Gå til innhold

Lage hjemmeserver for nettside (?)


Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å lage/sette opp en server hjemme der jeg kan ha nettsiden min m.m.

Er dette mulig??

Er det noen som kan gi meg litt veiledning for oppsett av maskin, prog. for varierende IP, hvordan knytte domene opp mot denne osv. tips & råd??

 

Jeg har:

-div maskiner fra 486, pentium 1, 1,1 og 1,5 samt laptop..

-tre 4G, en 40G og en 80G hd.

-div ram.

-win98 og 2000.

-nextgentel ca 3000 linje uten fast IP.

-div kabler.

-friskt mot :yes:

 

PÅ forhånd takk :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er fullt mulig. Og du har det som trengs.

 

Det finnes DNS navnetjenester som støtter dynamiske IP-addresser, slik du har hos NGT. En slik tjeneste er DynDNS.com, men det finnes mange andre. Du kan registrere ditt eget domenenavn (feks. grebnord.net) for en neve dollar, eller definere din host inenfor et av DynDNS' eksisterende domenenavn (feks. grebnord.shacknet.nu). Sistnevnte tjeneste er gratis, og kan derfor være et greit sted å starte. Når du har fått satt opp serveren din, laster du ned et lite addresse-oppdaterings program ("update client") som du installerer på din server eller annen egnet maskin. Denne sørger for å oppdatere DNS navnetjenesten dersom NGT endrer IP-addressen din.

 

OK, nå har du gitt oss andre muligheten til å nå din NGT-router vha. et navn, f.eks. www.grebnord.net. Du må nå endre konfigurasjonen på NGT-routeren din: Åpne for port 80 (web), og redirigere trafikk til port 80 til din webserver. Du kan med fordel sette en statisk addresse på denne, f.eks. 10.0.0.222. Du vil trenge en hub eller switch dersom du vil ha Internet-tilgang for andre PCer enn webserveren din.

 

Så må du sette opp din servermaskin, da. Hvis webserveren bare skal levere ut statiske sider, og du ikke planlegger å bli den neste Google :p skulle faktisk 486 maskinen i mange tilfeller være tilstrekkelig, men jeg har ikke erfaring med hva Win2000 krever av CPU og ikke minst minne. Win98 er ikke tingen til serverbruk. Vurder evt. en Linux variant, som f.eks. ClarkConnect, som er gratis og som krever minimalt av Linux-kompetanse. Hvis du vil holde deg til Windows, bruk gjerne den svakeste av maskinene dine som er Windows2000 kapabel. Skal du ha masse bilder eller andre store filer på serveren din, blir 4G disker raskt for små, bruk minst 40G istedet. Det kan være fristende å sette opp seperate disker for system og data, men ved normal "hobby-belastning" er ikke ytelsesforskjellen noe å bry seg om, og ved å ha kun én disk i maskinen, blir sannsynligheten for diskhavari halvert og du får mindre støy.

 

Da gjenstår det bare å sette opp selve web-server programvaren. Her er Apache det opplagte valget.

 

Med NextGenTel 3000, har du så vidt jeg vet 512 Mb/s hastighet "utover". Det er tilstrekkelig i de fleste sammenhenger.

 

 

Vel, håper dette var en nyttig oversikt over hva du har å gjøre. Det skulle ikke by på problemer å google seg til detaljerte instruksjoner om hvert steg, så jeg gjentar de ikke her. Men spør gjerne mer. Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Forekommer meg å være mer bryderi enn det er verdt...

 

Betaler selv 10Kr/mnd for 300MB plass med MySQL/PHP og email støtte på et webhotell.

 

Men, selvsagt kan det være en fin måte å lære seg å administrere en Linux server om man har den interessen.

Går du for egen server bør du først sjekke kva kontrakta di sier. Hos mange leverandører er det ikkje lov å sette opp servere på slike private linjer.

Har ikkje hørt at noen har fått avtalen terminert, enda, men det ville vært kjipt å bli den første....

Lenke til kommentar

Har en perifer kjenning som i flere år nå har kjørt kommersiell webserver over ADSL linjen hjemme… Så lenge du ikke kjører noen store webservergreier som Komplett & Google eller noen stor datakomponent - webshop osv vil det som oftest ikke bli den store nettrafikken. Men pass deg med å stream videofilmer osv… Tror nok mye beror på linjebruken, man ser jo at enkelte får pes fra teleleverandøren etter å ha brukt programmer som DC++, Kaazza osv men det er i 99 % av tilfellene først etter at teleleverandøren har fått pes fra en eller annen musikk eller film organisasjon.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri sett noen ISP som forbyr kunden å sette opp en ikke-komersiell webserver, men de finnes sikkert.

Jeg mener å huske at UPC forbyr dette.

Hva de forbyr, og hvordan de praktiserer er to forskjellige ting... Kan godt være at de har blokkert port 80 men da har man jo andre porter. Og hvis man har en side med moderat bruk så...

Lenke til kommentar
Hva de forbyr, og hvordan de praktiserer er to forskjellige ting... Kan godt være at de har blokkert port 80 men da har man jo andre porter. Og hvis man har en side med moderat bruk så...

Jeg vet ikke hvordan det er med UPC, men det er jo ikke alle ISPer som gir deg en IP-addresse i det hele tatt, men NATer mange brukere ut via en felles IP-addresse. Da sliter du jo litt med å sette opp en server hjemme...

Lenke til kommentar

det er vel bare å sjekke hvilken ip pcn mener du har og ipn på myip.dk.

 

Men for server så er nok 486en i minste laget, spesielt hvis du skal kompilere ting på en linuxserver (tar fryktelig lang tid). Så gå for 1.1 eller helst 1.5'en og prøv med openbsd som er veldig sikkert.

 

Det er utrolig strevsomt å sette opp LAMP etter min mening, spesielt phpdelen så du vil nok bruke en del tid på å lære deg dette. Er også kjekt å kunne bsd hvis det er det du skal bruke, eller linux om det er det du heller vil ha

Lenke til kommentar

Har selv "lekt" meg litt med egen webserver. Hadde først en "ferdiginnstallasjon" av apache+php+mysql (Wamp)

 

Når jeg fikk den til å virke (på hovedmaskinen min), så fant jeg ut at jeg skulle sette det opp på serveren (2003) - fikk et lite krasj, om det skyldes det ene eller det andre, skal ikke diskutteres, men fant da ut at jeg måtte teste IIS 6.0 (som følger med 2003). Har foreløpig satt den opp med statiske sider, og det går som en drøm. Har enda ikke satt opp med php og mysql (fordi jeg ikke trenger det enda, og hvorfor fikse noe som virker).

 

Var innom Aprelium , et utrolig bra webserver som er veldig "liten". Bra support med oppskrifter til hvordan få php og sql støtte. Ulempen er at den gratis versjonen bare støtter 1 domene, men for hjemmeserveren så får jo det duge. Trolig den serveren som er enklest for nybegynneren å benytte for å komme på nett hjemmenfra.

 

Så et spørsmål - finnes det en linuxinnstallasjon som har alt - dvs jeg bare installerer, så er maskinen satt opp med OS, webserver, php, sql, firewall osv? Har aldri dillet med diverse linuxvarianter, og en slik bundle må jo være en grei start dersom jeg skal lære litt.

Lenke til kommentar
Så et spørsmål - finnes det en linuxinnstallasjon som har alt - dvs jeg bare installerer, så er maskinen satt opp med OS, webserver, php, sql, firewall osv? Har aldri dillet med diverse linuxvarianter, og en slik bundle må jo være en grei start dersom jeg skal lære litt.

De fleste Linux varianter for generell eller server bruk har vel det du etterlyser. Det er bare å velge de ønskede moduler ved installasjon.

 

Har ikke selv erfaring med Clark Connect Linux, men den får mye skryt og kan være verdt å ta en titt på.

Lenke til kommentar
Så et spørsmål - finnes det en linuxinnstallasjon som har alt - dvs jeg bare installerer, så er maskinen satt opp med OS, webserver, php, sql, firewall osv? Har aldri dillet med diverse linuxvarianter, og en slik bundle må jo være en grei start dersom jeg skal lære litt.

De fleste Linux varianter for generell eller server bruk har vel det du etterlyser. Det er bare å velge de ønskede moduler ved installasjon.

 

Har ikke selv erfaring med Clark Connect Linux, men den får mye skryt og kan være verdt å ta en titt på.

Lastet ned og holder på og installerer på virtual pc. Ser faktisk ganske bra ut - med fint gui (iflg screenshot'ne). Og jeg som levde i troen at det commando linje oppsetting over hele linja.

 

Hvordan er det med antivirus og firewall oppdateringer på slike oppsett?

 

Uansett - ser bra ut, og trolig så ender pc 4 opp med linux, en "gammel" p3 733mhz med 256 mb som jeg fikk av jobben. Blir jo kongewebserver :-)

 

Takker for innspill - er det noen andre slike "pakker" ute og går?

Lenke til kommentar
Vel, du kan jo bruke Uniform Server på en Wondoooze maskin.

 

Bruker den selv noen ganger når eg ønsker å teste ting før eg legger det opp på ei webside.

Kommer med Apache/PHP/MySQL og krever ingen installasjon. Legger helelr ikkje igjen rester i registry eller anna dritt.

Vil det si at jeg kan legge den må memory stick og ta den med meg og plugge i hvor det måtte være? Kan virke slik ut i fra det jeg leser.

 

Dette blir jo bare bedre og bedre :thumbup: Lastet ned allerede.

Lenke til kommentar
Vil det si at jeg kan legge den må memory stick og ta den med meg og plugge i hvor det måtte være? Kan virke slik ut i fra det jeg leser.

.

Stemmer det.

 

Plugg den inn, dobbeltklikk på ikonet, og vips er PC'en du sitter ved omgjort til en Webserver.

 

Alt det forutsettes er at du har en TCP/IP stack på maskina, og om maskina har et nettverkskort allerede så er det temmelig sikkert OK...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...