Zorro Skrevet 8. august 2005 Skrevet 8. august 2005 Jeg har aldri vært borti SCSI før, men hadde lyst å teste litt. Derfor kjøpte jeg SCSI-kontroller og SCSI-harddisk på QXL. Hadde ikke ventet at jeg skulle klare å sette opp SCSI-disken på første forsøk, men nå har jeg prøvd og prøvd og får ikke til Jeg har lest guide her på HW om terminering og forskjellige typer SCSI-standarder, men har blitt svært lite klokere Jeg har følgende enheter: Kontroller: Tekram DC-315U Disk: WDE9100 (9,1-GB Wide-Ultra SCSI-3) (Skal bare bruke denne ene disken i første omgang) og en 50/68 til 80-pin adapter + 68leders kabel Først og fremst vil jeg bare koble disken til PC'n (Win XP Pro) slik at jeg får lest og skrivd til den som en hvilken som helst annen (IDE)disk. Senere kunne jeg tenkt meg å bruke SCSI-disken som system disk, men den er kanskje ikke brukbar til det? Kontrolleren har aktiv terminering og da trenger jeg vel ikke bry meg om terminering i den enden, eller? Kabeladapteren som jeg har satt på SCSI disken har 8 diverse jumpere som heter ID0-3 og LED, SYN, DLY og MTP. ID0-3 tror jeg at jeg har skjønt at er identifisering av de forskjellige SCSI-enhetene jeg har koblet til kontrolleren, derfor har jeg satt en jumper på ID0. Jeg har ikke peil på hva de fire siste betyr, men tipper LED er "Activity LED" hvis jeg ønsker å koble en ekstern LED til disken. Skal jeg sette en jumper på noen av disse fire, eller holder det med å sette en jumper kun på ID0? Jeg har skjønt at en SCSI-kjede skal termineres i begge ender slik som de gamle coax-nettverkskablene. Og på harddisken er det en rekke jumpere hvor en heter Termination Power og en annen heter SCSI Termination. Skal begge disse jumpres for å terminere SCSI-kjeden i denne enden? Veldig glad hvis noen kan hjelpe meg med dette
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå