Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til valg av sqL sub


pahf

Anbefalte innlegg

Driver og leter etter en 12" sub som jeg skal ha i renaulten min, men blir aldri helt enig med meg selv, da jeg finner nye alternativ hele tiden. Planen er å drive elementet med en dynabel bf 1702

De jeg hitills har vurdert er :

cadence ud 12

Pioneer TS-W3004SPL, muligens litt tungdreven

Rf P212S8 Punch HE serie

JBL POWER P1220E Muligens litt tungdreven den og

JBL GTO-1202D

Earthquake Tremor-X12

Earthquake DB12-R

 

Noen av dere som har erfaringer med disse?

Skal spille høyt, men samtidig pent nok til at det går an til vanlig bruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor du har lista opp en 8 ohms RF sub undrer meg noe, men det er ikke den jeg ville valgt uansett.

 

Det du trenger er altså en sub som har høy følsomhet - det som teller mest når en er ute etter å spille litt høyt - , spiller bra og matcher det BF 1702'en yter.

 

Har du sett deg ut noe som yter ~90 db 1W/1m så er det rimelig ok følsomhet, men alt over er selvsagt fint.

 

Andre suber jeg kan tenke meg matcher kriteriene dine er HX 300, ES 300D og Infinity Kappa Perfect 12.1.

 

Har du ikke handla forsterker ennå ville jeg heller vurdert en klasse D monoblokk og en HX 300D kobla i 2 ohm.

Lenke til kommentar

Høy følsomhet er ikke nødvendigvis en fordel. Elementet har da som regel lav Q-verdi og lav mekanisk Q, noe som kan føre til at det blir vanskelig å tilpasse kabinettet. Å tune en bassreflekskasse til bil da, er nesten håpløst. Trykkammerkasse er nesten eneste løsning. Disse blir da veldig små. Kjøp et element med en total Q-verdi på 03-06 og beregn en trykkammerkasse med Q-verdi på 1,2. Da får du bass som passer til alle typer musikk, som går dypt og som har skikkelig punch. Dynabel DB12 skal en trykkammerkasse på 35liter og koster 498kr. Det funker!

Lenke til kommentar

Nå er jo gutten ute etter SQL og jeg går da ut fra at det ikke inbefatter porta kasse som vil introdusere blåselyder og andre elementer som en slettes ikke er tjent med lydkvalitetsmessig.

Det er nok en viss klasseforskjell på DB12 elementet og de andre som er foreslått er jeg redd, men til den prisen er det nok ikke mange som kommer på høyde.

 

Virker jo som du har ditt på det tørre teknisk sett. Forhandler, hobbybygger eller annet?

 

Wilkommen ins forum forresten :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Er nok vanskelig å forene bikkjer, unger og store innstallasjoner. Sjøl har jeg samme problemet, men det er mest pga alt av utstyr som jeg drar med meg overalt. Men nå er det jo fullt mulig å få bra trøkk med elementer som Morel HCW og Earthquake SWS også...

 

@pahf

Sorry for OT, du får grave i lommeboka og se hva du ser deg råd til ;)

Lenke til kommentar
Høy følsomhet er ikke nødvendigvis en fordel. Elementet har da som regel lav Q-verdi og lav mekanisk Q, noe som kan føre til at det blir vanskelig å tilpasse kabinettet. Å tune en bassreflekskasse til bil da, er nesten håpløst. Trykkammerkasse er nesten eneste løsning. Disse blir da veldig små. Kjøp et element med en total Q-verdi på 03-06 og beregn en trykkammerkasse med Q-verdi på 1,2. Da får du bass som passer til alle typer musikk, som går dypt og som har skikkelig punch. Dynabel DB12 skal en trykkammerkasse på 35liter og koster 498kr. Det funker!

Det du sier her stemmer overhodet ikke.

 

Det finnes nok av elementer med høy følsomhet og middels til høye Q verdier.

 

Stiller meg svært undrende til dine uttalelser om at det er vrient å designe bassreflekskabinetter til elementer med lav Q. Er jo tross alt elementer med lav Q som funker best i refleks. Blir Q verdien for høy bør du vite hva som skjer med elementet i en refleks konfigurasjon.

 

Q verdi på 1,2 er i mine øyne helt på trynet. Hvordan tror du kurven vil se ut i bil????.

 

mvh

 

Glenn

Lenke til kommentar

Selvfølgelig ikke vanskelig å lage reflekskasser til elementer med lav Q. Til innebruk. Til bil blir det verre.

 

Grunnen til at en system-Q på 1,2 fungerer er pga de akustisk forholdene i en bilkupè kontra ei stue. Den akustiske forsterkningen ved lavere frekvenser er mye større i bilen en i stua. Faktisk rundt 20db ved 20Hz, i bilen.

Avrundingen på kassa med Q på 1,2 vil begynne allerede ved ca 100 Hz, og videre med 12db/okt. Dvs -12db ved 50Hz og -24db ved 25 Hz. Det gir en flat frekvenskurve ned til mellom 20 og 30 Hz. Men du har rett i det det på papiret ikke ser særlig bra ut.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig ikke vanskelig å lage reflekskasser til elementer med lav Q. Til innebruk. Til bil blir det verre.

 

Grunnen til at en system-Q på 1,2 fungerer er pga de akustisk forholdene i en bilkupè kontra ei stue. Den akustiske forsterkningen ved lavere frekvenser er mye større i bilen en i stua. Faktisk rundt 20db ved 20Hz, i bilen.

Avrundingen på kassa med Q på 1,2 vil begynne allerede ved ca 100 Hz, og videre med 12db/okt. Dvs -12db ved 50Hz og -24db ved 25 Hz. Det gir en flat frekvenskurve ned til mellom 20 og 30 Hz. Men du har rett i det det på papiret ikke ser særlig bra ut.

Jeg tenker aldri papir, jeg tenker praksis.

Lave Q verdier ruller av mye tidligere enn høye Q verdier, dette bør du vite. Hvor det starter avhenger selvsagt av elementets beskaffenhet.

 

en system Q på 1,2 vil gi en stor pukkel, på linje med reflex før avrullingen. Selv om en bilkupe teoretisk har mye forsterkning, varierer dette mye fra bil til bil. Dette gir alt annet en flat frekvensrespons.

 

Jeg mener fortsatt du er på tur her.

 

mvh

 

Glenn

Lenke til kommentar
Snakk med noe av gutta på Eltek du. Så får du det bedre forklart. De har greie på det. Men jeg er ikke på tur. NM-vinneren kjører dette konseptet.

He he,

 

Nå er ikke jeg veldig imponert over lyden i bilen til Tommy Andersen, bare så det er sagt.

 

Har egentlig ikke noe behov for å prate med gutta på Eltek. Trenger ikke være riktig alt det dem gjør vet du.

 

Jeg mener fortsatt at du tar feil, uasnett hva Eltekansatte vil komme til å si. Finnes nok av vekutdannede or erfarne mennesker som vil være helt enig med meg.

 

Er nok ikke noe nybegynner jeg skjønner du.

 

Jeg er og blir uenig, men dette er selvsagt i all vennskapelighet.

 

 

 

mvh

 

Glenn

Endret av Mr. SQ
Lenke til kommentar

Ble en skrivefeil på rf elementet, var selfølgelig 4ohm jeg mente ja.

Og ja det skal være i lukket kasse.

Forsterkeren er så godt som fastsatt med tanke på effekt å pris.

Hertz elementene høres jo egentlig interessant nok ut.

Pris på de modellene da mr.sq? :)

Takk for svarene, selv om det ble litt mye skriving om et elementet som i utgangspunktet ikke er aktuelt, men greit nok.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gidda ikke å fyre opp en ny tråd å fant heller en tråd som handla om ca det samme. Eg driv på å selge mine 15 tommere, å planen min va å få dem erstatta med en SS van gogh 12 tommer. Men sia dem hadde problema som mr.sq sa så styre eg unna. Så eg lurte på kossen subba burde eg se på ?

 

Forsterkern e en gammel rockford 851s som gir som navne tilsir ca 850 watt @ 14,4 volt

subben skal stå i lukka kasse i en stasjonsvogn uten bakseter.

budsjette blir 3500 kr til 4000 kr

 

Sko dåkker trenge nåkka flere opplysninger så bare spør

Endret av Defus
Lenke til kommentar

Tja, du kan jo høre med MR. SQ om på pris på HX 300 og ES 300D.

 

Begge disse har følsomhet og effekttålelighet som passer perfekt til ditt bruk vil jeg tro.

 

Et annen interessant element er Fusion FPW-1200 fra AutoCustom.

 

Ellers er jo Morel's Elate 10" en god kandidat.

Har en mistanke om at effekttåleligheten er en smule undervurdert så det skulle være potensiale for å kunne trøkke til også her. En mulighet er jo å kjøre to stk i 8 ohm. vil nok gnage litt ekstra på budsjettet, men jeg vil tro det vil være verdt opplevelsen :thumbup:

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...