Gå til innhold

Hvilke instillinger er best for min PC?


Anbefalte innlegg

Holder på å skal installere Windows på nytt på min gamle PC for å kunne tilpasse installasjonen mer etter min smak. Har altså denne PC-en.

 

Det er forøvrig snakk om XP Home Edition.

 

Gidder ikke å starte en ny tråd for hver gang jeg lurer på noe nytt, så derfor samler jeg alle spørsmålene mine her:

 

1. Hvor stor bør hver av partisjonene på harddisken være?

Har altså en 20 gb harddisk. Har tenkt å følge guiden til Karmacom så langt det lar seg gjøre. Foreslår dette oppsettet:

 

C: 4GB (XP)

D: 4GB (Temp)

E: 12GB (Programmer og alt annet)

 

Er det nok med 4GB for å installere XP på?

 

 

2. Hvor stor bør sidevekslingsfilen være?

 

Har altså minimalt med RAM, bare 128mb (merkelig nok ser det ut til at jeg har blitt snyltet og bare har 112mb...) Hvor stor bør isåfall sidevekslingsfilen være? Er det slik at jo større jo bedre eller har jeg misforstått litt?

 

 

3. Installere XP fra harddisken?

Har tenkt å bruke nLite til å tilpasse installasjonen, men har ikke CD-brenner på denne maskinen slik at det ikke er mulig for meg å brenne en ny XP-cd. Kan jeg da droppe å lage en ny CD, men installere XP fra HDD med det samme sluttresultatet? Isåfall, hvordan?

 

4. Oppdatere BIOS?

Har tenkt å oppdatere BIOS. Lurer da på hvilken versjon som er riktig for mitt hovedkort, 1.5 eller 1.7? (Se nederst på siden jeg linket til lenger oppe. Under "BIOS/Firmware")

 

5. Har jeg glemt noen drivere?

Har foreløpig lastet ned de nyeste av disse driverne. Glemmer jeg noen?

 

6. Hvilke forskjeller bør jeg gjøre fra denne guiden ettersom jeg ikke har XP Pro, men Home?

 

Kommer nok flere spørsmål etterhvert...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Hvor stor bør hver av partisjonene på harddisken være?

Jeg syns kanskje 4 gb er litt knapt for systempartisjonen. Men størrelsen på denne baserer seg hovedsaklig på to ting:

1) Har du tenkt å la "Systemgjenoppretting" kjøre? I så fall kan gjenopprettingspunktene som etter hvert lages fort fylle opp 1 - 2 gb på disken din. Jeg for min del deaktiverer bestandig denne rett etter at jeg har installert. Isteden lager jeg meg et Ghost-image, som jeg når som helst kan bruke til å gjenopprette maskinen til en frisk tilstand.

2) Skal du bruke denne partisjonen til installering av programvaren? Sannsynligvis skal du vel det, siden det er dette som er default innstilling i WinXP. Jeg for min del har alle programmene installert på samme partisjon som Windows. Jeg er av den typen som ikke har særlig mange programmer installert, siden dette bare sinker maskinens ytelse. Har kun det nødvendigste, men allikevel tar programmene opp mot 2 gb, i tillegg til de 2,3 gb som Windows+SP2+alle sikkerhetsoppdateringene tar. Så som du ser, så brukes 4,3 gb av systemdisken min på Windows og programvare - og da har jeg skrudd av system-restore og flyttet pagefile til en annn disk.

 

2. Hvor stor bør sidevekslingsfilen være?

Microsoft anbefaler at sidevekslingsfilen bør være 1,5x RAM. Dette rådet har jeg bestandig fulgt, for det ser ut til å gi meg best ytelse. Så i ditt tilfelle bør den altså være 128x,1,5=192 mb. I tillegg bør du sette den til en statisk størrelse, slik at Windows ikke trenger bruke ressurser på å regne ut størrelsen. Den bør også befinne seg på en annen partisjon enn systempartisjonen. Disse tingene stiller du inn her: Kontrollpanel -> System -> Avansert -> Ytelse/Innstillinger -> Avansert -> Virtuelt minne/Endre. Her setter du den på "Egendefinert størrelse" og 192 på både min og max.

 

3. Installere XP fra harddisken?

Dette kan du nok gjøre. Men da må du nok Mounte installasjonsfilene til en egen virtuell partisjon, med en egen stasjonsbokstav. Det finnes mange programmer som fikser det. Men siden jeg aldri har gjort akkurat dette selv, skal jeg ikke uttale meg for skråsikkert om det.

Lenke til kommentar
1. Hvor stor bør hver av partisjonene på harddisken være?

Jeg syns kanskje 4 gb er litt knapt for systempartisjonen. Men størrelsen på denne baserer seg hovedsaklig på to ting:

1) Har du tenkt å la "Systemgjenoppretting" kjøre? I så fall kan gjenopprettingspunktene som etter hvert lages fort fylle opp 1 - 2 gb på disken din. Jeg for min del deaktiverer bestandig denne rett etter at jeg har installert. Isteden lager jeg meg et Ghost-image, som jeg når som helst kan bruke til å gjenopprette maskinen til en frisk tilstand.

2) Skal du bruke denne partisjonen til installering av programvaren? Sannsynligvis skal du vel det, siden det er dette som er default innstilling i WinXP. Jeg for min del har alle programmene installert på samme partisjon som Windows. Jeg er av den typen som ikke har særlig mange programmer installert, siden dette bare sinker maskinens ytelse. Har kun det nødvendigste, men allikevel tar programmene opp mot 2 gb, i tillegg til de 2,3 gb som Windows+SP2+alle sikkerhetsoppdateringene tar. Så som du ser, så brukes 4,3 gb av systemdisken min på Windows og programvare - og da har jeg skrudd av system-restore og flyttet pagefile til en annn disk.

 

Har ikke tenkt å ha programvaren der nei. Har også planer om å slette avinstalleringsfilene for SP2 og andre windowsoppdateringer, samt flytte sidevekslingsfilen. Er derimot litt usikker på om jeg tørr å slå av systemgjennoppretting. Men det hadde hjulpet meg litt på vei hvis du kunne forklart meg litt mer om dette Ghost-imaget. Er det gratis og hvordan fungerer det?

 

Har også et annet spørsmål å komme med:

Det fulgte med en Restore Diskett med PC-en. Med denne kan jeg reinstallere XP slik som det var da maskinen ble slått på for første gang, eller kun installere Windows uten den ekstra programvaren fra Packard Bell. Denne installasjonen blir gjort fra Harddisken. Hvor finner jeg disse installasjonsfilene? Er det i mappen som heter I386?

Lenke til kommentar

Ghost-imaget jeg snakket er en fil laget av programnmet Norton Ghost. Denne filen - ellere imaget er en komprimert versjon av hele systemet ditt, som du kan bruke til å gjenopprette systemet til den tilstanden det var i da du lagde imaget. Det fungerer på den måten - at når man har Norton Ghost installert, så kan man åpne programmet, og lage et image. Dette tar ca fem minutter, og gjøres mens Windows kjører. Da blir det laget en image-fil som altså inneholder hele systemet (Windows XP, programmer, innstillinger, oppdateringer, osv) på det tidspunktet du laget imaget. Hvis du så skulle få problemer en gang, eller bare ønske et frisk og nyinstallert system, så er det bare å boote fra Ghost-CDen, som er den samme CDen du installerte programmet fra. Så velger man hvilken imagefil man vil gjenopprette, også gjør den dette på noen få minutter. Selve imagefilen har jeg lagret i en egen partisjon på harddisken.

 

Jeg for min del bruker å lage meg to imagefiler til senere bruk; en som jeg lager rett etter at jeg har installert XP og SP2 og alle sikkerhetsoppdateringene. Og en som inneholder alle drivere, innstillinger og programmer i tillegg. Jeg syns dette er noe av det smarteste jeg har gjort noen gang når det gjelder å forenkle bruken av data. Uansett hvordan problemer jeg måtte ha, så redder et slikt image dagen, uansett om det måtte være virus, et installert program som skaper problemer eller en lillesøster som har forkludret alt på maskinen. Det finnes også andre program som gjør samme nytten, for eksempel Acronis True Image.

 

Her er et par sider du kan se på:

Acronis True Image: http://www.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/

 

Norton Ghost: http://www.symantec.com/sabu/ghost/ghost_personal/

Lenke til kommentar
3. Installere XP fra harddisken?

Har tenkt å bruke nLite til å tilpasse installasjonen, men har ikke CD-brenner på denne maskinen slik at det ikke er mulig for meg å brenne en ny XP-cd. Kan jeg da droppe å lage en ny CD, men installere XP fra HDD med det samme sluttresultatet? Isåfall, hvordan?

Skal du ikke formatere HDD da? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...