Gå til innhold

Hvordan finner jeg ut navn på hovedkort?


Matriac

Anbefalte innlegg

Sitter her nå hos min far fordi han klaget på treg pc.

 

Er en eldre Dell Pc med pentium 4 2.4ghz etc

 

men bare 256mb ddr pc2700 2.5cl minne fant jeg ut.. Gjett hvor flaskehalsen er.. Og da er jo løsningen klar.. han trenger mer minne. Men jeg bare lurer på om hovedkortet hans kan bruke bedre ram en pc2700. Men hvor kan jeg finne navnet på hovedkortet, så ingen navn inne i maskinen. Og jeg pleide alltid å kikke i papirer som kom med pc'n for å finne navn. Men disse har han da ikke..

 

Må jeg skru av hovedkortet for å kikke bak eller hva?

 

 

(takker for hjelp.. man lærer nye ting hele tiden :p)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for hjelpen.. funket supert.. viser seg å være et Dell Dimension 4550 hovedkort med Intel Brookdale i845PE chipset. Og Phoenix (10/02/02) Bios (O.o)

 

 

Da gjenstår det bare å finne ut hva slags ram den tar. Finner det vel ut selv men om det er noen her som har mer peil (burde kanskje flyttet spørsmålet til minne seksjonen men?) så hadde det hvert fint med noen innspill.

Lenke til kommentar

Fant til slutt chipsettet på intel sine sider og det står da "DDR 333/266 SDRAM Supports up to DDR333 SDRAM memory for higher system performance."

 

 

og det betyr at jeg kan bruke enten pc2100 eller pc2700 right..

 

Ok. Da blir det fortsatt pc2700 :p

 

Nå for å finne en brukbar ram (han bruker mest regnskap osv surfing etc.. han spiller ikke.. og eldste ungen (bortsett fra meg på 19) er snart 6.. så de bruker ikke pc'n til mye spill de heller.. men jeg ser det ligger en Josefine cd her ved siden av meg.. :p)

 

 

Edit: Glemte å spørre.. vil det være mer effektivt å "kaste" bort den 256 brikken (ram er jo ikke så dyrt lengre) og skaffe en(/to? (reagerte på at dette dell HK kun hadde plass til 2 rambrikker.. de fleste HK's jeg ser har da 3)) brikker slik at det er av samme merke? Det som er i en DIMM1: Samsung M3 68L3223DTM-CB3

Kanskje ikke jordas beste..

 

Bare husker jeg har blitt anbefallt tidligere å ikke benytte 2 forskjellige merker ram i samme pc.

Endret av Matriac
Lenke til kommentar
Bare husker jeg har blitt anbefallt tidligere å ikke benytte 2 forskjellige merker ram i samme pc.

 

Såvidt jeg kan huske har i845PE hovedkort bare en minnekanal, da er det ikke så viktig hvilken rambrikke du setter i andre DIMM socket. Bare husk å sette den dårligste brikken i første DIMM socket, det er den som bestemmer hastighet for resten av systemet. Jeg har ikke vært så mye inne i Intel sine chipset så jeg vet ikke om det er mulig å få støtte for PC3200 med en BIOS oppgradering?

 

Jeg tviler på at maskinen til din far vil dra nytte av noe mer en 256MB til, og det får man jo for 200,- i dag, men om det likevel frister med mer så er jo dette et godt tilbud: http://www.psdata.no/ps.asp?it=106024

 

PS: tilbudet varer bare frem til i morgen PSData bytter uketilbud på Tirsdag tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...