Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Teiting av skruer i toppen.


toreae

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bil/Motor: Opel Astra 1,6I 8 ventiler -93modell

 

 

Har nettopp byttet toppakning. Jeg fulgte Haynesboka, startet med 25nm på boltene, deretter 60grader, 60grader og 60grader. Før siste teiting satte jeg momentnøkkelen på 85nm. Det passerte jeg på flere av boltene!?

1: Er dette den ene riktig måten å gjøre dette siden det står i boka, eller hadde det vært bedre å bruke f.eks. 30nm, 40nm, 50nm og så 60nm?

2: Har altid hørt at toppen skal etterteites etter en tid/km, men dette sier Haynesboka ingenting om. Komentarer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om den metoden er den eneste saliggjørende jeg, men jeg vet at en del biler har såkalte "strekkbolter", og jeg trodde det var de som skulle trekkes til etter den metoden. Men hvis man har det, er det også slik at boltene er engangs, og må byttes etter bruk!. De skal heller ikke ettertrekkes mener jeg å huske.

 

Men jeg er litt usikker på hva som var hva her, så du får ta det som et tips til noe du kan undersøke nærmere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...