dotGif88 Skrevet 3. august 2005 Skrevet 3. august 2005 I dag bestemte eg meg for å formatere harddisken på min bærbare maskin fordi den er FAT32 (skal ha NTFS) så eg har eit par spørsmål. 1. Ka som er forskjellen på + og - på dvd plater? 2. Noken som kan anbefale dvd plater? 3. Skal formatere heile harddisken (100 gb) kordan gjer eg det? 4. Bør eg ha ein eller fleire partisjoner? Og kor store burde dei være? Takk for alle svar
prinsen Skrevet 3. august 2005 Skrevet 3. august 2005 du behøver ikke formatere........du kan konvertere til ntfs.....
Pengu Skrevet 3. august 2005 Skrevet 3. august 2005 (endret) du behøver ikke formatere........du kan konvertere til ntfs..... Start, Run, CMD CONVERT C: /FS:NTFS Forutsatt at det er C: du skal konvertere da. Så vidt jeg vet må du ha litt ledig plass på disken, men sikkert ikke all verden. Hvis det er systemdisken må du boote før den konverterer (du får beskjed om det). Men det skal sies at et konvertert NTFS-volum ikke har like bra ytelse som et som er formatert med NTFS fra starten av. Se her for mer info: The Free Space That Is Required to Convert FAT to NTFS. Hvis du velger å formatere må du være klar over at alle data/programmer forsvinner. 100 GB er ikke all verden i dag, så jeg tror jeg ville hatt bare en partisjon. Alternativt to partisjoner slik at du har en partisjon for system og en for data. Fordelen er da at du kan formatere systmpartisjonen og installere Windows på nytt, mens dataene dine ligger trygt på den andre partisjonen. Det er litt vanskelig å gi en konkret anbefaling, men 10-15 GB er vel minimum til en systempartisjon (selv om det går med mindre). Det kommer jo litt an på om du velger å installere programmer på systempartisjonen eller datapartisjonen. Mange programer legger filer på systempartisjonen selv om du installere programmet til en annen partisjon. Ulempen med å dele opp er at du risikerer at system-partisjonen blir full mens du har masse plass ledig på data-partisjonen. Det går an å endre partisjonsstørrelser med f.eks. Partition Magic, og vanligvis går det bra, men det er også mange eksempler på folk som har fått problemer. Ta backup av viktige data må være moralen. Hvis du skal formatere systempartisjonen bruker du formateringsfunksjonen i installasjonsprogrammet til Windows XP. Andre disker/partisjoner kan du formatere med Disk Management (Diskbehandling). Høyreklikk My Computer (Min Datamaskin) og velg Manage (Behandle). Velg så Disk Management. Her kan du lage og formatere partisjoner osv. (dog ikke systempartisjonen). DVD-R og DVD+R er to forskjellige standarder som støttes av hver sin organisasjon (de forskjellige produsentene klarer ikke å bli enige om ett format). De fleste nyere spillere støtter begge formater, men det er DVD-R som støttes av flest spillere. Du kan lese litt mer her: http://www.videohelp.com/dvd Jeg vil ikke kaste meg ut på anbefalinger, det har en tendens til å trekke ut i det vide og det breie. Har selv brukt noen 8X That's Write DVD+R, som jeg ser har fått heller blandet omtale. Selv har jeg ikke hatt problemer, med unntak av et par plater. Ser at Taiyo Yuden ofte får skryt, men har ikke prøvd de selv. Endret 3. august 2005 av Pengu
dotGif88 Skrevet 3. august 2005 Forfatter Skrevet 3. august 2005 (endret) Men det skal sies at et konvertert NTFS-volum ikke har like bra ytelse som et som er formatert med NTFS fra starten av. Se her for mer info: The Free Space That Is Required to Convert FAT to NTFS. Akkurat derfor eg vil formatere. Det passer også bra siden det er ikkje så lenge siden eg fekk den (harddisken er ikkje stappa full av tull) Noken som kan anbefale plater? Endret 3. august 2005 av dotGif88
PerB Skrevet 3. august 2005 Skrevet 3. august 2005 DVD+ og DVD- er to forskjellige formater på DVD. Du må velge den/de som er støttet av din DVD-brenner. Ikke alle plater (produsent / produksjonsserier) er like gode for den enkelte DVD-brenner. Brukbare tips om valg av plater kan du først få hvis du gir oss navn/modellbetegnelse på din DVD-brenner og hvilket brennerprogram du har. For best mulig anbefales å oppdatere brennerprogrammet (og evt. firmware i brenner).
aspstein Skrevet 3. august 2005 Skrevet 3. august 2005 Jeg har brent mange hundre (300-500) DVD plater og for alt du gjør ikke kjøp thats write. Der kan du plutselig få en pakke der halvparten av platene er defekte. ellers har jeg bare testa Dysan og Werbatim begge disse er veldig bra, ingen feil med dem.
dotGif88 Skrevet 3. august 2005 Forfatter Skrevet 3. august 2005 (endret) DVD brenner: Matisha DVD-RAM UJ-845S trur det er 8x skrivehastighet på + og - Endret 3. august 2005 av dotGif88
Launch Skrevet 3. august 2005 Skrevet 3. august 2005 (endret) Thats Write platene var veldig bra for en god stund tilbake, men nå er de vist produsert på billigere og dårligere plater med høyere feilprosent Verbatim er anerkjent merke med høy kvalitet, koster ofte litt mere. Fins endel tester på www.norwaydisc.no (Jeg har prøvd ca 50stk. eProformance DVD plater og de var helt OK, ingen feilbrenninger sålangt, billigere alternativ ihvertfall) Har du mye rot på harddisken og vil ha NTFS så formater den helt det er nok best, jeg ville ikke partisjonert en så liten HD, men det er hverken riktig eller galt å gjøre det, lite å hente hvis du tenker på ytelse, men det blir kanskje litt bedre orden. Endret 3. august 2005 av Launch
dotGif88 Skrevet 3. august 2005 Forfatter Skrevet 3. august 2005 Har sett litt på dvd plater og trur eg har klart å velge ut to, kaslags skal eg velge? Verbatim 16x DVD-R 4.7 GB 25 stk. eller Verbatim 8x DVD+R 4.7 GB 25 stk. begge koster 124kr som sagt før så trur eg at maks brennehastighet er 8x på brennaren
aspstein Skrevet 4. august 2005 Skrevet 4. august 2005 Er vel ett fett da, men de 8X platene er vel "Advanced AZO" mens 16X platene er "Metal AZO". Tror de 8X platene er hakket bedre enn 16X platene. Tror det har et eller annet med fargestoffene o.l å gjøre. Men jeg vil tro at begge typene er veldig bra.
wil Skrevet 4. august 2005 Skrevet 4. august 2005 har Thats Write cd plater selv og det funker fint det. har brent noen plater og alle har funka knirkefritt. husker jeg brente en Dualboot Windows cd med disse platene og den funka fint den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå