Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CD/DVD-rom og CD-brenner viser ikke


Anbefalte innlegg

Cd-rommene fungerte fint før, men etter at jeg endelig fikk den nye SATA HDDen min ( http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123331 ) til å fungere i lag med den gamle IDE-HDDen min, oppdaget jeg en dag at CD-rommene ikke lenger viste i Min Datamaskin. Jeg sjekket Biosen, og de viser ikke der heller lenger, og heller ikke i Enhetsbehandling).

 

Dette er hovedkortet: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303639

Merk at CD-rommene har virket på dette hovedkortet.

 

Slik er harddiskene og cd-rommene koblet:

IDE1: CD/DVD-rom (master), CD-brenner (slave)

IDE2: Den gamle 80gb IDE-harddisken (master)

SATA port 1: Den nye SATA harddisken.

 

Jeg har eksperimentert i timesvis i bios uten å få alt til å virke samtidig.

 

Et annet problem, som kanskje har noe med dette å gjøre, er at når jeg starter maskinen, bruker PCen over 1 minutt bare på å søke etter harddiskene og cd-rommene. Etter søket kommer det "boot failure". Jeg fant ut at for å komme inn i windows, må jeg gå inn i bios, trykke "save and exit" (jepp, kun det) og så vente 2 minutt med svart skjerm før windows xp-loadinga starter.

 

Ser vi bort ifra alt dette, funker PCen helt fint.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CD/DVD-rommen er koblet til enden av den flate kabelen. CD-brenneren er koblet til kontakten på midten av den flate kabelen.

-----------------------------------

Jeg kjørte den vedlagte CDfix-en og restartet PCen. Men ingenting ser ut til å være forandret.

Lenke til kommentar

Jeg sjekket kabelen, skarsk. Takk skarsk. Jeg byttet den ut, og nå virker de.

*Ond latter*

Takk for hjelpen begge to.

-----------------

I det siste avsnittet av den første posten nevnte jeg at jeg må gå inn i bios og trykke "save and exit" for å kunne komme inn i windows. Har dere noen forslag til hvordan jeg kan fiske dette? Jeg har prøvd å formatere.

 

unngå bumping Koraks!

- skarsk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...