Gå til innhold

Hvor lang kan filmen være?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Filmen jeg nå redigerer blir på godt og vel 1 time og 30 min. Får jeg dette på en DVD-plate uten at det går merkbart utover kvaliteten?

tror det blir sånn ca halvparten av kvaliteten..

 

kan hende jeg tar grovt feil men :blush:

 

edit: tror også dette kan variere etter hvor bra videokamera du har

Endret av Kenny-boy
Lenke til kommentar

Det er jo ikke bare kompresjonsfaktoren på filmen som avgjør hvor bra den vil bli seende ut, men hva slags medium den skal vises på. Feks vil en høyoppløst flatskjerm-tv lettere gi inntrykk av kompresjonen.

 

Poengene er:

 

DVD singel layer 4,7GB

DVD double layer 9,4GB

 

En time DV-kasett 13GB

 

Så om du vil ha hele filmen din inn på en dvd-plate, blir det noe kompresjon/omgjøring av filformat, men det burde med riktige kompresjonsalgoritmer (husker ikke hvilke som er best) bli av god kvalitet, uten at kompresjonen kommer visuelt frem. Og selvfølgelig om du har mulighet til å brenne double layer, eller bare singel..

Endret av photoguy
Lenke til kommentar

DVD singel layer 4,7GB

DVD double layer 9,4GB

 

En time DV-kasett 13GB

 

Ikkje noko poeng, ettersom ein uansett må kode om DV AVI-filene ein får frå tape til DVD-kompatibel MPEG-2.

 

Veit dessverre ikkje kor mange minutt film ein kan brenne til ein DVD utan at ein ser noko merkbare kvalitetsforskjellar-

Endret av incanus
Lenke til kommentar

går bare fint med 1t 30 min på en 4,7 gb plate. Laget i vår en dvd fra en flerkameraproduksjon på en forestilling -ble vel 1t 33min, og kvaliteten ble super.

Da kjørte vi på en constant bitrate i overkant av 5000 og med lyden i mpeg audio.

 

Mener det er rundt om 5000 i bitrate "hollywood" dvd ene ligger på i gjennomsnitt.

Lenke til kommentar

En bekjent som driver med videoredigering profft, sier det er ingen grunn til å bruke høyere bitrate enn 6000 Kbit/sek. Ifølge Pinnacle Studio 8 gir dette 75 min. video.

5000 Kbit/sek gir 86 min,

4000 Kbit/sek gir 102 min

3000 Kbit/sek gir 124 min.

VHS-kvalitet tilsvarer 2500-3000 Kbit, eller tar jeg feil?

Jeg vil anbefale deg å dele filmen i to og beholde den beste kvaliteten !

Lenke til kommentar
En bekjent som driver med videoredigering profft, sier det er ingen grunn til å bruke høyere bitrate enn 6000 Kbit/sek. Ifølge Pinnacle Studio 8 gir dette 75 min. video.

  5000 Kbit/sek gir  86 min,

  4000 Kbit/sek gir 102 min

  3000 Kbit/sek gir 124 min.

VHS-kvalitet tilsvarer 2500-3000 Kbit, eller tar jeg feil?

Jeg vil anbefale deg å dele filmen i to og beholde den beste kvaliteten !

du henter deg en masse, på å komprimere lyden i mpeg eller ac3. Nå brukte vi ulead dvd workshop 2, der videoen hadde rundt om 4700 kbit/s og audioen ca 190 kbit/s.

 

er det muligheter for å komprimere lyden med pinnacle studio?

Endret av Klaussen
Lenke til kommentar

Du sparer fort inn 500MB, eller kanskje enda mer ved å bruke AC3. Du kommer ikke til å høre forskjell. Det er som å bruke MP3 i stedet for WAV. Velg audio bitrate på ca 160 kbit/s. VBR bittrate på video delen sparer også en del plass, og dermed kan du lage filmen i høyere kvalitet. Jeg lager ofte DVD plater med 1,5 time på og merker ikke store forskjellen i forhold til hvis jeg bare hadde 1 time på dem.

 

Stemmer at Hollywood filmene har en bitrate på rundt 5000 kbit/s, men deres råmateriale har en langt bedre kvalitet enn den vi får fra vårt DV kamera, i tillegg bruker de hardware encodere. Dermed trenger de ikke mer enn rundt 5000 kbit/s.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...