Gå til innhold

deling av harddisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en ekstra harddisk i pcen min på 120GB, men får bare brukt omtrent 31GB når jeg formaterer den. Har hørt at en kan oppdatere BIOS, eller at en kan dele hardisken i flere like deler.

Er det noen som har noen tips om hvor jeg kan få tak i filer til oppdatering til BIOS eller hvordan jeg deler opp en harddisk??? :hmm:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemet ligger mest sannsynlig i at noen eldre Award BIOSer ikke takler disker som har mer enn 65 535 cylindere, og med 16 hoder og 63 sektorer tilsvarer dette 31,5 GiB. Dersom dette er ditt problem vil du bare ha muligheten til å partisjonere (dele opp) de 31,5 GiBene. Derimot bør du oppdatere BIOSen først, da denne kan takle større harddisker, kan du tenkte på partisjonering. Gå på hjemmesiden til din hovedkortprodusent og let etter en BIOS-oppdatering. For slike eldre hovedkort vil du nok bli bedt om å legge noen filer på en diskett (et program gjør nok dette for deg) som du setter inn ved oppstart.

Dersom du lykkes i dette, kan du etterpå partisjonere disken din. Letteste måten å gjøre dette på er å gå starte DOS ved hjelp av en oppstartsdiskett, og deretter bruke fdisk for å partisjonere. Husk å godta støtte for store disker.

Håper det hjelper deg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...