Gå til innhold

Fotballspill Xbox: Pro Evolution Soccer vs Fifa


torsin

Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke å bli enig med meg selv. Hvilket fotballspill gir den beste opplevelsen? PES eller Fifa? Føler at jeg har for lite erfaring til å poste noen veldig saklige argumenter, så kan ikke dere som mener noe om dette OG som har spilt BEGGE spillene poste noen kommentarer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har begge spillene til xbox og jeg synes personlig PES gir den beste opplevelsen.

Veldig imponerende ballfysikk og realismen er bedre enn i FIFA.

Samtidig savner jeg en litt flottere grafikk og flere lisenser på PES, men gameplayet er jo det viktigste, og det er som sagt etter min mening mye bedre enn i FIFA.

Lykke til med valget. :yes:

Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke å bli enig med meg selv. Hvilket fotballspill gir den beste opplevelsen? PES eller Fifa? Føler at jeg har for lite erfaring til å poste noen veldig saklige argumenter, så kan ikke dere som mener noe om dette OG som har spilt BEGGE spillene poste noen kommentarer?

Jeg har begge spillene og FIFA gir dårligste opplevelse enn PES spillene. Jeg skal si en ting PES3 er mye bedre enn FIFA 2005.....

Lenke til kommentar

Jeg har aldri prøvd PES, har kun spilt litt Fifa, men etter det jeg har hørt så er det PES som gir den beste opplevelsen. At Fifa stort sett er mest grafikk og lisensierte spillere.

En idè å slå sammen disse to spillene til et virkelig bra fotballspill kanskje? Det synes jeg EA og Konami kunne tenke litt på. ^^

Lenke til kommentar

Spilte en del Fifa før. Fifa 2004 var en skandale, så det gidder jeg ikke nevne.. Fifa 2005 var bedre, men jeg ble liksom ikke hektet på det. Jeg syns det er veldig begrenset i forhold til å kunne få til ting som er helt obligatorisk på en fotballbane. Man får derfor ikke følelsen av å spille fotball, men kun følelsen av å spille Fifa.

 

PES4 er genialt. Folk som har spilt en del Fifa syns ikke PES4 er noe de første gangene de spiller det. Det er fordi de tenker "Fifa" når de spiller det, og tror at de håpløse Fifa-taktikkene skal virke i PES. Spiller man PES må man tenke "fotball fotball fotball".

 

Når jeg spiller mot kamerater kan vi gjerne spille en 15 minutters kamp som ender 0-0, uten at det er det spor kjedelig av den grunn. Det er ikke fordi vi suger (for det gjør vi ikke), men fordi man etterhvert får så god kontroll over alle aspekter av spillet at man stort sett bare scorer når motstanderen gjør forsvarsfeil, eller man rett og slett spiller god fotball. Det er jo slik fotball skal fungere...

 

Rolig oppbygging av spillet mot etablert forsvar, raske kontringer, press på ballfører, pasninger i bakrommet, høyt press, lavt press, innlegg fra siden vs gjennombrudd i midten, 4-4-2, 4-3-3, 4-5-1, osv osv osv. Plutselig begynner alle uttrykkene til Drillo å gi en mening. :)

 

Denne tankegangen når jeg spiller er noe Fifa aldri klarte å gi meg. PES4 har rett og slett gitt meg en dypere forståelse av fotball. Hehe :)

 

Det var litt om tankegangen rund laget som helhet. Også som enkeltspiller får man følelse av å spille fotball. Mottakene må gjøres riktig, skuddene headingene og fintene må times, lukene må finnes, gjennombruddspasningene må times osv osv osv.

 

Fifa er Fifa. PES4 er fotball.

 

Gleder meg stort til PES5!!!

Endret av Toa
Lenke til kommentar

Av PES spilla har jeg bare spilt 3eren, og den synes jeg var helt ræva. Pløseball, lite plass for løping, urealistisk.

 

Fifa2005 er det beste fotballspillet jeg har spilt. Førstetouch-vending, off-the-ball som gjør at man kan styre spillere som ikke har ballen til å gå på løp, og større bane så man har tomrom å løpe i.

Lenke til kommentar
Av PES spilla har jeg bare spilt 3eren, og den synes jeg var helt ræva. Pløseball, lite plass for løping, urealistisk.

 

Fifa2005 er det beste fotballspillet jeg har spilt. Førstetouch-vending, off-the-ball som gjør at man kan styre spillere som ikke har ballen til å gå på løp, og større bane så man har tomrom å løpe i.

Hvis du mener Fifa er realisme, så er PES urealistisk ja. Da er rett og slett fotball urealistisk.

 

Nesten alle mine kamerater som har prøvd PES etter å ha spilt mye Fifa syns PES er helt rævva de første gangene. Det er fordi de ikke klarer legge fra seg Fifa-tankegangen når de spiller. De prøver på all slags umulig fotball, og forventer at ballen skal fyke i krysset når man trykker på skyteknappen mens spilleren er i ubalanse med ryggen mot mål.

 

Etter at de har spilt spillet en stund blir de derimot frelst, alle som en, og skjønner ikke hva de så i Fifa før. Fifa er et arcade spill. PES er en fotballsimulator.

 

At du syns det er dårlig plass til å løpe i PES, vitner jo bare om at du ikke er særlig flink i det. Og hva som er urealistisk kan jeg ikke forstå.

Lenke til kommentar

Personlig syns jeg det er et SVÆRT viktig poeng om kontrollene er enkle å sette seg inn i. Grunnleggende ferdigheter bør være enkle å lære seg, samtidig som det bør være mange muligheter å utforske (trene på).

 

Altså:

 

To nybegynnere som spiller mot hverandre, bør kunne spille en kamp som ender 2-2 e.l.

 

To viderekomne som spiller en kamp, bør OGSÅ kunne ende opp med et lignende resultat.

 

Er det ikke et poeng at kontrollene til et fotball(tv)-spill bør være såpass enkle at en ikke må "trene" tre dager i uka for å kunne sette sammen noen pasninger og score litt mål?

 

I lys av dette, hvilket spill kommer best ut?

Lenke til kommentar
Personlig syns jeg det er et SVÆRT viktig poeng om kontrollene er enkle å sette seg inn i. Grunnleggende ferdigheter bør være enkle å lære seg, samtidig som det bør være mange muligheter å utforske (trene på).

 

Altså:

 

To nybegynnere som spiller mot hverandre, bør kunne spille en kamp som ender 2-2 e.l.

 

To viderekomne som spiller en kamp, bør OGSÅ kunne ende opp med et lignende resultat.

 

Er det ikke et poeng at kontrollene til et fotball(tv)-spill bør være såpass enkle at en ikke må "trene" tre dager i uka for å kunne sette sammen noen pasninger og score litt mål?

 

I lys av dette, hvilket spill kommer best ut?

I PES er det fullt mulig at to nybegynnere spiller en 2-2 kamp mot hverandre. Dette forutsetter selvsagt at de kan de mest grunnleggende bevegelsene som passning, skudd ol. Resultatet avhenger jo selvsagt av lengden på kampen da, men....

 

På fifa vil nok nybegynnere kanskje spille 2-2. Mens viderekommende kanskje vil spille 10-10, eller noe i den duren. Dette vet jeg av erfaring. På fifa er det nesten enkelt å skyte ballen fra midtbanen i mål.

 

På fifa spilles kampene foran målene mens på pes er også midtbanen vesentlig. Når jeg spiller mot jevngode folk på nettet blir det ofte få sjanser og kampen utvikler seg gjerne til å bli en skikkelig midtbanekrig.

 

Som så fint sagt tidligere: PES er fotball. Fifa er Fifa.

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Personlig syns jeg det er et SVÆRT viktig poeng om kontrollene er enkle å sette seg inn i. Grunnleggende ferdigheter bør være enkle å lære seg, samtidig som det bør være mange muligheter å utforske (trene på).

 

Altså:

 

To nybegynnere som spiller mot hverandre, bør kunne spille en kamp som ender 2-2 e.l.

 

To viderekomne som spiller en kamp, bør OGSÅ kunne ende opp med et lignende resultat.

 

Er det ikke et poeng at kontrollene til et fotball(tv)-spill bør være såpass enkle at en ikke må "trene" tre dager i uka for å kunne sette sammen noen pasninger og score litt mål?

 

I lys av dette, hvilket spill kommer best ut?

Kontrollene i PES er veldig enkle å sette seg inn i, men det finnes også veldig mange muligheter for fordypning.

 

Denne siden her er veldig fin: http://www.pesmoves.com/

Her er de fleste grunnleggende og mer avanserte kontrollene i spillet, samt videoer som viser de forskjellige tingene. Jeg har spurt etter en tilsvarende side til Fifa før, men ingen som visste noe om det.

 

Basic Moves er ting som ikke er alt for vanskelig, og er fort å lære, mens Advanced og Master er for mer avansert spilling. Jeg har tapt flere kamper mot folk som bare kan "basic moves", og som langt fra har spilt like mye som meg. Har ofte vært at jeg stanger mot forsvaret deres, og de scorer på kontringer etterhvert som jeg begynner å miste hodet, og spille galskap-fotball i jakten på et mål. Ikke noe ukjent fenomen...

 

Jeg kan de fleste tricksene i spillet, men de jeg bruker mest i en kamp er "Strong pass", "Super Sprint", "Stop the ball", "Shot Feint", "Chip shot", "Super Cancel", i tillegg til alle Basic Moves.

 

I PES er det glimrende treningsmoduser, der en kan trene skudd, frispark, cornere, "free play" etc.

Lenke til kommentar

Så jeg spør dere Fifa-fantaster igjen.... :hrm: Finnes det noen side på nettet der alle kontrollene til Fifa står forklart? Hvordan chipper man ballen over keeper? Hvordan utfører man en pasning/skudd-finte? Hvordan slår man en høy gjennombruddspasning? Osv...? Etc...?

Lenke til kommentar

PES er nok det klart beste alternativet ja. Jeg benytter også anledningen til litt snikreklame: Pro Evo Norge

 

 

Første kampen jeg og en kamerat spilte mot hverandre på Pro Evo (Real Madrid - West Ham :p ) Endte 2-2, etter to syke mål vi aldri har klart å kopiere siden.

 

Pro evo er utrolig vanedannende, og jeg spiller det nesten hver dag. Pro evo 5 kommer også med onlinestøtte, så det blir etterhvert laget en norsk online liga, no som har vært savnet på pro en stund nå!

Lenke til kommentar
Hvis du mener Fifa er realisme, så er PES urealistisk ja. Da er rett og slett fotball urealistisk.

 

Nesten alle mine kamerater som har prøvd PES etter å ha spilt mye Fifa syns PES er helt rævva de første gangene. Det er fordi de ikke klarer legge fra seg Fifa-tankegangen når de spiller. De prøver på all slags umulig fotball, og forventer at ballen skal fyke i krysset når man trykker på skyteknappen mens spilleren er i ubalanse med ryggen mot mål.

 

Etter at de har spilt spillet en stund blir de derimot frelst, alle som en, og skjønner ikke hva de så i Fifa før. Fifa er et arcade spill. PES er en fotballsimulator.

 

Det har du fullstendig rett i, Toa. Hvert forbanna år har fifa brent seg inn i hodet mitt, og jeg har dermed utelukka Pro Evo hele veien.

Men jeg og en annen veteranspiller av fifa gikk til en kompis her forleden og prøvde PES for første gang (4'ern selvfølgelig.) Vi ble allerede imponert etter å ha spilt et drøy minutt ;) Så det endte tilslutt med at vi satt der og frydet oss hvor hva vi hadde fått oppleve.

 

Så nå følger jeg heretter entusiaster av PES og gjentar: FIFA er Arcade, PES er fotball! :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...