Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny Bilstereo - Innvendinger/tips?


KimNK

Anbefalte innlegg

Har tenkt å gå til innkjøp av nytt anlegg til bilen i næraste framtid, her er det eg foreløpig har komme fram til, og egentelig nesten har bestemt meg for. =P

 

Alpine MRV-F450 5/4/3 Channel Power Amp

Alpine SWR1221D 12" Sub (2ohm + 2ohm)

Alpine SPR136A - 5-1/4 Type-R Component 2-Way

Alpine SPR694A 1 par R Coaxial 2-veis 6*9

Har tenkt å bruke mp3-spelaren min som lydkilde, vil dette gå greit?

 

Ser dette bra ut, sidan alt er frå samme Alpine-serie så reknar eg ihvertfall med at det skal passe godt saman. Får heile greia for 8800 inkl. frakt, rekner med at det er ein bra pris?

 

Og... Er det anbefalt med kondensator (og ekstra batteri?) til dette oppsettet? Isåfall, kva kondensator treng eg?

Endret av Satrucci_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, ville jo først og frems prioritert litt anderledes, droppa 6*9" erne og heller investert i bedre komponenter foran i tillegg til en sub bak. Høyttalere bak er noe jeg ville venta med og tatt ved behov.

Det å bruke en mp3 spiller som signalkilde anser jeg ikke som noe særlig da shit in = shit out, det er somregel elendig signal fra en sånn liten boks som det der. Skikkelige enheter har iallefall 4V utganger, hv iRivern er på aner jeg ikke, men tipper max 2V, og optisk overføring er heller uvanlig på bilstereomarkedet.

I tillegg er ikke mp3 noe spesielt bra for å høre på musikk med. OK for å dure ivei med partylåter, men du blir etterhvert lei av den flate lyden.

Skal du først bruke såpass med penger ville jeg heller spandert på meg andre komponenter som er litt bedre enn Alpine på forsterker og høyttalersiden.

Spillere derimot er noe Alpine kan meget godt i likhet med Pioneer.

 

Du kan jo se på ting som f.eks Morel, Hertz, Focal og Audison.

En ypperlig startpakke hvor du kan planlegge og ha en platform til å bygge noe skikkelig er tilbudspakka til Morel.

 

At forsterkern ikke er oppgitt med fantasitall effektmessig skal du ikke henge deg opp i. Den spiller nok fletta av det meste som er oppgitt til XXX antall skrytewatt og når det kommer til musikkgjengivelse så mener jeg å tro den slår Alpineforsterkern lett.

 

Det samme gjelder Audisonforsterkerne.

 

Søk etter tester på Earthquake, Fusion, JL Audio, Focal, Hertz, Audison og Morel og se hvilke produkter de sidestilles med. Vil tro du kan få mye mer for pengene med litt forundersøkelser på denne måten :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Tja, ville jo først og frems prioritert litt anderledes, droppa 6*9" erne og heller investert i bedre komponenter foran i tillegg til en sub bak. Høyttalere bak er noe jeg ville venta med og tatt ved behov.

Tingen er at det allerede står et par med 6'9 i hatthylla som mildt sagt er elendige. Alternativa utanom å kjøpe nye 6'9 blir enten å bruke dei gamle, eller å ha 2 store, fine hol i hattehylla. =)

I tillegg har eg kun plass til 5 1/4 framme, då høgtalarane er plassert i dashbordet, og i dørene mine er det ikkje mogelegheit for å få inn noko. (Audi 80 B4) (Og, nei, eg gidder ikkje å bygge dei ut =P )

(Og sub har eg jo satt opp..?)

  I tillegg er ikke mp3 noe spesielt bra for å høre på musikk med. OK for å dure ivei med partylåter, men du blir etterhvert lei av den flate lyden.

Poenget med å bruke mp3-spelaren var vel egentelig å få med seg heile platesamlinga (320kbps+ VBR) uten å dra med seg alle platene ut i bilen. Uansett, så hadde eg aldri dratt med meg originalplatene ut i bilen heller, hadde vel komme til å brent dei ut på mp3-CD uansett. =/

(Og den dagen eg råner rundt med partylåter skal du få lov å komme og penetrere meg med ein lyktestolpe. :---PpP)

Skal du først bruke såpass med penger ville jeg heller spandert på meg andre komponenter som er litt bedre enn Alpine på forsterker og høyttalersiden.  Spillere derimot er noe Alpine kan meget godt i likhet med Pioneer.

Er ikkje dette godt med valuta for pengane? Hadde eg betalt norsk pris på dette hadde eg vore meir med på notane, men av det eg har funne ut, så er jo dette -3/4 av vanlig norskpris.

Det var helst spelar eg helst ville prøve å sleppe å kjøpe, for det å dra med seg ein haug med plater ut i bilen er jo heller upraktisk. Eg hadde heller sett om det på et eller anna vis gikk an å koble mp3-spelaren til anlegget (om så gjennom CD-spelaren?) så hadde det vore 1000gonger meir praktisk.

Du kan jo se på ting som f.eks Morel, Hertz, Focal og Audison.

Focal har eg sett på, men det vert fort veldig dyrt, sjølv om eg bruker komponenter frå den billegaste serien.

En ypperlig startpakke hvor du kan planlegge og ha en platform til å bygge noe skikkelig er tilbudspakka til Morel.

Er det den nederste pakka til 9999,- du meiner?

Isåfall: Gag, no way. =P 10k for et høgtalarsett og forsterkar blir waaay too expensive. Det eg satte saman over her overskreid allerede budsjetet mit med nokre hundrelappar om eg skal ha kablar osv. i tillegg.

At forsterkern ikke er oppgitt med fantasitall effektmessig skal du ikke henge deg opp i. Den spiller nok fletta av det meste som er oppgitt til XXX antall skrytewatt og når det kommer til musikkgjengivelse så mener jeg å tro den slår Alpineforsterkern lett.

 

Det samme gjelder Audisonforsterkerne.

Watt is teh shit, me no care.

Men litt trøkk i kupeèn er jo veldig å foretrekke.

(Alpine forsterkaren er forøvrig oppgitt til 4x60 + 200w RMS, og det er vel ikkje akkurat heil uoppnåeleg?)

Søk etter tester på Earthquake, Fusion, JL Audio, Focal, Hertz, Audison og Morel og se hvilke produkter de sidestilles med. Vil tro du kan få mye mer for pengene med litt forundersøkelser på denne måten :)

Har lest ræva av meg i heile sommar. =P

Endret av Satrucci_
Lenke til kommentar

Hehe, I see. Bra du leser, eneste måten å lære på det :thumbup:

 

Har forøvrig en B4 sjøl så jeg vet endel om hvordan den kassa er skrudd sammen.

Mhp 6*9'erne, fest etpar høyttalergriller over hullene og la subben få spille fritt inn i kupeen gjennom disse. Suben kommenterte jeg mer som en konstantering, ikke som et tillegg.

 

Angående prisen så fant jeg etter et lite søk på Kelkoo ut at hele skiten kommer på ca 8700 i Norge. Så noe hurrapris er det ikke. Tipper jeg vet om etpar forhandlere som ville vært i tvil om de skulle grine eller flire av "tilbudet" du har fått her :roll:

 

Skulle jeg anbefale noe ville det blitt følgende:

Audison SRx3, Hertz ES300D og ESK 130 System komponetsettet.

Deler du ved 80 Hz på forsterkern burdte du få et vellydende anlegg bestående av solide no-nonsense kvalitetskomponenter.

 

Prisene på Hertz er ikke meg bekjent lagt lagt ut på nett enda men jeg tipper det vil komme innenfor din prisramme med kabler, sikring og hele sulamitten.

 

Skal du ha spiller kommer denne selvfølgelig i tillegg, og her er det hodebryet starter for din del. Personlig ville jeg gått for spillern, komponentsettet og forsterkern i første omgang og spedd på med suben etter en måned eller to med sparekniv.

Gjorde det samme sjøl og angrer ikke et sekund, det dummeste en kan gjøre er å handle inn noe en blir misfornøyd med og ergrer seg over. Da sliter du!

 

Angående watt, det er ikke "teh shit" Vet du litt om ohms lov skjønner du fort det når jeg sier at et elements impedanse varierer sterkt over frekvensområdet det spiller. Strømforsyninga er alfa og omega iom at effekt, P er produktet av spenning, strøm og virkningsgrad. Om en da substituerer litt ser en at om motstanden i elementet øker til, tja 10 - 12 ohm vil en småskral forsterker klippe villt ved noe pådrag ved lengre belastning og dermed grille elementet.

 

Vil du ha en mer matematisk og fysikalsk utredelse så kan jeg ta det også, men se litt her først :)

 

Kan ikke få sagt nok hvor mye mitt motto; "kvalitet over kvantitet" har å si her.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Takk for tipsa.

 

Det med watt trur eg du berre misforstod litt. :p

Eg veit det godt, men det eg meinte, var at eg ikkje berre var ute etter et anlegg med mest mulig watt og høgast mogeleg lyd. :)

 

Men veit du om ein måte eg kan få spelt av musikken utan å dra med meg hundrevis av plater ut i bilen? =/

 

Det må vel fungere bedre å koble inn mp3-spelar istedet for CD-spelar, enn å koble mp3-spelaren igjennom CD-spelaren med FM-sender, eller kva enn det skulle vere? Eller er eg på villspor?

 

Men finst det ikkje spelarar som har innang for USB slik at du kan koble den til på den måten? Tykkjer eg har sett det. (Evt ein avspelar med harddisk?)

 

Er det forresten 5 1/4" som passar i dashen på B4? Er nemleg ikkje 100% sikker på det sjølv. :p

 

Steike, dette blei rotete, men håpar det går an å lese med litt godvilje. :--PPpP

 

 

Edit:

Satte meg opp et lite system i farta på www.bassbrothers.no .

Audison SRx4 Forsterker - 2990,-

Focal Access 130CA Komponent - 1290,-

Focal Access 27A Sub - 1590,-

Random CD-spelar +-2000,-

 

Totalt rett under 8000,- +kabling osv.

Endret av Satrucci_
Lenke til kommentar

Aha, bra å høre at jeg missforsto, hehe :D

 

Leser alltid med godvilje jeg, livet er for kort for vrangvilje.

 

Tja, sjøl så er jeg jo slik at jeg ikke har noe mot å ha noen plater i bilen og om en stikker fingern i jorda så skal det mye til før du går tom for musikk. Kjørte tur - retur Bodø i år så det vet jeg litt om, hehe ;)

 

Eneste måtte være en DVDspiller, men da snakker vi helt andre priser igjen desverre...

 

Du må ta i betraktning at spillern er den enheten som gir signal til forsterkern, er den røten så vil en igjen ha shit in = shit out problematikken.

Det beste e å koble mp3-spillern i CD spilern via AUXinngangen.

Pioneers spillere som ender på MP (takk for påminnelsen pjondo ;)) har mulighet for påkobling av IP bus som muliggjør dette.

Poenget her er at utgangene på en ok spiller avgir 4V til forsterkern. iRivern avgir nok ikke på langt nær så mye. Et sterkt og godt signal er viktig for at det ikke skal bli sus og rot i lyden. FM sender, huff! :cry: Snakk om å be om susing!

Det er en spiller med USB på, men det er av typen ville-ikke-hatt-om-den-ble-hivd-etter-meg, hehe :D

 

Satser du på en brukt Pioneer eller Alpinespiller til ca to lapper blir det nok sving på sakene. Ellers vil jeg tro at du kan få et greit pakketilbud ved å stikke innom sjappa og definere behov.

 

Antar at du, som meg, befinner deg i M&R, men på sunnmørssida, hehe :D

Da vil jeg også anbefale deg å høre om brukte/demospillere hos bassbrother, samt å ta en telefon til Hansen Radio i Molde i morra, der har de også en fin evne til å hoste opp mange gode tilbud.

Så har du sammenligningsgrunnlag vettu ;)

 

I en B4 er det vel strengt tatt 4" som sklir rett inn, men med litt kluring skal du greie å få inn 5.25" på et vis også, der vil nok overnevnte forretninger være behjelpelige med montasje og tips ved evt. handel vil jeg tro.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Trur nok at eg like greit tek og bit i det sure eplet, og får finne meg i å dra med meg plater som alle andre, ja. :p

 

Så får eg vel ta meg ein telefon et par stader iløpet av veka for å spørre og kanskje prøve å få et godt tilbud eller 2. =)

Befinner meg like ved Sogndal, så det vert nok litt drøyt å ta turen trur eg =P

 

 

Men ser det eg skreiv opp over her greit ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...