Gå til innhold

Hjelp en noob til å kjøpe spill-pc til 20.000,-!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ynskjuld for at jeg skrøt over mx 1000 fordi akkurat nå så begynte musepekeren å leve sitt eget liv på skjermen , enormt plagsomt , går å kvitter meg med den i morgen
sånn som skjer med de fleste mus da, bank den i pulten, da blir den bedre en stund :p

duu sån skal da vel ikke skje med en dyr laser mus

Lenke til kommentar

Dell har nå kommet med en snasen (god) Dell XPS. Denne virker ganske heftig, spesielt til gaming. Du kan blant annet velge noe av disse godsakene:

 

Intel Pentium dobbeltkjerne prosessor

Geforce 7800 gt SLI (Altså dualskjermkort)

1 terrabyte s-ata harddisk på 7800 rpm

Audegy Soundblaster 2

 

Alt dette er vel nokså det beste av det beste. Om du verdsetter rask harddisk høyere enn stor lagringsplass, kan du også velge en eller flere 10 000 rpm harddisker. Disse har dog mindre lagringsplass, men de leser filer raskere.

 

Den er kanskje litt dyr, ettersom hva du velger av maskinvare, men det er forhåpentligvis verdt det. Om du bestemmer deg for å kjøpe en slik en bør du gjøre kjøpet over telefon da du da som oftest får et tilbud av varierende størrelse.

 

http://www1.euro.dell.com/content/products...dhs1&l=no&s=dhs

Endret av Orresnei
Lenke til kommentar
Takk for tilbakemeldingene.

 

Grunnen til at jeg satte opp en MX510-mus istedet for en MX518, var at jeg leste en eller annen tilbakemelding om at 510-musa passet best for folk med medium til smål hender, og at 518 passer best hvis man har store hender. Men det er kanskje bare smak og behag? En 518 musepakke med matte etc blir det nok iallefall.

 

Jeg kommer også til å finne et tastatur med ledning istedet for wireless.

 

Det med lydkortet skal jeg undersøke litt nærmere. Jeg bruker som regel bare headsett, og hvis det ikke er noen forskjell da, er det kanskje like greit å ikke ta det med.

 

"Skal du være fremtidsrettet vil jeg kanskje satses litt mer på cpu'en. En av de nye dobbelkjerne prosessorene." Er det da snakk om AMD FX-55 og FX-57? De er jo isåfall svinedyre. Vil det være noen reell forskjell?

hvis du har for små hender til 518 så kjøper du diamondback :thumbup:

 

 

Samma der 510 har 800 dpi(tror jeg) har 518 og diamondback 1600, og er mye bedre i spill.. men ikke skyt meg hvis 510 har mer en 800(står på den pakken med low-sense matte tror jeg)

 

 

Har uansett prøvd diamondback magma og, selv om den er litt liten for meg en fantastisk mus.

 

 

EDIT- Så noen kom før meg på Diamondback-anbefalelse.

Endret av Marc91
Lenke til kommentar
Dell har nå kommet med en snasen (god) Dell XPS. Denne virker ganske heftig, spesielt til gaming. Du kan blant annet velge noe av disse godsakene:

 

Intel Pentium dobbeltkjerne prosessor

Geforce 7800 gt SLI (Altså dualskjermkort)

1 terrabyte s-ata harddisk på 7800 rpm

Audegy Soundblaster 2

 

Alt dette er vel nokså det beste av det beste. Om du verdsetter rask harddisk høyere enn stor lagringsplass, kan du også velge en eller flere 10 000 rpm harddisker. Disse har dog mindre lagringsplass, men de leser filer raskere.

 

Den er kanskje litt dyr, ettersom hva du velger av maskinvare, men det er forhåpentligvis verdt det. Om du bestemmer deg for å kjøpe en slik en bør du gjøre kjøpet over telefon da du da som oftest får et tilbud av varierende størrelse.

 

http://www1.euro.dell.com/content/products...dhs1&l=no&s=dhs

He, he, du kom meg i forkjøpet nå! Rett før jeg skulle bestille den nye pcen fra komplett.no oppdaget jeg at Dell nettopp var kommet med en ny XPS 600.

 

Som jeg nevnte i mitt første innlegg, har jeg vært meget godt fornøyd med min Dell Dimension 8200 i tre år, stabiliteten har vært helt på topp, og det er først nå med BF2 at jeg har fått problemer med spill. Doom 3 funket feks helt utmerket på pcen min.

 

Etter mange gode innspill fra folket her (dyp takk til dere), endte jeg opp med følgende oppsett fra komplett.no:

 

Cooler Master Wave Master Kabinett Sort

Tagan Strømforsyning ATX 580W 2force

Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI, Socket

AMD Athlon 64 4000+ 2.4GHz Socket 939

Gainward GeForce 7800GTX 256MB 2xDVI

Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB

Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2

Sony DVD-brenner DWQ28AB2 IDE OEM Black

eMagic USB2 multikortleser 3.5" sort

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort

Creative SB Audigy 2 ZS, Bulk

Microsoft Optical Desktop Fingerprint

Logitech MX518 Optical Mouse,

Microsoft Office 2003 Home Norsk

Pris: kr 21.033,-

 

Dette er omtrent hva jeg har råd til i forhold til budsjettet.

 

For omtrent samme pris får jeg dette fra Dell:

 

Dell XPS 600

Base Intel® Pentium® 4 Processor 640 with HT technology (3.20GHz, 800MHz fsb, 2MB cache)

Grafikk-kort nVidia GeForce 7800GTX 256MB Single Card

Minne 2048MB DDR2 667 [4*512]

Harddisk 320GB SATA RAID 0 Stripe [2x160GB 7200rpm drive med DataBurst™

Optiske enheter 16x max. DVD+/-RW and 48 x CDRW

Diskettstasjon Media Card Reader and 3.5" Floppy Drive

Lydkort Sound Blaster® Audigy™ 2 ZS (Dell), PCI w/Dolby Digital, 7.1 speaker support and IEEE1394

Tastatur utvidet USB multimedia tastatur

Mus Dell USB Optical Mouse

Microsoft Programvare Microsoft® Office 2003 Basic (engelsk)

http://www1.euro.dell.com/content/products...specstab#tabtop

Pris: kr 21.800,-

 

Uansett hvilken pc jeg velger, blir det en Xerox 19" LCD XA7-192i skjerm, til Dell'en må jeg nok kjøpe en MX518-mus i tillegg.

 

Så kommer hundretusenkronersspørsmålet: Hva er best til mitt bruk?

 

Som sagt, jeg bruker den til å surfe på nettet, enkel tekstbehandling, enkel bildebehandling (jeg tar ca 1000-2000 digitale bilder i året), Messenger og Skype, og til spill. Bortsett fra spill duger den pc'en jeg har nå mer enn nok, så jeg tror neppe forskjellen ligger her (bortsett fra større harddisk i Dell'en). Det er spillingen som setter grensene.

 

Hva er best:

AMD Athlon 64 4000+ 2.4GHz Socket 939

Gainward GeForce 7800GTX 256MB 2xDVI

Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB

Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2

Sony DVD-brenner DWQ28AB2 IDE OEM Black

 

eller

 

Intel® Pentium® 4 Processor 640 with HT technology (3.20GHz, 800MHz fsb, 2MB cache)

Grafikk-kort nVidia GeForce 7800GTX 256MB Single Card

Minne 2048MB DDR2 667 [4*512]

Harddisk 320GB SATA RAID 0 Stripe [2x160GB 7200rpm drive med DataBurst™

Optiske enheter 16x max. DVD+/-RW and 48 x CDRW

 

La oss si at DVD-brennerne er om trent på høyde, og mer eller mindre grafikkortene også. Dell har større harddisk.

Da er det snakk om:

1. Pentium 4 640 HT 3,20Ghz 800MHz, 2MB mot AMD Athlon 64+ 2.4GHz 1MB?

 

2. Minne 2048MB DDR2 667 [4*512] mot Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB? Dell'ens minne kjører på 667Mhz frekvens mot Corsairs 400MHz (trur eg). Noen forskjell på disse?

 

Et par andre spørsmål i samme slengen:

3. Dell XPS 600 har integrert Gigabit4 Ethernet-kort for tilgang til web (jeg har Chello fra UPC). Jeg ser ikke at pc'en fra komplett.no har dette. Må jeg kjøpe et ethernet-kort i tillegg og installere det selv?

 

4. Jeg skriver en del artikler og greier, så jeg MÅ ha norsk ÆØÅ-tastatur, og mulighet for å skrive med dette i Word. komplett.no utstyrer sin pc med norsk Windows XP OS og norsk Microsoft Office 2003 Home, bla Word. Men Dell kjører med engelsk Windows XP OS og ENGELSK Microsoft Office 2003 Basic. Kan jeg bruke norsk ÆØÅ-tastatur og skrive disse bokstavene med den engelske versjonen av Word? (Kanskje tildels et duste-spørsmål, men jeg har ikke vært borti engelsk Word før, hverken på jobb eller i heimen).

 

5. Jeg har Chello Basic. Kan jeg koble 2 pc'er på tilgangen (den nye pc'en + den gamle (til fruen slik at hun kan prate på Messenger/Skype mens jeg dreper i BF2))? Eller er dette umulig?

 

Igjen: Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Hei Zakk (eller andre med erfaring):

 

Stabilitet er viktig! Skjønner derfor godt at du er fristet av Dell igjen. Et spørsmål til og andre:

 

Hvordan er støyen på Dell? Er den til å leve med, eller er det høyt? Spesielt da den nye maskinen du lurer på så kunne det vært greit å få vite støyen. Vurderer sjøl Dell....

Lenke til kommentar

Når det gjelder hovedkortet fra komplett, legg på et par hundrelapper å velg premium utgaven, så slipper du den idiotiske og bråkete chipsett-viften.

 

Asus hovedkortet har 2(!) innebygde ethernet-kort, så det trenger du ikke å tenke på.

 

Tastatur layout er uavhengig av språk på XP/Office.

Lenke til kommentar
Hei Zakk (eller andre med erfaring):

 

Stabilitet er viktig! Skjønner derfor godt at du er fristet av Dell igjen. Et spørsmål til og andre:

 

Hvordan er støyen på Dell? Er den til å leve med, eller er det høyt? Spesielt da den nye maskinen du lurer på så kunne det vært greit å få vite støyen. Vurderer sjøl Dell....

eg var så dom å ein gong i tiden kjøpte meg ein dell pc, dei låse klokke egenskapane i BIOS å rotete me ledninger i kabinette (i hvertfall hos meg)

dell maskiner bråker ikkje i det heile tatt, men har eit spesiellt opplegg!

Lenke til kommentar

Har en haug med Dell PC'r og det er bruk og kast maskiner, det er ikke til å anbefale hvis man har tenkt å oppgradere, modifisere osv.

 

Grunden til dette er at de bruker et helt spesielt system på hovedkort og andre komponenter som gjør det vanskelig å oppgradere modifisere.

 

Jeg sier ikke at det er dårlige maskiner, men for oss som liker å teste, overklokke og generelt prøve å ta livet av PC'n vår :p så er det ikke noe særlig.

 

Også er det jo en helt spesiell å bygge sin egen drømmemaskin da!!

Lenke til kommentar
Har en haug med Dell PC'r og det er bruk og kast maskiner, det er ikke til å anbefale hvis man har tenkt å oppgradere, modifisere osv.

 

Grunden til dette er at de bruker et helt spesielt system på hovedkort og andre komponenter som gjør det vanskelig å oppgradere modifisere.

 

Jeg sier ikke at det er dårlige maskiner, men for oss som liker å teste, overklokke og generelt prøve å ta livet av PC'n vår :p så er det ikke noe særlig.

 

Også er det jo en helt spesiell å bygge sin egen drømmemaskin da!!

Hvilket skulle bety at for oss som ikke liker å teste, overklokke og generelt prøve å ta livet av pc'en, så er Dell et adekvat valg? :p

 

Jeg antar at Dell'en det er snakk om kan modifiseres ved feks å sette inn enda et GeForce 7800GTX senere siden det er SLI. Ellers har jeg klart meg i tre år uten å modifisere den pc'en jeg har nå. Hvis oppsettet fra Dell lar meg ha pc'en i tre år uten å modifisere, eller bare sette inn enda et 7800GTX-kort om et år eller to, så tror jeg jeg blir fornøyd. Men det er vel ingen tvil om at pc'en fra komplett er lettere å modifisere.

 

Valgets kval... :hmm:

Lenke til kommentar

Forøvrig ser jeg nå at Intel vil senke prisene på sine 600-baserte Pentium 4. Det betyr muligens at hvis jeg venter et par uker, så vil jeg få en Pentium 4 650 3.40GHz til samme pris som den Pentium 4 640 3.20GHz som jeg har satt i "min" Dell-pc. Ikke at det er avgjørende akkurat, men allikevel...

Lenke til kommentar

eg kjøpte ein dell dimension 3000 å hovedkortet var ikkje agp eller pci express, eg tenkte att sio han va so billig, kunne eg heller kjøpe til, men eg måtte gå får pci skjermkort, som er ganske tregt, og får ikkje noke god ytelse, så har solgt pc'en og kjøper ny snart, (bygger sjøl)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...