toreae Skrevet 8. august 2005 Skrevet 8. august 2005 Bil/Motor: Opel Astra 1,6I 8 ventiler -93modell Har nettopp byttet toppakning. Jeg fulgte Haynesboka, startet med 25nm på boltene, deretter 60grader, 60grader og 60grader. Før siste teiting satte jeg momentnøkkelen på 85nm. Det passerte jeg på flere av boltene!? 1: Er dette den ene riktig måten å gjøre dette siden det står i boka, eller hadde det vært bedre å bruke f.eks. 30nm, 40nm, 50nm og så 60nm? 2: Har altid hørt at toppen skal etterteites etter en tid/km, men dette sier Haynesboka ingenting om. Komentarer?
pcp160 Skrevet 8. august 2005 Skrevet 8. august 2005 Vet ikke om den metoden er den eneste saliggjørende jeg, men jeg vet at en del biler har såkalte "strekkbolter", og jeg trodde det var de som skulle trekkes til etter den metoden. Men hvis man har det, er det også slik at boltene er engangs, og må byttes etter bruk!. De skal heller ikke ettertrekkes mener jeg å huske. Men jeg er litt usikker på hva som var hva her, så du får ta det som et tips til noe du kan undersøke nærmere.
Mekker`n Skrevet 9. august 2005 Skrevet 9. august 2005 Varierer veldig fra bil til bil.... Det hender at toppen skal etterstrammes, men det er ganske skjeldent.. følg boka så går det greit !
toreae Skrevet 9. august 2005 Forfatter Skrevet 9. august 2005 Da rører jeg ingenting, om ikke noe lekker. Takker for svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå