Gå til innhold

CPU temp


TangoDown

Anbefalte innlegg

Jeg har ett ASUS A7V333 hovedkort, XP2100+ CPU og en Cooler Master Socket A/7/FCPGA Til 1,4GHz, samt XP2200+.

 

Jeg har nettopp montert den nye viften, og når jeg ser på CPU temp i Hardware Monitor i BIOS, står den på 57,5 grader når den er idle i BIOS. Viften kjører på 2200-4300 rpm, men i BIOS`en står det 3000, den kjører ikke for fullt. Jeg synes at 57,5 grader er mye i idle temp. Fatter ikke hva som er galt for viften skal jo kjøle ned. Har ingen kabinett vifter, men vurderer å kjøpe da du får bedre sirkulasjon. Tror dere det har noe med at CPU`en får for mye strøm eller? Har den BIOS`en som fulgte med hovedkortet, og det er jo ganske nytt så jeg tror ikke jeg trenger å oppdatere, og jeg har hørt at oppdatering av BIOS kan ødelegge kollosalt hvis du gjør feil så det satser jeg ikke på.

 

Tør ikke ha den på siden tempen er så høy, så jeg håper at noen kunne hjelpe meg. Er jævlig surt å ha ny pc og så virker den ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ingen uvanlig høy CPU temperatur siden du ikke har kabinett vifter, og det er tross alt sommervarme nå.

 

Hva er maks temperaturen ved full belastning? (dette er mere interesant enn idle temp)

 

Så lenge maskinen er stabil så burde du ikke bry deg så mye om dette.

 

Jeg gjorde noen forsøk på min XP1700 før sommeren. Jeg klokket opp en del og skrudde opp CPU spenningen til maks. Jeg fikk da en load temp på ca 75 grader, og det var ingen problemer å kjøre noen timer med CPU Stability test med denne varmen.

 

Ifølge AMD's dokumentasjon skal "die temp" (døds temperaturen) være 90-95 grader (det har vært litt diskusjoner frem og tilbake om dette på forumet).

 

Hvis du vil lese om andre som har mye høyere temperaturer enn deg så er det bare å søke i forumet.

Lenke til kommentar

Ta å knekk den cpu måleren som sitter på hovedkortet under cpuen.

så slipper du å vite hvor varm cpuen er.Så lenge maskina er stabil så spiller d ingen rolle hvor varm cpuen er.

Amd er å blir en varm prossesor,inntil videre ivertfall.

 

[ Denne Melding var redigert av: erre på 2002-08-03 18:18 ]

Lenke til kommentar

En AMD prosessor har ingen problemer med temper over 90C, og dette over lengre tids bruk. Men for å være på den helt sikre siden bør du legge deg under 90C, siden temp målingen ikke er helt til å stole på.

Ikke bry deg om denne tempraturfobien en del har utviklet. Amd prosessoren tåler slike temper du har og mye mye mer. Så lenge maskina de er 100% stabil så ikke bry deg.

 

Tenk på hvor mange bekymrede personer som har postet i div forum på nettet og fortalt at tempen er oppe i de høydene du selv har og langt høyere (har sikkert lest om tusenvis). Har du noen gang lest om EN eneste person som har postet et innlegg og fortalt at prosessoren har tatt kveld pga av slike temperaturer, ikke det nei?

Ok da, det kan være en og annen som har vært uheldig og da hatt en AMD cpu som ikke har tålt denne tempen. Men dette har da vært en defekt prosessor.

 

Om prosessoren tar kveld ved en temp under 90C er det en garanti sak uansett.

 

Rune.

Lenke til kommentar

Woohoo! Har XP2100+ og min ligger på 43-47 idle. Har ikke kommet over 54 grader, selv etter 100% CPU-load i 3 timer, og 28 varmegrader i rommet.

 

Har 4 justerbare Enermax kabinettvifter som sviver på laveste hastighet (1000 o/min), samt Zalman 5100-Cu kjøler.

 

Det er vel ikke så verst?

Lenke til kommentar

Mer vifter = mindre støy i min kasse.

 

Kjører 3 ekstra 8cm vifter på 5 volt for å kjøle ned kassa. PC'en går stille og rolig med de der. Prøvde å ta de bort, men da gikk det ca 20 minutter etter oppstart så hørtes PC'en min ut som et jetfly. Da gikk begge trafo-viftene mine på full spenning og lufta ut av trafoen var ekstremt varm.

 

Monterte viftene i kassa igjen (på 5V) og da går også trafo-viftene mine stille og rolig.

 

Hvis trafoen har en noise-killer så er det lurt å ha noen vifter som kjøler kassa ned.

 

Har ikke dB-måler, men vil tippe at støynivået gikk ned med mellom mer enn 6dB etter at jeg monterte 3 ekstra kassevifter på 5V.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...