Gå til innhold

Hva kan vi gjøre for å stoppe religiøsitet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Å blande en relegiøs overbevisning med seksualitet er som å sammenligne sult og en vurdering av forskjellige typer frokostblanding. Hvis man tar relegionen fra en relegioniker sitter de igjen med den menneskelige fellesnevner som er seksualitet.

 

Poenget var å poengtere at for mange mennesker er religion en veldig personlig og intim ting, på lik linke med seksualitet (og andre ting). Dette er fakta.

 

Livet og verden er ikke enkelt. Det er noe vi alle må leve med. Alle må finne seg selv, finne ut hvordan de tror verden går rundt og finne frem til den måten de vil leve livet sitt. Slik 'jeg tror' dere fremstiller dette gagner ikke de relegiøse, det får dem bare til å svake ut, iogmed at relegion fremstilles som livets kosebamse. Ikke at jeg tror det er noe i det.

Dessuten tror jeg ikke relegion er ett personlig tema. Det er ett politisk virkemiddel.

 

Folk kan også tjene styrke på å ha en religion. Folk kan få hjelp gjennom sin tro til å løse hverdagens oppgaver. Etter min mening er det ikke slik at alle mennesker har like stor logisk og rasjonell sans - og ikke alle kan finne svar på alle mekanismer, naturfenomen, sosiale fenomen etc via logikk. Noen velger da andre veier å finne svar på sine spørsmål på.

 

Jeg er ikke religiøs selv, men det betyr ikke at jeg vil at alle skal være som meg og bruke den samme logiske tankegangen som meg.

Lenke til kommentar
Å blande en relegiøs overbevisning med seksualitet er som å sammenligne sult og en vurdering av forskjellige typer frokostblanding. Hvis man tar relegionen fra en relegioniker sitter de igjen med den menneskelige fellesnevner som er seksualitet.

 

Poenget var å poengtere at for mange mennesker er religion en veldig personlig og intim ting, på lik linke med seksualitet (og andre ting). Dette er fakta.

 

Dette er fakta ja? Hvordan kunne jeg være så dum :)

 

Ser fremdeles ikke noe brukbart argument for 'faktaet' ditt.

Lenke til kommentar

Jeg gjør.. men det betyr ikke at jeg ikke tenker.. jeg tror på alt som står i Bibelen, men ikke blindt i forhold til år og andre perspektiver som kan ha endret seg gjennom tidene eller bare blitt brukt sybolsk, som f.eks. tror jeg skapelsen tok lenger enn nåtidens regnings 7 dager..

 

men ordentlige kristne er bare de som tror på Jesus' oppgave på jorden og oppstandelse..

 

skal også nevne at jeg ser på lovene i det gamle testamentet er "utgått" for kristne, men derimot jødene (som ikke tror på Jesus, og at han oppfylte dissefor oss + led for vår skyld)..

Lenke til kommentar
Jeg gjør.. men det betyr ikke at jeg ikke tenker.. jeg tror på alt som står i Bibelen, men ikke blindt i forhold til år og andre perspektiver som kan ha endret seg gjennom tidene eller bare blitt brukt sybolsk, som f.eks. tror jeg skapelsen tok lenger enn nåtidens regnings 7 dager..

 

men ordentlige kristne er bare de som tror på Jesus' oppgave på jorden og oppstandelse..

 

skal også nevne at jeg ser på lovene i det gamle testamentet er "utgått" for kristne, men derimot jødene (som ikke tror på Jesus, og at han oppfylte dissefor oss + led for vår skyld)..

Følger du ingen av lovene i det gamle testamentet? og hvis du følger noen så hvilken.

Jeg regner med at du tar de ti bud som en selfølge, menjeg vil gjerne vite hvordan dere ordentlige kristne praktiserer religionen deres. Lurer også på hvorfor lovene har "utgått". Hvorfor skal man ikke følge Herrens ord bare fordi Jesus døde på korset?

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar
Jeg gjør.. men det betyr ikke at jeg ikke tenker.. jeg tror på alt som står i Bibelen, men ikke blindt i forhold til år og andre perspektiver som kan ha endret seg gjennom tidene eller bare blitt brukt sybolsk, som f.eks. tror jeg skapelsen tok lenger enn nåtidens regnings 7 dager..

 

men ordentlige kristne er bare de som tror på Jesus' oppgave på jorden og oppstandelse..

 

skal også nevne at jeg ser på lovene i det gamle testamentet er "utgått" for kristne, men derimot jødene (som ikke tror på Jesus, og at han oppfylte dissefor oss + led for vår skyld)..

Følger du ingen av lovene i det gamle testamentet? og hvis du følger noen så hvilken.

Jeg regner med at du tar de ti bud som en selfølge, menjeg vil gjerne vite hvordan dere ordentlige kristne praktiserer religionen deres. Lurer også på hvorfor lovene har "utgått". Hvorfor skal man ikke følge Herrens ord bare fordi Jesus døde på korset?

Fordi at ingen (andre enn Jesus klarte/klarer å holde den gamle pakten, døde han på et kors for at de som tror på han skal komme til himmelen, uten å holde den gamle lover. Vi tror at Jesus frelser oss/gir oss tilgivelse for syndene våres. Mennesker med synd (som ikke er tilgitt / ikke tror på Jesus) kommer ikke til himmelen i den gamle loven. Dette gjelder fortsatt... Jeg prøver å leve etter de 10 bud.. Jeg klarer det ikke 100%. Det er det veldig få som gjør, men siden jeg tror på Jesus blir jeg tilgitt for syndene mine..

Lenke til kommentar
Jeg gjør.. men det betyr ikke at jeg ikke tenker.. jeg tror på alt som står i Bibelen, men ikke blindt i forhold til år og andre perspektiver som kan ha endret seg gjennom tidene eller bare blitt brukt sybolsk, som f.eks. tror jeg skapelsen tok lenger enn nåtidens regnings 7 dager..

 

men ordentlige kristne er bare de som tror på Jesus' oppgave på jorden og oppstandelse..

 

skal også nevne at jeg ser på lovene i det gamle testamentet er "utgått" for kristne, men derimot jødene (som ikke tror på Jesus, og at han oppfylte dissefor oss + led for vår skyld)..

Følger du ingen av lovene i det gamle testamentet? og hvis du følger noen så hvilken.

Jeg regner med at du tar de ti bud som en selfølge, menjeg vil gjerne vite hvordan dere ordentlige kristne praktiserer religionen deres. Lurer også på hvorfor lovene har "utgått". Hvorfor skal man ikke følge Herrens ord bare fordi Jesus døde på korset?

Fordi at ingen (andre enn Jesus klarte/klarer å holde den gamle pakten, døde han på et kors for at de som tror på han skal komme til himmelen, uten å holde den gamle lover. Vi tror at Jesus frelser oss/gir oss tilgivelse for syndene våres. Mennesker med synd (som ikke er tilgitt / ikke tror på Jesus) kommer ikke til himmelen i den gamle loven. Dette gjelder fortsatt... Jeg prøver å leve etter de 10 bud.. Jeg klarer det ikke 100%. Det er det veldig få som gjør, men siden jeg tror på Jesus blir jeg tilgitt for syndene mine..

Jeg burde fike til deg. Synes det er provoserende med slik holdning mot ikketroende.

Lenke til kommentar
Jeg gjør.. men det betyr ikke at jeg ikke tenker.. jeg tror på alt som står i Bibelen, men ikke blindt i forhold til år og andre perspektiver som kan ha endret seg gjennom tidene eller bare blitt brukt sybolsk, som f.eks. tror jeg skapelsen tok lenger enn nåtidens regnings 7 dager..

 

men ordentlige kristne er bare de som tror på Jesus' oppgave på jorden og oppstandelse..

 

skal også nevne at jeg ser på lovene i det gamle testamentet er "utgått" for kristne, men derimot jødene (som ikke tror på Jesus, og at han oppfylte dissefor oss + led for vår skyld)..

Følger du ingen av lovene i det gamle testamentet? og hvis du følger noen så hvilken.

Jeg regner med at du tar de ti bud som en selfølge, menjeg vil gjerne vite hvordan dere ordentlige kristne praktiserer religionen deres. Lurer også på hvorfor lovene har "utgått". Hvorfor skal man ikke følge Herrens ord bare fordi Jesus døde på korset?

Fordi at ingen (andre enn Jesus klarte/klarer å holde den gamle pakten, døde han på et kors for at de som tror på han skal komme til himmelen, uten å holde den gamle lover. Vi tror at Jesus frelser oss/gir oss tilgivelse for syndene våres. Mennesker med synd (som ikke er tilgitt / ikke tror på Jesus) kommer ikke til himmelen i den gamle loven. Dette gjelder fortsatt... Jeg prøver å leve etter de 10 bud.. Jeg klarer det ikke 100%. Det er det veldig få som gjør, men siden jeg tror på Jesus blir jeg tilgitt for syndene mine..

Jeg burde fike til deg. Synes det er provoserende med slik holdning mot ikketroende.

Forstår ikke din irritasjon...

 

Han sier jo bare hva han tror, og hva han tror skal skje med han...

Det burde være uinteressant for deg, siden du ikke tror på noe av det... ;)

Lenke til kommentar
Jeg gjør.. men det betyr ikke at jeg ikke tenker.. jeg tror på alt som står i Bibelen, men ikke blindt i forhold til år og andre perspektiver som kan ha endret seg gjennom tidene eller bare blitt brukt sybolsk, som f.eks. tror jeg skapelsen tok lenger enn nåtidens regnings 7 dager..

 

men ordentlige kristne er bare de som tror på Jesus' oppgave på jorden og oppstandelse..

 

skal også nevne at jeg ser på lovene i det gamle testamentet er "utgått" for kristne, men derimot jødene (som ikke tror på Jesus, og at han oppfylte dissefor oss + led for vår skyld)..

Jeg er også "ordentlig" kristen, og tror på alt som står i bibelen. Jeg prøver å leve etter guds lov. Jeg mener i tillegg at de ordentlige kristene må ha en så stor kjærlighet til Gud at de unngår synd pga. den nåde han allerede han vist menneskene ved og gi oss sin sønn for att de som tror på ham skal bli frelst.

 

Jeg vill ikke ha en "overlegen" holdning til de ikke troende, viss de ikke har en slik holdning mot oss. Synes det er litt arrogant av deg co2 og irritere deg over lathorvs holdning etter den holdningen du har vist oss kristene tidligere i tråden.

Endret av E.M.
Lenke til kommentar

Jeg ønsker ikke å være vanskelig, men hvilke regler er det man kan stryke og samtidig være ordentlig kristen( ikke bare plukke ut det som passer en). Gud sier jo at man ikke kan spise gris og andre urene dyr. I den femte Moseboken. Hvorfor skal ikke det følges? Sier Jesus at det er OK? Sier han noe om hvilke regler som ikke teller lenger? Kan Gud are skifte mening sånn uten videre?

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar
Jeg ønsker ikke å være vanskelig, men hvilke regler er det man kan stryke og samtidig være ordentlig kristen( ikke bare plukke ut det som passer en). Gud sier jo at man ikke kan spise gris og andre urene dyr. I den femte Moseboken. Hvorfor skal ikke det følges? Sier Jesus at det er OK? Sier han noe om hvilke regler som ikke teller lenger? Kan Gud are skifte mening sånn uten videre?

nei.. men som sagt har Jesus oppfylt den gamle loven og de 10 bud, slik at vi syndige mennesker også kan komme til himmelen, ved å tro på han..

 

ikke meningen å være provoserende over her.. jeg liker ikke folk som mener at de ikke-troende burde ryke rett til helvette, men jeg synes synd på dem som ikke tror..

men for all del: skal ikke tvinge troa på noen. Om jeg blir far en dag, skal jeg oppdra barnet kristent, men ikke tvinge kristendommen på det, når det blir gammelt nok til å bestemme selv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...