Gå til innhold

Feil med Active Directory


TheGizmo

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har fått en del rare feil med "Active Directory Users and Computers"

 

OS= MS server 2003 stand. med SP1

 

Jeg får ikke lagt til nye brukere, forandre på brukere eller gjort noe med de som finnes.

Alle brukere ligger der de skal, gjør det de skal få gjort.

 

Men i event loggen ligger denne feil mld:

 

 

 

NTDS (480) NTDSA: The database page read from the file "C:\WINDOWS\NTDS\ntds.dit" at offset 10231808 (0x00000000009c2000) for 8192 (0x00002000) bytes failed verification due to a page checksum mismatch.  The expected checksum was 2138357766 (0x7f74c006) and the actual checksum was 4205780389 (0xfaaf1da5).  The read operation will fail with error -1018 (0xfffffc06).  If this condition persists then please restore the database from a previous backup.  This problem is likely due to faulty hardware. Please contact your hardware vendor for further assistance diagnosing the problem.

 

 

Alle tips er for meg gode tips. Har noen noen ideér?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
prøv denne: http://support.microsoft.com/servicedesks/...03/manifest.xml

 

den forteller hva en "1018" feil er....

joka: Det burde kanskje informeres om at Active Directory og Exchange faktisk bruker samme databasemotor, siden webcasten du refererte til gjalt Exchange og ikke Active Directory.

 

TheGizmo: Feilmeldingen er ganske så klar i natur, og slik det virker på meg har du bare én domenekontroller i nettverket. Det er jo i seg selv ikke spesielt heldig. Hvis så er tilfelle så er det enkleste og tryggeste sannsynligvis å ta en restore av en intakt databse, evt med etterfølgende gjennomkjøring av transaksjonslogger for å bevare evt endringer etter siste backup. De overordnede punktene for å gjøre dette er som følger:

 

1. Restart in directory services restore mode

2. Backup the transaction logs

3. Perform a normal restore of system state

4. Restore the transaction logs

5. Delete the checkpoint file if present.

 

Håper dette er til hjelp.

Lenke til kommentar

joda... backup er jo tingen, men årsaken til den feilen bør jo "fikses" slik at det ikke oppstår igjen.

 

er det en selvbygd server?

har serveren ECC ram? raidkontroller? UPS?

 

har du noen diagnoseprogram til serveren?

 

en DC uten ECC ram kan være "farlig", en raid-kontroller m/minne men uten batteribackup kan også lage problemer ved f.eks en "unexpected shutdown"

er hard-disken(e) i orden? SCSI?

hvordan er temperaturen i serveren / server-rommet?

 

osv osv....

 

det er mye som kan forårsake en slik feil.

Lenke til kommentar
TheGizmo: Feilmeldingen er ganske så klar i natur, og slik det virker på meg har du bare én domenekontroller i nettverket. Det er jo i seg selv ikke spesielt heldig. Hvis så er tilfelle så er det enkleste og tryggeste sannsynligvis å ta en restore av en intakt databse, evt med etterfølgende gjennomkjøring av transaksjonslogger for å bevare evt endringer etter siste backup. De overordnede punktene for å gjøre dette er som følger:

 

1. Restart in directory services restore mode

2. Backup the transaction logs

3. Perform a normal restore of system state

4. Restore the transaction logs

5. Delete the checkpoint file if present.

 

Håper dette er til hjelp.

Hei,

 

Takker for svar, dette skal jeg prøve til helgen.

 

Til info:

Dette er en hjemmeserver, som en gruppe med 10-15 personer benytter som ftp til, den viser enkle websider (sql på vei) og er filslave i et nettverk. Alle OS er orginale. Er medlem på msdn, e-academy

 

Denne serveren er bygd sammen av vanlige pc deler (Jeg veit hvordan jeg ønsker at den skal være, men det var den delen med penger og plass)

 

Den er mest satt opp som lærdom, bli kjent med server driftingen og dens løsninger.

Jeg har ingen forklaring på hvorfor dette skjedde, eller når. Ingen spesielle tjenester kjørte når feilen oppstod.

 

 

 

@roac:

 

Det er dette svaret jeg har vært på jakt etter. Har du en guide for dummies på dette?

Hvis jeg ikke tar feil, går det ikke an å rette opp checksum feilen i dos?

 

Man lærer av sine feil heter det, noe jeg sikkert skal få gjøre, men det er ikke kritisk med å softe om hvis noe går galt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...