentar

85W er nok godt nok. Maks effekt som kan kjøres gjennom pci-e sporet er vel 70W. Så over det er helt utelukket. Jeg vil tippe på at kjerna kanskje yter 50W på maks (mitt 6600GT jeg snakker om).

 

Skrue. Du kan vel finne ut ved hjelp av et multimeter hvor stor motstand det er og kanskje hvor stor spenning det skal kjøres på? Hadde du klart å finne ut hvor mange ampere det trekker blir det jo enkelt :)

 

Edit: Utifra det jeg ser at andre har oppnådd, (dette avhenger da seff av vanntemp, men tror ikke jeg skal få så høy temp der :thumbup: ) så ser det ut til at jeg kan forvente en idle temp på ca. 10 grader..

 

Jeg tror kanskje jeg bestiller 3 tec når jeg først er igang :D 320W, 170W og 110W (på 15V).

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

Skikkelig overkill med 3 peltier elementer da, Cpu, Gpu og chipsett :thumbup:

Tror jeg også må få bestilt meg et par elementer, 320w og 170w.

Men finnes det noe annet som kan brukes som dielektrisk fett og neopren som finnes på Biltema eller andre stedet så jeg slipper å bestille ifra Microplex ?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Men finnes det noe annet som kan brukes som dielektrisk fett og neopren som finnes på Biltema eller andre stedet så jeg slipper å bestille ifra Microplex ?

Empty: Du kan vel bruke silikon eller vaselin som isolasjon, hvis du fortsatt ikke har kjøpt noe.

---

Jeg har faktisk kjøpt et peltier på ebay, ja. Synes det gikk overraskende fort med levering fra USA, og prisen var veldig bra, $10 for et 170w peltier.

Lenke til kommentar

Fikk også peltierene mine her om dagen, 170w og 320w, tok ca 1 uke fra jeg betalte til jeg fikk de og prisen var ikke avskrekkende heller, ca 300 for begge peltierene ink. frakt.

Nå er det bare å kjøpe inn isolering osv.

@ Økonom:

Har lest et sted, husker ikke hvor, at vaselin ikke kan brukes som dielektrisk fett, men hvis det kan brukes alikevel så er dette toppers. Kansje noen som kan bekrefte ?

Da er det bare å få tak i noe Neopren eller noe annet som kan brukes...

Lenke til kommentar
85W er nok godt nok. Maks effekt som kan kjøres gjennom pci-e sporet er vel 70W. Så over det er helt utelukket. Jeg vil tippe på at kjerna kanskje yter 50W på maks (mitt 6600GT jeg snakker om).

 

Skrue. Du kan vel finne ut ved hjelp av et multimeter hvor stor motstand det er og kanskje hvor stor spenning det skal kjøres på? Hadde du klart å finne ut hvor mange ampere det trekker blir det jo enkelt :)

 

Edit: Utifra det jeg ser at andre har oppnådd, (dette avhenger da seff av vanntemp, men tror ikke jeg skal få så høy temp der :thumbup: ) så ser det ut til at jeg kan forvente en idle temp på ca. 10 grader..

 

Jeg tror kanskje jeg bestiller 3 tec når jeg først er igang :D 320W, 170W og 110W (på 15V).

Husk at peltieret minst bør være så kraftig som prosessorens effekt * 2. Så om gpu lager 50w varme, bør man minst ha et 100 watts element. Og de fleste skjermkort i dag har vel egen molextilkobling?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...