Gå til innhold

Har noen prøvd aktiv luftkjøling?

Cilleron

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hvor stor motor er det du har?

Du kan regne ca. dobbel kjøleeffekt pr tilført effekt.

Håper da at kompressoren er lett å dra rundt slik at du ikke brenner motoren grunnet overlast.

hvis jeg har et kjølesystem som yter 3-4 kW, men bytter/modifiserer radiatorene til la oss si 50%, da vil jeg vel trenge en motor med 50% lavere effekt?

det du snakker om "dobbel kjøleeffekt pr tilført effekt" blir ikke det feil? man får vel aldri mer effekt ut enn det man dytter inn? det er vel stort sett

tilført effekt < utgående effekt

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er radiatoren du må modde men komressoren, det er den som er drivkrafta i systemet og i kombinasjonen med gassen som skaper kjøleeffekten.

det du snakker om "dobbel kjøleeffekt pr tilført effekt" blir ikke det feil? man får vel aldri mer effekt ut enn det man dytter inn? det er vel stort sett

I varmepumper får man 3 ganger tilført effekt, og et lignende forhold gjelder for kjøleagregat.

Så at man ikke får mere en man tilfører gjelder ikke i dette tilfellet.

Hadde håpet at det var noen her med inngående kunnskaper om kjølemaskiner som kunne forklare dette noe bedre en jeg kan.

I et varmeelement med motstandstråd kan man selvsagt ikke få mere en man tilfører.

Den store jokeren i systemet ditt er motstanden i kompressoren som selvsagt vil være lettere å dra rundt jo saktere den går men en viss motstand er det i den, noe den motoren du skal bruke må takle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...