Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen henger oftere og oftere(løst)


Anbefalte innlegg

I de siste ukene har pcen begynt å henge seg når jeg surfer eller jobber med photoshop o.l

Det som skjer er at HD lampa begynner å lyse kontinuerlig, jeg kan hverken bevege musa eller bruke tastaturet, men selve skjermbildet er der fortsatt.

Eneste mulighet for restart er å trykke inn reset knappen.

Jeg har de nyeste skjermkort driverne, windows oppdateringer osv.

Har også reinnstallert pcen, men får det samme porblemet etter et par uker.

Har kjørt torture testing på minnet, kjører 3Dmark 05 uten problemer. Har også prøvd å kjøre scandisk uten at den finner noe galt, selvom jeg mistenker at det er i disken at feilen ligger.....noen forslag??

Pc konfigurasjonen min ser dere i signaturen.

Endret av MajorSmith
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har du prøvd å formatere?

Han skriver jo at:

Har reinnstallert to ganger, hvor jeg begge gangene har "nullet" disken og likevel kommer feilen tilbake.

Satt alle verdiene til 0 vil si å formatere, så ser ut som han har prøvd det.

 

MajorSmith: Søkte litt med Google og ser ut som brikkesettet på ditt hovedkort har problemer med mange SATA-disker, kanskje særlig fra Western Digital. Kunne du ha testet ut en EIDE/PATA-disk istedet?

 

Forresten så kan du også teste med og uten SP2 hvis du ikke har gjort det, noen som klager over det også (at SP2 er installert medfører problemer), men jeg tror ikke det er problem ditt.

 

Lykke til ;)

Lenke til kommentar

 

MajorSmith: Søkte litt med Google og ser ut som brikkesettet på ditt hovedkort har problemer med mange SATA-disker, kanskje særlig fra Western Digital. Kunne du ha testet ut en EIDE/PATA-disk istedet?

 

Forresten så kan du også teste med og uten SP2 hvis du ikke har gjort det, noen som klager over det også (at SP2 er installert medfører problemer), men jeg tror ikke det er problem ditt.

 

Lykke til ;)

Takk for godt innspill gunnard :thumbup:

Tror jeg skal prøve å sende en mail til både Asus og Western for å se hva de har å si til det du nevner. Har ikke prøvd med EIDE disk, men jeg har flere liggende som jeg kan prøve. Har også bestilt en ny S-ATA disk fra samsung, så det skal bli spennende og se om den fungerer bedre.

Men hvis det er en feil med S-ATA kontrolleren, så bør vel dette være god nok retur grunn for HK, eller hva?

 

Har prøvd den løsningen med SP2 som du nevner tidligere, men uten at det hjalp.

Lenke til kommentar

Prøv og sett BIOS-innstillingene til "default", og eventuelt flash til nyeste BIOS-versjon (i tillegg til å sette innstillingene til "default").

 

Hvis den fortsatt får systemet ditt til å henge seg, prøv også disken i en annen maskin og se om den fungerer der. Gjør den ikke det ville jeg har reklamert og klaget på mangel ved hovedkortet og bedt bytte eller hevelse av kjøpet (for å kjøpe et nytt hovedkort).

 

Brikkesettet på hovedkortet ditt (Intel 865PE) skulle egentlig støtte SATA-disker, det skulle også hovedkortet ditt, og de problemene som var med tidligere Asus-hovedkort og SATA-disker skulle være fikset i din versjon (P4P800-E). Men det var fortsatt problemer igjen, særlig med å finne SATA-disker, men dette "skal" den nyeste BIOS-versjonen fikse.

 

Hvis det fortsatt ikke fungerer, kan du ha et defekt hovedkort eller den dårlig kompatibelitet med enkelte SATA-disker fortsatt være tilfelle. Uansett hvilke av disse tingene som var årsaken, så lever ikke hovedkortet opp til forventet formål for tilsvarende gjenstand og er derfor mangelfull (se forbrukerkjøpsloven). (Skal du reklamere må det være mindre enn 2 år siden du overtok varen og mindre enn 2 måneder siden du oppdaget mangelen.)

 

Håper det kan hjelpe deg! :roll:

Lenke til kommentar

Jeg har nyeste bios fra Asus og alt er satt til default i den. Jeg har også prøvd disken i en annen maskin jeg har, med Abit BH7 HK, og der skapte den ikke noen problemer overhodet.

Jeg har også byttet S-ATA kabel noen ganger for å være sikker på at det ikke det er der feilen ligger.

Så jeg må vel si at det som begynte med en lettere overbevisning om at det var en feil med disken, nå har gått over til at jeg begynner å bli ganske sikker på at det er en feil eller noe inkompatibelt mellom HK og S-ATA disken.

Men flere forslag mottas med takk :thumbup:

Lenke til kommentar
Har du prøvd PATA-disk og annen SATA-disk? Hvis du har flere SATA-kontrollere på hovedkortet ditt kan du prøver å endre hvilken kontrolleren kabelen fra disken går til.

Jeg har 2 SATA porter på kortet mitt og grunnen til at jeg ikke har prøvd å bytte før, er fordi jeg trodde at port nr 2 kun var hvis jeg skulle kjøre RAID.

Etter at jeg byttet kontakt, har ikke maskinen hengt en eneste gang, og den virker også kjappere enn tidligere. Selvom det ikke er målbar forskjell når jeg kjører Sisoft Sandra.

 

Konklusjonen blir nok da at det har vært en feil på SATA kontrolleren eller selve kontakten på kortet, siden utgang nr 2 fungerer feilfritt.

Eneste problemet nå er å overbevise Komplett om at det er en feil på kortet, ikke alltid like lett det dessverre :ermm:

Lenke til kommentar

Må legge til en liten oppdatering.

Etter at maskinen fungerte prikkfritt i over 24 timer, begynte den og å henge også på port nr 2. Så jeg byttet tilbake til nr 1 og da gikk maskinen uten å henge i ca 2 timer.

Snakket med Komplett og de tar kortet inn for testing, så det skal blit spennende å se hva de kommer frem til.

Har forresten også testet WD-disken i to andre maskiner uten at de begynte å henge.

Lenke til kommentar

Jeg sliter med akkurat samme problem som du forteller i ditt første innlegg.

Maskinen fryser uregelmessig, og ikke under spesielt tunge prosesser etc,

men gjerne etter å ha stått "alene på rommet" i en noen timer sågar som at jeg bruker den til å skrive i Word...

 

Har siste BIOS (på mitt Abit IS7 hk), en Samsung SpinPoint 200 gb PATA-disk, og hele pakka er vannkjølt (så skal ikke være noe varme-problemer).

 

Ser også at PSU (som er på 340w) ligger godt innforbi de forskjellige grensene.

 

Dette er FRUSTRERENDE...!

 

 

Abit IS7

Intel P4 3.0 ghz Prescot

NEC DVD-RW

1x512 Crucial PC3200

2x256 Crucial PC3200

Samsung SpinPoint 200 PATA

GeForce FX5200

Lenke til kommentar
Dette er FRUSTRERENDE...!

 

 

Ja jeg er helt enig. Jeg har hatt PC som jobb og hobby i over 10 år og har ikke hatt et problem som har vært så vanskelig å sette fingeren på som det jeg har beskrevet over :cry: Håper og tror problemet blir løst når jeg forhåpentlighvis får nytt HK fra Komplett.

 

Jeg har alikevel valgt å gå til innkjøp av ny PSU i form av Antec Sonata II kabinettet med 450W PSU inkl, og jeg tror også at i ditt tilfelle aleksano, ville jeg vurdert å bytte til en PSU med mer effekt for å eliminere den feilkilden den evt kan være.

 

Edit: Typo

Endret av MajorSmith
Lenke til kommentar

Tre timer etter at jeg skrev innlegget i går,

tok samsungen kveld...

 

Windows frøs, så jeg rebootet - og vipps..!

Der fantes ikke Samsung i BIOS-listen lenger.

 

Monterte en ny WD 200gb disk,

installerte Windows - og har til nå ikke frosset ennå.

 

Plugget i samsungen på nytt idagmorges, og da funket den

Men da jeg skulle ta sikkerhetskopi av filer

som lå på den, over til WD`en så jeg at livet enkelt og greit

er for kort til å drive å sikkerhetskopiere filer fra en halv-dau disk.

 

20 minutter tok det å kopiere en 4,3gb fil...

Dvs. at du faktisk ikke hadde klart å brenne den ut

med 2,4x DVD-brenning, uten å oppleve enn kolosal buffer-underun.

 

Håper jeg er kvitt problemet med denne WD-disken (inntill videre)

For en ting skal være sikkert - WD bråker noe innforj*li i motsetning til Samsung.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En siste oppdatering: Fikk tilbake nytt HK fra komplett igår og maskinen fungerer foreløpig prikkfritt :thumbup:

Feilen på det gammle viste seg å være en dårlig kondensator, så det er kanskje ikke så rart det var vanskelig å sette fingeren på problemet jeg opplevde, men det løste seg til slutt ihvertfall.

Takk til alle som kom med forslag til løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...