Gå til innhold

Noen siste tips før handel av Inspiron XPS Gen 2


ExhalE

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har så og si bestemt meg for å kjøpe en Dell Inspiron XPS Gen 2. Den totale prisen blir på ca. 21 000 som jeg er fornøyd med tatt i betraktning de spesifikasjonenen den har. Så lurte jeg på om noen kunne komme med gode/dårlige erfaringer med akkurat denne pcen. Hadde vært fint om jeg kunne fått vite anders erfaringer. :)

 

Mvh

 

ExhalE - punktum

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Løp og kjøp!!! :thumbup:

 

Har en slik selv, jeg er dødsfornøyd... Kan jo spille alt på den, med høyest oppløsning...

21 lapper?? Trodde prisene hadde sunket endel på xps`èn...

hvordan specs har du?

jeg kjøpte min for ca 3 uker siden, da med 2.0 prosessor, vet at standar er 2,13 nå :cry: , men men.... Kan ikke gråte av spilt melk!

 

Jeg vet ikke om noe særlig tips, for jeg vet ikke helt hva du er ute etter. Men hvis du ser på 9300 tråden så er det mange gode og nyttige tips som du kan bruke til xps`en...

 

Ps: det eneste jeg syns kan være litt minus er støyen fra viftene, men det er jo en centrino maskin så det er jo ikke all verdens. Kommer ann på hva du er vant til fra før! Jeg hadde en sur Hp maskin før, det var en fryd hver gang jeg skrudde den av! Xps`en kan seff. ikke måle seg med den. DU kan laste ned i9kfangui for å regulere viftene, kan være greit, men jeg har ikke eksperimentert så mye. for jeg er redd for at jeg regulerer helt feil :innocent:

 

men lykke til

 

-yokko-

Lenke til kommentar
Hei

 

Jeg har så og si bestemt meg for å kjøpe en Dell Inspiron XPS Gen 2. Den totale prisen blir på ca. 21 000 som jeg er fornøyd med tatt i betraktning de spesifikasjonenen den har. Så lurte jeg på om noen kunne komme med gode/dårlige erfaringer med akkurat denne pcen. Hadde vært fint om jeg kunne fått vite anders erfaringer. :)

Du har sikker lest Hw testen av den, men nå har Dinside testet den i dag (greit å få med seg kanskje) http://www.dinside.no/php/art.php?id=260737

Lenke til kommentar

Speccsa på pcen:

 

(nyttige ting) :)

 

CPU:

Intel® Pentium® M prosessor 770 (2.13GHz, 2MB L2 cache, 533MHz FSB)

 

Minne:

512MB 533MHz DDR2 RAM (2x256)

 

Tastatur:

norsk - (QWERTY) - internt tastatur

 

Grafikk-kort:

NVIDIA® Geforce™ Go 6800 ULTRA with 256MB DDR video memory

 

Harddisk:

60GB (7200rpm) IDE harddisk

 

Nettverkskort:

intern 10/100/1000 GB Ethernet NIC

 

Optiske enheter:

Fixed Internal 8X DVD+/-RW Drive with Software

 

Trådløse forbindelser:

Intel® trådløs 2915 802,11a/b/g Mini PCI LAN-kort

 

Skjerm:

17" UltraSharp™ Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) TFT med TrueLife™

__________________________________________________

 

Unyttigeting? (skulle ønske jeg kunne fjernet alt dette :hrm: )

 

Microsoft Operativ System: Microsoft® XP Home SP2 inklusiv media (engelsk)

Modem: finsk/norsk - 56.6k V.92 internt modem

Fraktdokumenter: System Documentation (hva enn dette er)

Gedis Bundle: XPS Basic N08XP5 (hva enn dette er)

Microsoft Programvare: Microsoft® Works 7.0 (engelsk)

Protect your new PC: Norton Internet Security 2005 90 day Trial Version

Dell Foto Album: Photo Album ™ SE Basic

Paint Shop: Paint Shop™ Pro® Basic Edition

Futuristic: fremtideg ordre Flagg SKU (hva enn dette er)

Adobe Reader: engelsk - Adobe Reader 6.0

_____________________________________________________

 

Har eg par spørsmål angående harddisken og minne. Er det stor forskjell på støyen mellom en 5400rpm hd og en 7200rpm hd?

 

Når det gjelder minne har jeg valgt å kjøpe 512 siden 1024 og 2048 koster hend holdsvis 3 375,00 kr og 7 250,00 kr. Jeg er litt usikker på hva slags minne dette er og hadde derfor vært takknemling om noen kunne peke det ut for meg, hos f.eks komplett. :thumbup:

Endret av ExhalE
Lenke til kommentar

Tror du vil gjøre lurt i å kun kjøpe en XPS grunnpakke, for så å oppgradere med harddisk, minne og DVD brenner fra andre produsenter. De gangene gjeg har tittet på Dell maskiner har jeg fått bakoversveis av blant annet RAM prisene deres.

 

PS: I alle tilfeller bør du ikke kjøpe 2X256 RAM, da tar du opp en verdifull RAM slot helt unødvendig.

 

Edit: Sannt at det er noe herk med all den programvaren som kommer med Dell maskiner. Prøvde å renske opp i Dell laptopen til dama forleden, og det var intet mindre enn ca. 60 prosesser som kjørte på maskinen da jeg begynnte. :nei:

Endret av squabbish
Lenke til kommentar

Jeg har bare gode erfaringer med min. Rask så det duger til det meste, jeg hadde 5100 i 3DMark05 og 11952 i 3DMark03 rett ut av boksen uten noen modifikasjoner eller tuning. (Riktignok før jeg la inn alle mulig slags programvare, som Oracle og lignende som spiser CPU.) Den virker solid bygget og skrudd sammen. Noen ting kan jeg vel nevne:

 

1. Skjermen har høy oppløsning. Det er gjør den skarp, men også at all skrift blir knøttliten. I noen programmer lar dette seg lett justere, i andre ikke. Så hvis du har mindre enn perfekt syn kan du kanskje ønske en ekstern skjerm til daglig bruk. Jeg har en 20" 1600x1200 LaCie til min på kontoret. Merk at med den koblet til får jeg bare 1600x1200 på den interne skjermen også når jeg bruker den som utvidet skrivebord, men det er et mindre irritasjonsmoment.

 

2. Viftene går som standard jevnt og trutt på maskinen. Det er ikke veldig plagsomt, men noe støy blir det. Det finnes imidlertid en programvare som heter FanGUI som lar deg kontrollere temperaturene når viftene slår inn og ut. Det finnes en egen konfig til denne for XPS2 et eller annet sted.

 

3. 7200 diskene "knatrer" en del, men jeg plages ikke av det lenger.

 

4. Noen av oss har klart å prute Dell RAM'en ned slik at det ikke var vits i å bestille den annensteds fra. Men andre har ikke vært like heldge...

 

5. Maskinen er med sin 17" skjerm pr definisjon stor. Ikke forvent at du kan sitte på flyet og jobbe med den, med mindre du flyr business class da. Du har også begrenset med batteritid til den slags. Du kan selvsagt kjøpe to batterier, men siden du ikke kan "hot-swappe" men må stenge ned maskinen for å bytte, er det litt kjedelig.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Tror du vil gjøre lurt i å kun kjøpe en XPS grunnpakke, for så å oppgradere med harddisk, minne og DVD brenner fra andre produsenter. De gangene gjeg har tittet på Dell maskiner har jeg fått bakoversveis av blant annet RAM prisene deres.

 

PS: I alle tilfeller bør du ikke kjøpe 2X256 RAM, da tar du opp en verdifull RAM slot helt unødvendig.

Tenkte litt over det, det å handle en grunnpakke, sjekket litt rundt og la merke til at det va billigere å kjøpe en harddiks hos dell enn det var andre plass siden du må kjøpe en helt ny, men hos del er det oppgradering. (går ikke ann å fjerne hd'en :() Jeg valgte bort brenneren siden jeg ikke er så avhening av den, og kan til nøds kjøpe den senere.

 

Samme er det med minne, det må jeg ha som 2x256 tydeligvis, pga det ikke går ann å ta noe annet valg. Jeg vet ikke om det bare går ann å fjerne den ene brikke slik det blir 1280ram vis jeg setter inn en 1024 brikke? Kan det kanskje nytt å ringe til dell å på en eller annen måte bytte bort 2x256 med 1x1024?

 

Siden jeg sitter med en monster av en pc akkurat nå(lyd messig) tror jeg nok jeg kommer til å bli vant til en bærbar siden jeg aldri har hatt det før. :D

Lenke til kommentar

Om du ikke får prutet deg frem til en god pris, bør du kjøpe den med minst mulig ram, kjøpe f.eks 1GB fra en annen produsent for så å selge de brikkene som kom med maskinen. Kan strengt tatt gjøre det samme med HD'en så sannt Dell sender med drivere for hovedkort/nettverk og så videre. Da vil du i samme sleng bli kvitt alt Dell rakkelet som den garantert kommer installert med.

 

Edit: Hva enn du gjør, Ikke kjøp en 1GB RAM brikke fra dell! For prisen av to slike kan du kjøpe deg en ekstra laptop.

Endret av squabbish
Lenke til kommentar

Når jeg ser på harddisker på komplett.no f.eks så ser jeg at en hd på 60gb 7200rpm koster 1450. Men vis du oppgraderer fra dell så koster det 500 å få en hd' fra 5400rpm til 7200rpm, har jeg forstått dette korrekt?

(kan vær jeg er helt på villspor :) )

Lenke til kommentar
Når jeg ser på harddisker på komplett.no f.eks så ser jeg at en hd på 60gb 7200rpm koster 1450. Men vis du oppgraderer fra dell så koster det 500 å få en hd' fra 5400rpm til 7200rpm, har jeg forstått dette korrekt?

(kan vær jeg er helt på villspor :) )

ja det er riktig.

Greia for meg var att jeg ville ha så kjap disk som overhode mulig og det er Hitachie k760 som er pr i dag og den har ikke Dell , psdata er billigst på den.

Orginal disken bruker jeg som usb disk nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...