Gå til innhold

Nye lover mot piratvirksomhet på vei?


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-08-09 07:14, Corleone skrev:


Grunnen til at dette
kan
bli tilfellet er fordi de fortvila prøver å få bukt med piratkopieringa som foregår verden over. De må rett og slett prøve å lokke oss bort fra kopieringa, eller så blir vi å fortsette med det, lovlig eller ikke lovlig. Det er ikke snakk om å sette ned prisen så de så vidt tjener noe. Da ville det være bortkasta! Hvis alle kjøpte spillene og musikken sin, så kunne produsentene med fordel halvere prisen og allikevel tjene mer penger enn de gjør i dag! Dette er vanlig logikk.


 

Joda, å redusere prisene for å minke problemet med piratkopiering er sikkert en mulighet. Men da går jo prisen ned pga. piratkopieringen, ikke pga. fraværet av denne!

 

Forutsetningen min var at ALL piratkopiering plutselig forsvant (på mystisk vis). Hvorfor skulle produsentene redusere prisene da? De kunne sikkert tjent det samme som i dag, men hvorfor ikke tjene dobbelt så mye?

 

Målet til film- og musikkbransjen er ikke å frelse oss fra piratkopieringen for så å belønne oss med billigere produkter. De vil gjøre kopiering så umulig som mulig, for deretter å selge til samme pris som i dag, og tjene mer penger...

 

Quote:


Når vi først er inne på latterlige påstander. At noen ville være dumme nok til å ta 1000kr for et spill er vel så usannsynlig som det kan bli. De ville kanskje få noen få folk til å kjøpe det, men det ville nok hovedsaklig bli boikotta av de fleste som ikke driter penger (og det er mange av oss!).


 

Hvis det ikke var noen andre muligheter til å få tak i spillet da? (Piratkopiering er altså umulig.) Det er vel mer sannsynlig at prisene er LAVERE pga. piratkopiering, nettopp fordi piratkopieringen ville tatt helt av hvis prisene ble satt opp...

 

Quote:


Det å trekke Levis bukser inn som en sammenligning er helt på jordet! Ingen i verden betaler 5kr for litt stoff, for så å putte det inn i den nye bukse-kopieringmaskinen sin. Du kan heller ikke laste ned bukser på nettet! Det gjøres derimot med programvare. Kom heller med noe som kan sammenlignes med dagens piratkopiering!


 

Forutsetningen min var altså at problemet med piratkopiering var løst. (Og DA skulle alt bli 50% billigere, ble det påstått.) Det jeg prøvde å forklare var at et produkt koster nøyaktig det folk er villig til å betale for det. (Piratkopiering av merkeklær er jo forøvrig et problem, men kanskje ikke så stort her til lands.)

 

LeD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LeD skrev (2002-08-09 08:50):

Joda, å redusere prisene for å minke problemet med piratkopiering er sikkert en mulighet. Men da går jo prisen ned pga. piratkopieringen, ikke pga. fraværet av denne!

 

Det er jo akkurat det jeg har sagt hele tida! Du får lese en gang til før du svarer neste gang.

En del av poenget var også at prisen måtte holdes nede for å holde folk unna piratkopiering. Det vil føre til fravær av piratkopiering etter hvert.

 

Forutsetningen min var at ALL piratkopiering plutselig forsvant (på mystisk vis). Hvorfor skulle produsentene redusere prisene da? De kunne sikkert tjent det samme som i dag, men hvorfor ikke tjene dobbelt så mye?

 

Det var ikke forutsetninga mi, så da får du heller la være å quote meg.

Forresten, hvorfor i det hele tatt ha dette som forutsetning når det aldri blir tilfellet? På meg høres det bare ut som om du vil kverulere >:/

 

Målet til film- og musikkbransjen er ikke å frelse oss fra piratkopieringen for så å belønne oss med billigere produkter. De vil gjøre kopiering så umulig som mulig, for deretter å selge til samme pris som i dag, og tjene mer penger...

 

Jeg vet at det er målet deres, men de vil aldri klare å bli kvitt piratkopiering så lenge de behandler saken slik de gjør nå. En god måte å gjøre det på ville være å lokke oss vekk fra det med lavere priser, og det ser ut til at de snart må gjøre det.

 

Hvis det ikke var noen andre muligheter til å få tak i spillet da? (Piratkopiering er altså umulig.)  

 

Det vil bestandig være en annen måte å få tak i spillet, så jeg skjønner ikke hvorfor du i det hele tatt nevner det. I denne verdenen er det mulig!

 

Det er vel mer sannsynlig at prisene er LAVERE pga. piratkopiering, nettopp fordi piratkopieringen ville tatt helt av hvis prisene ble satt opp...

 

Her gjentar du det jeg skrev i den orginale posten min. Det produsentene må gjøre er å sette ned prisene pga. piratkopiering. Dette for å lokke oss unna kopieringen. Slik det er i dag så er ting faktisk dyrer pga. piratkopiering.

 

Forutsetningen min var altså at problemet med piratkopiering var løst. (Og DA skulle alt bli 50% billigere, ble det påstått.)  

 

Du kan ikke ta bort min forutsetning og sette inn din egen i lag med en av mine kommentarer. Jeg tror rett og slett at du har mistforstått poenget mitt.

 

Det jeg prøvde å forklare var at et produkt koster nøyaktig det folk er villig til å betale for det.  

 

Slik det er i dag så er ikke folk villig til å betale for produktene, og dette er en stadig tiltagende trend. "Hvorfor betale 500kr for et spill når det koster noen få kroner for et par brent cd'er" er innstillinga til folk.

 

Piratkopiering av merkeklær er jo forøvrig et problem, men kanskje ikke så stort her til lands.

 

Du kan ikke piratkopiere klær slik programvare piratkopieres i dag. Plagieringen av klær foregår på fabrikker i bla. Tyrkia, mens folk kan kopiere spill og programmer hjemme. STOR forskjell.

 

[ endret av Corleone den 2002-08-09 09:19 ]

Lenke til kommentar

Den originale påstanden din var: "Jeg leste en plass at hvis alle kjøpe spillene og musikken sin, så hadde det gått ned rundt 50% i pris!"

 

Med andre ord: Dersom det ikke var noen piratkopiering ville prisene blitt halvert. Det er altså piratens skyld at spill, filmer og musikk er så dyre.

 

Senere har vi jo blitt enige om at slike produkter faktisk kan bli BILLIGERE pga. piratkopieringen. (For å holde denne nede.)

 

Istedet for å skamme seg over å gjøre produktene dyrere, burde piratene få diplom for at produktene blir billigere for alle, slik at piratene også skal kjøpe dem... (Hvis du også mener dette, er jo det originale utsagnet ditt litt misvisende...)

 

Jeg tror egentlig at vi er enige. Men det er jo alltid moro med litt kverulering på morgenkvisten. :smile:

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


LeD skrev (2002-08-09 09:34):

Istedet for å skamme seg over å gjøre produktene dyrere, burde piratene få diplom for at produktene blir billigere for alle, slik at piratene også skal kjøpe dem... (Hvis du også mener dette, er jo det originale utsagnet ditt litt misvisende...)


 

Ja, jeg skrev kanskje ikke nok slik at alle forsto meninga mi. Min feil.

 

Quote:


Jeg tror egentlig at vi er enige. Men det er jo alltid moro med litt kverulering på morgenkvisten. :smile:


 

rotflmao.gif Så sant, så sant. Peace!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-09 09:53, Corleone skrev:


Ja, jeg skrev kanskje ikke nok slik at alle forsto meninga mi. Min feil.



 

Istedet for:

 

"Jeg leste en plass at hvis alle kjøpte spillene og musikken sin, så hadde det gått ned rundt 50% i pris!"

 

burde du ha skrevet:

 

"Jeg leste en plass at hvis spill- og musikkprisene gikk ned med 50%, så hadde ingen piratkopiert lenger!"

 

Forskjellen er ganske stor... (Du bytter om årsak og virkning.)

 

Men det er jo ikke moro å kverulere lenger når man er enige.

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-09 13:09, aNti hero skrev:

ajaj.. EU ja, blir USA 2.. og det liker vi ikke


Nå som euroen kom også.. Får bare mere og mere likhet med USA EU. Dåålige greier stem nei..



 

Vel, jeg kan ikke si meg enig der. Det finnes mange forskjeller, og jeg tror at en union av land ladri kan bli noe av det USA er blitt i dag.

 

Noen få eksempler:

- EU-land krever ikke immunitet i en domstol som egentlig burde gjelde alle, men USA føler seg for god for å være med på.

- Ingen EU-land har dødstraff i dag. Det har verdens mektigste land, USA.

 

Videre kan jeg jo nevne den uforståelige Bush-administrasjonen, hvor den ene enden slår fast en ting, og den andre gjør ting som strider i mot resten (les: abortsaken, som Bush på død og liv vil gjennomføre).

 

Jeg vil definitivt sympatisere med EU, men vi er jo ikke med der, så det eneste jeg kan si er JA til EU (om et tosifret antall år, antar jeg).

 

Forresten, om piratsaken:

Someone really should take that Bush-fellow out of he's misery. 'Cause he's really starting to piss me off...

Lenke til kommentar

Halv pris? Hvis alle hadde betalt retail-pris for spille de hadde lastet ned hadde ikke Norge hatt råd til mat. Er ikke rent få som laster ned mere enn det man bruker; jeg laster gjerne ned noe jeg aldri har hørt om bare for å prøve det, men aldri i verden om jeg har komme til å betale noe for det.

 

Men uansett, prisen ville nok gått ned pga. en liten ting: konkurranse, selger du et spill billigere vil det selge mere enn konkurrenten og dermed må konkurrenten minke prisen.

 

 

Mvh.

Morten Holje

VKII Kontor/Data

aka Boqs

Lenke til kommentar

Quote:


Squeegie skrev (2002-08-10 21:28):

Halv pris? Hvis alle hadde betalt retail-pris for spille de hadde lastet ned hadde ikke Norge hatt råd til mat. Er ikke rent få som laster ned mere enn det man bruker; jeg laster gjerne ned noe jeg aldri har hørt om bare for å prøve det, men aldri i verden om jeg har komme til å betale noe for det.


 

Hvis du bare vil prøve ut et spill så last ned en (fullt lovlig) demo fra utgiverens side! Hvis alle folk skulle gått gjennom alle spillene de hadde lasta ned, så hadde de ikke hatt tid til annet enn å spille (ikke spising eller soving heller).

 

OBS! Nå lurer jeg på om vi burde flytte denne diskusjonen til en ny tråd. Tror ikke Mod'ene er så helt glad for at vi skadig støtt sporer av og starter helt nye diskusjoner over alt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...