Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kameratens anlegg, godt kjøp? (Alpine)


Anbefalte innlegg

En kamerat av meg har kjøpt seg anlegg (alt i Alpine) til 13k.

Forsterkeren

Spilleren

2 stk Midbass

2 stk 6" x 9"

2 stk 6" x 9"

 

Han kjøpte alt dette i Sverige, og der hadde de også sagt at forsterkeren hadde 360 watt på hver kanal. De sa også at man absolutt burde ha alt i samme merke siden det var best.

Kan noen fortelle meg om dette her var en god handel og om det der med samme merke stemmer?

Jeg synes det hørtes dyrt ut med 13k for det der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare det at de prakka på ham to sett coaxer istedet for ett skikkelig komponentsett sier jo mye. Og det at alt skal være i samme merke er ren bullshit!

En kan med fordel ha ulike merker om en setter sammen disse riktig.

 

360W pr. kanal må vel være peak ved 1kHz og 10% THD...

Watt er også en tullebetegnelse som useriøse forhandlere trøkker nedover øra på kundene. Hadde han sagt noe om strømforsyninga, slewrate, dempingsfaktor og holdt seg mer seriøs hadde det ikke vært så ille. Men å påstå at det er 360W pr. kanal i denne er som å si at Lada har vunnet priser for innovasjon og design.

Det står jo sort på hvitt: 40W x 4 RMS 4Ω @14.4V (0.08%THD)

Og dette er RMS effekten. Hva FTC verdiene er ved 0.08% THD aner jeg ikke, men uansett er det strømforsyninga som bestemmer hvor god kontroll forsterkeren har på elemntet.

 

Og hva i hule heite skal han med en firekanaler når han har 6 elementer?

Det gir ikke allverden med justeringsmuligheter akkurat...

Spillern er forøvrig helt kurant, selv om jeg personlig ville gått for en med flere utganger og ofra etpar koaxer for det.

 

Kort sagt:

Om han hadde handla for 13k i hos en seriøs forhandler i Norge som faltisk bryr seg om kundene vil jeg tro han kunne fått noe som var endel mer vellydende.

 

En har jo mye å velge mellom; Morel, Tru, Focal, sinfoni, Hertz, ARC, Brax, Helix, JL Audio, Fusion Digital Designs, Kicker, Audison og Earthquake for å nevne noe...

 

Et lite potpuri av disse ville nok gjort en vel så bra jobb.

 

Når det er sagt er ikke Alpine direkte dårlige saker, men jeg ville aldri hatt 4 coaxer kontra ett skikkelig komponentsett.

Lenke til kommentar

Priser hentet fra dagbladet sin prisguide

forsterker: 1395,-

spiller: 2795,-

6,5" høyttalere: 1195,-

6x9" SPS-690A: 1003,-

6x9" SPR-69LP: ukjent.

 

= 6388,-

 

så med mindre SPR-69LP 6x9" høyttalerne koster over 7000,- så vil jeg påstå at han har blitt grundig lurt ja.

 

forsterkeren er en 4x40watt i 4ohm, altså bare 40 watt pr kanal, ifølge alpine sine sider hvertfall.

 

og ellers så synes jeg det er et rimelig merkelig oppsett med 4x 6x9" og to 6,5" midbass. Et komponentsett i front og en sub hadde vært mere fornuftig spørr du meg..

 

edit: litt treig ja. :wee:

Endret av someday.
Lenke til kommentar

den prisen er uten det ene 6x9" settet altså, fant ikke prisen på det. men det koster jo maks en 1-2000,- så veldig dårlig kjøp uansett. pleier ikke slike produkter normalt sett være litt billigere i sverige?

 

svindel er det første som slår meg også.. hvilken forretning var det han kjøpte det hos?

Lenke til kommentar
Stakkars gutt, det er rein svindel etter min mening. Jeg har ikke så veldig peiling på dette med bil anlegg. Men jeg regner med at han er grundig lurt etter det jeg har skjønt. Hvordan orker folk i det hele tatt å svindle folk for så mye penger?

Pengeproblemer?

 

Skjønner ikke at folk har samvittighet til å gjøre sånnt :mad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...