Gå til innhold

Hvilket pakkesystem anbefales?


Anbefalte innlegg

Hvilket pakkesystem vil dere som har brukt linux en stund anbefale? Hvilke pakkesystem har flest pakker? Kan jeg bruke Unofficial Ubuntu Guide på f.eks Debian siden de har det samme pakkesystemet?

 

En annen ting jeg har undret litt over er... ta f.eks Ubuntu og Debian. Begge bruker Debian sitt pakkesystem, begge har Gnome og KDE, osv. Er det virkelig noen stor og vesentlig forskjell mellom de distroene da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Begge bruker Debian sitt pakkesystem... etc

Hvilket pakkesystem vil dere som har brukt linux en stund anbefale? Hvilke pakkesystem har flest pakker? Kan jeg bruke Unofficial Ubuntu Guide på f.eks Debian siden de har det samme pakkesystemet?

 

Nei, for selv om Debian og Ubuntu bruker det samme pakkesystemet har de ikke de noyaktig samme pakkene. Ubuntu har noe flere proprietere drivere og multimediakodekker enn Debian og de som er felles har som oftest ulike navn i Ubuntu og Debian.

Lenke til kommentar
instalerer du en pakke få du kanskje med noen avhengigheter også. Men fjerner du pakken igjen blir disse værende igjen, og du må ta de vekk en og en. Pakman kan fjerne disse i tilleg, automatisk, hvis ikke noen nye pakke du har instalert seiner trenger de.

Høh!? jeg bruker Arch Linux, men dette har gått meg hus forbi. Hvordan får man pacman til å gjøre det?

 

BTW, det er ikke så mange distroer som bruker pacman. De som gjør det har lite automatisk konfigurering av ting (f.eks. Wlan, lan). Dvs. man må gjøre det meste selv.

 

Apt-get er meget bra, og det finnes i mer nybegynnervenlige distroer.

 

Siden pacman er barn av Arch Linux, syens jeg det må være lov å nevne abs (auto build system) som gjør det "veldig lett" å kompilere progammene selv, og det at det er så "lett" å lage egne pakker for de programmene som ikke finnes i pakketreet. Men takket være CheckInstall er det ikke så vanskelig for brukere av andre (større) distroer heller.

 

Generelt kan man si at de store distroene har størst pakkeutvalg.

Lenke til kommentar
mer ot: qemu er fin å teste distroer på, og det kom en ny modul tidlig i år som gjør at du bare kjører 1-2 ganger saktere en "native".

Joda, men naar jeg ogsaa bare har en gigabyte lagringsplass igjen gaar det litt daarlig med QEmu og. ;) Men skal faa testet det naar jeg faar plass og se om jeg liker det bedre enn Arch.

Lenke til kommentar
Høh!? jeg bruker Arch Linux, men dette har gått meg hus forbi. Hvordan får man pacman til å gjøre det?

Tror det var pacman -Rs foobar.

Takk!! Og ironisk nok: Det første jeg gjorde etter å ha lest innlegget ditt, var å skrive "man pacman" i en terminal (rxvt unicode :love:). Måtte ha det bekrefta, men siden du skreiv det, fant jeg det i det minste fort.

Endret av Kristian2
Lenke til kommentar
instalerer du en pakke få du kanskje med noen avhengigheter også. Men fjerner du pakken igjen blir disse værende igjen, og du må ta de vekk en og en. Pakman kan fjerne disse i tilleg, automatisk, hvis ikke noen nye pakke du har instalert seiner trenger de.

Menter at portage har noe liknende i hvert fall.

Når en fjerner en pakke som har avhengigheter som ble installert med den pakken kan en fjerne de avhengighetene som ikke er "linka til" lenger.

Altså: X trenger Y, men hvis X blir fjernet og ingen andre trenger Y lenger, kan Y også fjernes.

Husker ente hva kommando'n er da...

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Fordi den veldig enkel, bra dokumentert og er eneste pakkebehandleren som har "recursive" fjerning av pakker.

What do you mean "recursive"?

 

Særiøst, lurer.

Enkelte funksjoner i programmeringsspråk eller matematikk kan "bruke seg selv" om igjen. Slike funksjoner sier vi er rekursive. Ved å bruke rekursjon blir funksjonene ofte mindre, mer logiske (for de som forstår rekursjon), og mer elegante.

 

Med rekursiv fjerning av pakker forstår vi en rekursiv funksjon, la oss kalle den "fjern X" (som vil fjerne pakken X). Denne funksjonen er skrevet slik:

 

fjern X:
  for hver pakke Y som avhenger av X:
     kjør fjern Y
  for hver fil F i pakken X:
     slett F
  oppdater pakkedatabasen med info om at X ikke lenger er installert

 

Sånn ca. Her kjøres "fjern"-funksjonen rekursivt på alle avhengige pakker, slik at når en pakke endelig kan fjernes, har den ingen pakker som avhenger av den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...