Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Modem og splitter


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Adsl-modemer som leveres fra de ulike isp`er har vel stort sett en innebygd router.

Har tenkt å bruke en trådløs router, og da får man vel 2 routere etter hverandre.

Er det noe behov for adsl med router, med andre ord: Hadde det vært smart å spare penger på å velge en uten, det er vel også enklere oppsett uten router i modemet?

Ser også at modem merkes med f.eks EU version, hvordan vet man om det enkelte modem vil virke i Norge hvis man bestiller selv og skilles det mellom modem som skal knyttes opp med isdn eller vanlig analog linje??

 

Så til splitteren.

Den følger vel med modemet når man betiller, eller må det spesifiseres?

Kan denne også kjøpes og er det bare å velge hvilken som helst splitter til hvilket som helst modem?

 

Har sjekket litt rundt, og funnet ut hvilke modem som brukes og at oppsettet står tilgjengelig på isp`enes hjemmesider.

Er det noen som kan gi en tilbakemelding på om det er greit å sette dette opp for en med normale datakunnskaper, eller er det så mye styr at man bør leie fra den enkelte leverandøren?

 

Er også interressert i å høre erfaringer fra folk som har adsl fra freewave eller mtulink.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ADSL bruker samme modem på analog og isdn linje.

 

Splitter skal være med i pakken. Har også sett dem til salgs på elektro grossist butikker. Det skal ikke være noen forskjell på dem da alle leverandører bruker samme frekvens på ADSL linja.

 

Ikke alle ISP'r har modem med router. Hvilken ISP har/skal du velge?

 

Lenge sisen sist jeg bestillte ADSL, men leie av splitter og modem/rouer var gratis under forutsetning av at den ble levert tilbake ved avslutning av linjeleie. Dette var NGT, hadde også det samme med Bluecom før det.

 

Og ha 2 routere etter verandre fungerer dårlig med NAT, med NGT linja kjørte jeg den trådløse routeren min som switch etter NGT routeren. Koblet linja fra NGT routeren inn på en av de switchede portenen, lot wan porten være ubrukt og slo av dhcp på den trådløse. Fungerte helt fint dette.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Takker for svar.

 

I første omgang hadde jeg tenkt å få "mest for pengene" det vil si raskest mulig linje for 300-350 kroner.

Freewave har et bra tilbud og MTUlink ser ora ut men er litt dyrere.

MTUlink har ingen binding og ser ut til å være veldig åpne for å bruke eget utstyr.

 

De fleste leverandører krever rundt 500 for leie av modem, men det må jo tilbake når man er ferdig/bytter.

Vurderer om jeg skal kjøpe eget utstyr siden det koster omtrent det samme som å leie.

 

Har fått så mange ulike tilbakemeldinger på hvor lett det er, fra de som sier at leverandørene legger inn ustabilitet på linja når man bruker eget modem (selv om det er nøyaktig samme modell med nøyaktig samme oppsett), via de som hevder at man må være it-ekspert, og til de som sier det er kjempelett og anbefaler alle å gjøre det.

 

Har også fått ulike svar på hva som er bra og dårlig, er omtrent det samme som med alle slike diskusjoner....det danner seg leirer hvor hver leir har tilhengere av ett bestemt modem.

Selvsagt kan ingen forklare hvorfor det ene er bedre eller verre enn det andre.

 

MTUlink har lagt ut en liste på 23 modem som de støtter, og oppsettet som må legges inn.

Ser jo greit ut, men da må jeg vel kjøpe splitter i tillegg?

Og så er man igang igjen med hvilken splitter til hvilket modem osv.

Blandt modemene Mtulink støtter (for full liste må du gå inn på siden og lese faq) er Zyxel (Prestige P650-13 og Prestige 650R-33), Lucent (Cellpipe 20A-BX-TN), Thomson Speedtouch 510i og diverse Billion modem.

Det er disse som er gjengangere i forumet.

Lenke til kommentar
Ser jo greit ut, men da må jeg vel kjøpe splitter i tillegg?

Og så er man igang igjen med hvilken splitter til hvilket modem osv.

En splitter er en splitter, om de følger med eller ei varierer.

Teorien om sabotasje fra ISP mot de som har eget utstyr faller på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg refererte bare fra diverse innlegg fra dette forumet.

 

Hvis man drar en paralell over til bilverdenen, så VET jeg at enkelte merkeverksteder tilsetter et stoff i oljen som gjør det mulig å skille mellom olje kjøpt på merkeverksted og akkurat den samme oljen fra akkurat samme leverandør med akkurat de samme egenskapene men til en brøkdelen av prisen kjøpt på en bilutstyrsbutikk eller en bensinstasjon.

Mister selvsagt garantien hvis man ikke bruker merkeverkstedets egen olje.

Kjenner til flere slike paralleller, så hvorfor ikke fra ISP`er også uten at jeg konkret kjenner til noe slikt.

 

Hele poenget var at enkelte hevdet at det var slik, som svar på mine spørsmål rundt dette.

Synes det er rart at meningene spriker så mye og at det er så vanskelig å få et ja eller nei svar.

Lenke til kommentar
ADSL bruker samme modem på analog og isdn linje.

 

Splitter skal være med i pakken. Har også sett dem til salgs på elektro grossist butikker. Det skal ikke være noen forskjell på dem da alle leverandører bruker samme frekvens på ADSL linja.

 

Ikke alle ISP'r har modem med router. Hvilken ISP har/skal du velge?

 

Lenge sisen sist jeg bestillte ADSL, men leie av splitter og modem/rouer var gratis under forutsetning av at den ble levert tilbake ved avslutning av linjeleie. Dette var NGT, hadde også det samme med Bluecom før det.

 

Og ha 2 routere etter verandre fungerer dårlig med NAT, med NGT linja kjørte jeg den trådløse routeren min som switch etter NGT routeren. Koblet linja fra NGT routeren inn på en av de switchede portenen, lot wan porten være ubrukt og slo av dhcp på den trådløse. Fungerte helt fint dette.

I Norge så kjøres det Annex B (ISDN) enheter på alle linjer, men det er ikke det samme som at alle ADSL bokser kan brukes i Norge, så obs obs om du kjøper bokser i utlandet osv

 

Det er forskjell på splittere også, avhengig av komponentene i de, så kan rekkevidde og sync rate på modem på virkes.

 

Om ruter 2 lar deg skru av NAT så vil du ha minimalt med problemer, eneste er at du får et hopp til og kan få 1-2ms til i ping tid.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Takker for utfyllende svar.

Har plukket ut 4 aktuelle ISP`er (Firstwave, MTUlink, Tele2, BlueCom).

MTUlink og Tele2 har lagt ut en liste av adslmodem som støttes av dem og gis support på.

 

MTUlink har hele 23 modeller som støttes, gidder ikke liste opp alle men man kan se hele listen på siden demses.

 

Tele2 gir support på:

Thomson speedtouch 510i, zyxel 600 series, alcatel speedtouch, lucent cellpipe, og ericsson hm210di.

 

Prøver å finne ett som støttes av alle/de fleste leverandører.

Kjøper så splitter av samme merke, det bør vel bli optimalt.

Videre vil jeg bruke en trådløs router som heter Linksys wrt54gx med tilhørende srx adapter.

Dyr, men testvinner og veldig gode erfaringer fra brukerne.

 

Om noen har erfaring med disse modemene eller ispene (gode eller dårlige) setter jeg pris på det.

 

Ha en god helg, alle sammen!!!! :-)

Lenke til kommentar

Har tele2 med Thomson speedtouch 510i. Etter det jeg vet, så NATer ikke denne(er jeg på jordet). Uansett så kobler jeg bare det rett i wan på Routeren min(D-link) da vil jo alle portene gå til den. Så kan jeg via routeren forwarde de portene jeg trenger... Det er enklere å gjøre det via routere, for det er jo det den gjør...

 

Jeg hadde ericsson hm210di, og det NATa, å det var alltid noe rart med forwardinga som kom ut av den...

 

 

Summert, Thomson speedtouch 510i er et bra modem. I løpet av det siste året har det vært ca 30. min nedetid, på grunn av lyn...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Takker for enda mer nyttig info.

 

Hva menes med NAT? Ser at mange bruker det uttrykket, men i ulike sammenhenger.

Både Thomson Speedtouch 510i og Zyxel modemene får veldig gode kritikker.

Blir nok en av dem, ja.

Virker som om folk har lagt seg litt i hver sin Speedtouch og Zyxel skyttergrav.

Har fått tilbakemeldinger fra begge om at de er veldig gode, men ingen tilbakemeldinger på tekniske forskjeller eller tekniske fordeler og ulemper.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Var inne på Speedtouch sidene.

510i linkes videre til 510v5, regner med det er den samme?

Annex B støttes heller ikke, ifølge det tekniske produktarket (Kun annex A står oppført).

Det står også at 510 leveres ENTEN som bridge ELLER som router.

Siden jeg skal ha trådløs router, skal vel jeg velge bridge utgaven?

Det stod også at man kunne velge bridge eller router modus i menyene, så jeg ble litt forvirret over motstridelsene.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...