Gå til innhold

Innendør / portrett til D20


Anbefalte innlegg

Hei

Skal kjøpe en innendørslinse / portrettlinse med fast brennvidde til mitt D20 kamera.

Vurderer

Canon EF 50mm f/1.8 II til 890 kr. (billig og dårlig?)

Canon EF 85mm f/1.8 USM 3441 kr (beste valg?)

Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM 3526 kr (vil helst ha bedre enn 2.8)

Sigma 50mm F2.8 EX DG Macro 2298 kr (igjen 2.8)

Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di 1:1 Macro for Canon 3949 kr (2.8)

 

Får som kjent en crop faktor på 1.6. Er 50 mm for kort? Er det evt andre linser jeg burde vurdere, eller bør jeg kjøpe en av de ovenfor?

 

Audun

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan også anbefale Nikon-Nikkor 50mm 1.8, det er et kjempeobjektiv. Jeg har kun brukt det på et analogt speilrefleks, men er kjempefornøyd med det til mitt F80.

 

50mm vil vel bli 80mm når man regner med crop-faktoren, noe som er helt i underkant av det området som regnes som portrett-objektiv. 85-135 mm blir ofte omtalt som portrett-objektiv.

 

50 millimeteren har dessuten en bedre lysstyrke enn de andre objektivene. Du kan eventuelt vurdere 50mm 1.4 hvis du vil betale litt ekstra. Anbefaler 50mm 1.8 på det sterkeste.

 

Ser at du også har satt opp Tamron SP AF 90mm F/2.8, som jeg tipper er et knallobjektiv, har selt Tamron SP MF 90mm F/2.5 (Manuellfokus - en tidligere modell), og er utrolig fornøyd med det. Objektivet blir mer anvendelig når det også har macro. Men til kun innendørs/portrett vil jeg tro Nikon 50mm 1.8 vil gi et bedre resultat.

 

Håper det var til hjelp, bare spør mer hvis du lurer på noe.

Lenke til kommentar
50/1.8 er masse objektiv for pengene  og er noe alle bør ha.

Har det "beryktede" 18-55 Canon objektivet i dag, og plages av uskarpe bilder. Hvordan er 50/1.8 objektivet mht skarphet?

Canon's EF-S 18-55 er bedre enn hva ryktene skal ha det til. Må blendes ned noe (1 blender +) for å få optimal skarphet, men yter meget bra i forhold til hva man betaler for det.

 

Canon 50/1.8 er mer lyssterkt og trenger ikke blendes ned mer enn til F2.2-F2.5 før det gir skarpe fine resultater. Man har jo ingen zoom på dette objektivet så å ha en 18-55mm i tillegg for bedre vidvinkel er et must.

Lenke til kommentar

Vil anbefale Canon 50mm f/1.4 pga den tilsvarer 80mm i 35mm format på kameraet ditt. Det har kansje noe med smak av arbeidsavstanden å gjøre men jeg liker det hvertfall! Hvis jeg hadde fullformats DSLR ville jeg valgt 85mm f/1.8 men F/1.4 på 50mm er veldig nyttig:) Nå har jeg 50mm f/1.8II, er fornøyd med resultatene fra blenderåpning 2.5... Man får veldig veldig mye for pengene men byggekvaliteten er jalla... Skal gå over til 50mm F/1.4 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...