Gå til innhold

Alternativ Kjøling til ASUS CT-479


hwfreak

Anbefalte innlegg

Hei,

Er på jakt etter alternativ kjøling til ASUS CT-479 CPU Upgrade Kit (link)

 

Kjører forresten min deilige p-m 2,0(PC533)@~2,85GHz med stock kjøling. Meget habilt spør du meg - Kan ikke annet enn å anbefalle denne godsaken til alle og enhver. Moser jo FX-57 i alt av gamingbenchmarks :yes:

 

Vel, nok om det. Tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha deg bedre kjølling er det nødvendig med en liten operasjon på ditt adapter. Tenker da på å fjerne strøm kontakten, og lodde ledningene på plass, og fjerne de pinsa som bestemmer fsb, og lodde de to sammen slik at de står på rett hastighet. Så kan du kjøpe deg en thermalright SLK 948, og bruke den, den passer bare du bøyer de festeklips litt. Så kjøper du en passende vifte.

Lenke til kommentar
Skal du ha deg bedre kjølling er det nødvendig med en liten operasjon på ditt adapter. Tenker da på å fjerne strøm kontakten, og lodde ledningene på plass, og fjerne de pinsa som bestemmer fsb, og lodde de to sammen slik at de står på rett hastighet. Så kan du kjøpe deg en thermalright SLK 948, og bruke den, den passer bare du bøyer de festeklips litt. Så kjøper du en passende vifte.

hmmm er det virkelig så "komplisert"? Fins altså ingenting man bare kan klæsje på? Hva med alternativ vifte til ribba? - En Som støyer minimalt?

 

Kom forresten over denne i prisguiden, men er vel heller tvilsomt om den passer, selv om den står oppført med s-479 støtte.

Endret av hwfreak
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du må slettes ikke modde adapter for å montere alternative kjølere, men du får mer valgmulighet dersom du gjør slik "Lorden" beskriver..

Selv har jeg to stk. Dothan-system..

I det ene har jeg montert en Bitspower Silent Strom med Zalman fester (snudd).

I det andre har jeg brukt Silent Strom fester sammen med en Zalman CSP7000AlCu.. Her har jeg "løftet" klipset i kjøler opp og strammet det litt.

Da trenger du ikke gjøre noe med strøm-pins (selv om ledninger kommer litt i klem). Om dette er noen vits i å gjøre egentlig.. bortsett fra å få 15 grader lavere load-temp.. er ett annet spørsmål.

De fleste opplever at disse CPU'ene lar seg klokke glatt til en gitt frekvens (uavh. av FSBxMP).. og så er det tverstopp.. unasett VCore/kjøling (bortsett da fra ekstremkjøling.. som er uaktuelt for daglig bruk).. Til dette holder faktisk "stock-kjøler" greit, men den bråker såpass at jeg skjønner godt at man vil bytte..

 

PS og edit:

Bare så det er klart at jeg skriver utifra egen erfaring...

Pga. problem med mitt første HK.. kjørte jeg benches/prime-tester med Dothan 730M så og si uten kjøling (kun en Zalman hvilende oppå core)..

Da kjørte jeg på 210x12=2520 og load-temp på ca.70 grader (mot 42 nå).. Det gikk helt greit.. Men øker jeg til 215x12=2580.. så krasjer systemet etter relativt kort tid.. både i 3DMark01 og i Prime.. Det hjelper ikke å øke VCore fra 1.45 til 1.6..

Merkelig CPU.. Det samme gjelder Celeron M (min erfaring).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Du må slettes ikke modde adapter for å montere alternative kjølere, men du får mer valgmulighet dersom du gjør slik "Lorden" beskriver..

Selv har jeg to stk. Dothan-system..

I det ene har jeg montert en Bitspower Silent Strom med Zalman fester (snudd).

I det andre har jeg brukt Silent Strom fester sammen med en Zalman CSP7000AlCu.. Her har jeg "løftet" klipset i kjøler opp og strammet det litt.

Da trenger du ikke gjøre noe med strøm-pins (selv om ledninger kommer litt i klem). Om dette er noen vits i å gjøre egentlig.. bortsett fra å få 15 grader lavere load-temp.. er ett annet spørsmål.

De fleste opplever at disse CPU'ene lar seg klokke glatt til en gitt frekvens (uavh. av FSBxMP).. og så er det tverstopp.. unasett VCore/kjøling (bortsett da fra ekstremkjøling.. som er uaktuelt for daglig bruk).. Til dette holder faktisk "stock-kjøler" greit, men den bråker såpass at jeg skjønner godt at man vil bytte..

 

PS og edit:

Bare så det er klart at jeg skriver utifra egen erfaring...

Pga. problem med mitt første HK.. kjørte jeg benches/prime-tester med Dothan 730M så og si uten kjøling (kun en Zalman hvilende oppå core)..

Da kjørte jeg på 210x12=2520 og load-temp på ca.70 grader (mot 42 nå).. Det gikk helt greit.. Men øker jeg til 215x12=2580.. så krasjer systemet etter relativt kort tid.. både i 3DMark01 og i Prime.. Det hjelper ikke å øke VCore fra 1.45 til 1.6..

Merkelig CPU.. Det samme gjelder Celeron M (min erfaring).

"Silent Strom fester + Zalman CSP7000AlCu (passiv) = 70 grader heavy load sier du? Fascinerende.. Og det er bare å klæsje på og stramme litt her og der?

Endret av hwfreak
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

"Silent Strom fester + Zalman CSP7000AlCu (passiv) = 70 grader heavy load sier du? Fascinerende.. Og det er bare å klæsje på og stramme litt her og der?

Jeg ble visst litt misforstått her :)

70 grader load var uten feste.. kun kjøler "hvilende" oppå CPU = elendig kontakt.

Zalman CSP7000-serien kan festes med enten sine medfølgende fester (snudd)..eller fester fra en Bitspower (som har klipset høyere).

Da må man enten.. snu klipset.. og bruke lengre skruer (ca. 15mm)..eller heve klipset i kjøler (file opp sporet..og legge ett par/tre biter av ett kredittkort oppå "senter" i kjøler. Så plasserer man klipset (strammes litt opp først) i kjøler (under vifta.. som man må demontere først) og skrur på plass.. Det blir perfekt.. Bruker dette på min Celeron M som da max'er på ca. 50 grader full load (Celeron M blir noe varmere enn Pentium M.. og har heller ikke speedstep = varm på idle)...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...