Gå til innhold

Bytte av distro


Anbefalte innlegg

Hei

La inn ubuntu for noen mnder siden, og var i begynnelsen veldig fornøyd. Men har problemer med å kompilere ting(får ikke lagt inn build-essentials...), problemer med mounting, og andre småting(mapperettigheter, noe som kunne endres grafisk i mandrake, mulig her og?)

En annen ting var at mandrake var treig og hadde hundre programmer for mye, derfor bytta jeg til ubuntu, som jeg synes ikke var så rask som jeg hadde håpet.

Savner også litt å ha skikkelig root tilgang, som sikkert er mulig i ubuntu, men venner meg ikke helt til det.Synes bare jeg treffer på problemer der ting skulle gått glatt...

Er ikke flink med linux, men er villig til å lære(med forbehold, har studier og et liv :D )

Installasjonen kan være så vanskelig det bare vil, men bruken og vedlikeholden må være bra.

Som dere skjønner er jeg på utkikk etter en annen distro å prøve.. kan noen utifra dette gi meg noen tips?

 

Hadde tenkte på mepis en gang i tiden, gentoo også...

 

Eneste jeg er SKIKKELIG fornøyd med, er pakkeprogrammet og comunityen rundt det. Veldig lett å få tak i og legge inn programmer(klippe og lime rett inn i terminal :blush: )

 

Så spytt ut, er det en distro som slår dere som en arvtaker til min ubuntu??

takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel.. det kommer ann på hva du mener...

Synes som sagt pakke systemet i ubuntu er genialt, men det har kanskje mye med at jeg ikke får kjørt ./conf og make...

Installasjon kan være så vanskelig den bare vil, jeg får det til tilslutt

MEN, når jeg leser mange av svarene her, så slår det meg hvor sinnsykt lite jeg vet/kjenner til om linux, mye av det som står fatter jeg bare ikke, så således må jeg holdes litt i hånda :p

Men trenger man kunne "alt" dette? kommer ikke det mye ann på hva man bruker maskina til og hvor mye en VILL lære?

 

ps: Slackware har lenge vært en distro jeg har sett på, men fått hørt at den var for vanskelig for en nybegynner.... er nå kanskje nybegynner pluss/middels minus, så kanskje det går nå??

Lenke til kommentar

Hei

La inn ubuntu for noen mnder siden, og var i begynnelsen veldig fornøyd. Men har problemer med å kompilere ting(får ikke lagt inn build-essentials...), problemer med mounting, og andre småting(mapperettigheter, noe som kunne endres grafisk i mandrake, mulig her og?)

Mapperettigheter kan gjøres grafisk, høyreklikk på mappen i nautilus, resten høres også ut som småting, som ikke burde føre til distrobytte. Spør heller her, burde ikke være så vanskelig å fikse.

En annen ting var at mandrake var treig og hadde hundre programmer for mye, derfor bytta jeg til ubuntu, som jeg synes ikke var så rask som jeg hadde håpet.

Savner også litt å ha skikkelig root tilgang, som sikkert er mulig i ubuntu, men venner meg ikke helt til det.

Hvis du mener å logge inn som root er dette noe du ikke burde gjøre, tanken er vel at klarer du ikke aktivere det er det ikke noe for deg.

Synes bare jeg treffer på problemer der ting skulle gått glatt...

Er ikke flink med linux, men er villig til å lære(med forbehold, har studier og et liv :D )

Er ikke mange disroer som er enklere enn Ubuntu, må i såfall være MEPIS, men personlig anbefaler jeg ubuntu fremfor MEPIS.

Installasjonen kan være så vanskelig det bare vil, men bruken og vedlikeholden må være bra.

Som dere skjønner er jeg på utkikk etter en annen distro å prøve.. kan noen utifra dette gi meg noen tips?

Instalasjon- og bruks-enkelhet står gjerne i forhold til hverandre synes jeg.

 

Vil egentlig anbefale å gi Ubuntu(Hoary selvfølgelig) en sjanse til, det du nevner av problemer burde ordnes rask, spør gjerne her.

Lenke til kommentar

Etter det du sier trur jeg du er "klar" for Slackware.

Slackware har en bratt læringkurve, og kan være vanskelig for personer som har liten til ingen erfaring med GNU/Linux. Det er få GUI, pek_og_klipp, konfigurasjonsverktøy for Slackware, systemadmin. foregår mest via commandolinja.

 

Eneste jeg er SKIKKELIG fornøyd med, er pakkeprogrammet og comunityen rundt det
Hvis det er viktig kan Debian være noe for deg. Som nevnt er Ubuntu basert på Debian.

 

Hvorfor ikke hoppe i det og installere begge. Så ser du raskt hvilke av de to som du føler deg mest hjemme i.

GNU/Linux - frihet til å velge :)

Lenke til kommentar

meget mulig jeg bare må finne ut av ting, som sagt synes jeg ikke det er dårlig, men det er for mye småproblemer, først og fremst at jeg ikke kan legge inn prorgammer fra source(noe som er helt VANNVITTIG frustrerende!!) mangler noen biblioteker og programmer, men den ene kan ikke legges inn uten en annen pakker, som trenger en tredje som igjewn trenger den første for å legges inn, pluss at den spør etter programmer som allerede ligger inne...,

at det er tregere enn strengt tatt nødvendig(noe som kanskje kan endres ved et annen vinubehandler?)

pluss småplunder, virker av og til som om jeg har fått en mandagsutgave av ubuntu....

Gøy å prøve nye ting, men er som sagt ikke nødvendig, da jeg vil ha en stabil og bra distro som funker greit og er medium vanskelig

Lenke til kommentar

gimper: har ikke peil.. den bare nekter, 0 oppdatert og 0 installert.. har spurt på ubuntuforumet, men det skjønte det ikke.. mulig jeg hadde gamle etellerannet(der programmene ligger), men oppdaterte de, men fremdeles ingen ting.. merkelig ikke sant?

 

stigfjel: har lyst, men er redd for at jeg sitter igjen med null visst jeg ikke får det til, og da gå over til win pga at jeg ble lei av å knote, men er interessert, men halvparten mener jo at man må ha utdannelse innen data for å bruke det...

 

ps: liker de rene distroene, de som ikke har 1000 forskjellige media avspillere osv...

Lenke til kommentar
gimper: har ikke peil.. den bare nekter, 0 oppdatert og 0 installert.. har spurt på ubuntuforumet, men det skjønte det ikke.. mulig jeg hadde gamle etellerannet(der programmene ligger), men oppdaterte de, men fremdeles ingen ting.. merkelig ikke sant?

 

stigfjel: har lyst, men er redd for at jeg sitter igjen med null visst jeg ikke får det til, og da gå over til win pga at jeg ble lei av å knote, men er interessert, men halvparten mener jo at man må ha utdannelse innen data for å bruke det...

 

ps: liker de rene distroene, de som ikke har 1000 forskjellige media avspillere osv...

Du trenger da ingen spesiell utdannelse innen data for å bruke Slackware. Du kommer langt med pågangsmot og selvvilje. :)

Lenke til kommentar
gimper: har ikke peil.. den bare nekter, 0 oppdatert og 0 installert.. har spurt på ubuntuforumet, men det skjønte det ikke.. mulig jeg hadde gamle etellerannet(der programmene ligger), men oppdaterte de, men fremdeles ingen ting.. merkelig ikke sant?

Hvis du skrev "sudo apt-get install build-essential" og du får "0 oppdatert og 0 installert" er pakken installert. Har du prøvd å kompilere et program?

Lenke til kommentar

Eg ville git ubuntu ein 2. sjangse. N}r det gjelder kilde vs. bin{r, s} er det ein stor fordel om du innstalerer s} lite som mulig via kildekode, p.g.a. enklare administrering avhengighetshelvette, konflikt med bin{rpakker o.l. Og n}r du trenger } legge inn noko fr} kildekode, s} kan det v{re ein stor fordel } lage ein .deb pakke sj|lv.

 

Hviss du til slutt ender opp med } bytte distro, s} pr|varch. Den har nogs} lik filosofi som slackware. "keep it simple stupid" Det vanlegaste er } berre instalere det mest n|dvendige for } f} starta maskina/komme p} nett, og s} legge til dei programma ein trenger opp} der igjen.

Pakkesystemet er eit av dei beste (fullt p} h|gde med apt) og det er sv{rt enkelt } lage eigne pakker ifr} kildekode via. abs (arch build system) (det er det fors}vidt i slack og, ved bruk av checkinstall, men du har litt meir kontroll i abs)

Lenke til kommentar
Hvis du skrev "sudo apt-get install build-essential" og du får "0 oppdatert og 0 installert" er pakken installert. Har du prøvd å kompilere et program?

Det er da lett. Det er bare å pakke ut arkivet, kjøre kommandoen ./configure og bruke programmet checkinstall, som kompilerer, installerer og lager en pakke, slik at man enkelt kan administrere programmet gjennom pakkesystemet. Jeg bruker dette programmet på mine maskiner som kjører Slackware, og da trenger jeg ikke å lete etter ferdigpakker, jeg bare henter ned kildekoden.

Lenke til kommentar
Det er da lett. Det er bare å pakke ut arkivet, kjøre kommandoen ./configure og bruke programmet checkinstall, som kompilerer, installerer og lager en pakke, slik at man enkelt kan administrere programmet gjennom pakkesystemet. Jeg bruker dette programmet på mine maskiner som kjører Slackware, og da trenger jeg ikke å lete etter ferdigpakker, jeg bare henter ned kildekoden.

:dontgetit:

 

Spurte bare om han hadde prøvd å kompilere et program etter å ha installert build-essential, jeg, ikke at det var vanskelig å kompilere et program.

Lenke til kommentar

Hvis du synes at Ubuntu ikke går så raskt som du ønsker kan jeg anbefale deg å kjøre Xfce i stedet for Gnome. Er selv nybegynner på Linux, og kjører Xfce. Går mye raskere.

 

Slet litt med å få installert Xfce helt til jeg forstod at det kunne installeres gjennom Synaptic.

Det er en annen tråd her på forumet som linker til en ganske grei manual på installasjon av Xfce. Du trenger ikke å følge hele manualen, bare sørge for å installere de filene som nevnes der, gjennom Synaptic.

 

Hvis det høres interessant ut, hjelper jeg deg gjerne med det da jeg selv slet en stund med å få det til. vet hvor kjedelig det er. :)

Lenke til kommentar

takker for mange svar, skal prøve den vindusbehandleren, mewn skal prøve selv først.. liker det best, deilig når en får det til...

gimper: her er det som kommer:fredrik@ubuntu:~$ sudo apt-get install build-essential

Password:

Reading package lists... Done

Building dependency tree... Done

Some packages could not be installed. This may mean that you have

requested an impossible situation or if you are using the unstable

distribution that some required packages have not yet been created

or been moved out of Incoming.

 

Since you only requested a single operation it is extremely likely that

the package is simply not installable and a bug report against

that package should be filed.

The following information may help to resolve the situation:

 

The following packages have unmet dependencies:

build-essential: Depends: libc6-dev but it is not going to be installed or

libc-dev

Depends: g++ (>= 3:3.3) but it is not going to be installed

E: Broken packages

 

 

 

 

offtopic: tror kanskje jeg bare blir nødt til å gi det en sjanse til, men er litt interessert i arch og slack, på en maskin som jeg tester på, men hvilken skal jeg i såfall begynne med?

Lenke til kommentar
The following packages have unmet dependencies:

build-essential: Depends: libc6-dev but it is not going to be installed or

libc-dev

Depends: g++ (>= 3:3.3) but it is not going to be installed

E: Broken packages

APT på sitt beste :p

 

Ang. Slackware og Arch så tror jeg nok at Arch passer bedre til deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...