Gå til innhold

Noen med erfaring fra Lian Li (desktop) PCV800?


Anbefalte innlegg

Har lenge vurdert å bruke mitt Lian Li PC65 som filserver og heller bygge meg en spill/surfe maskin basert på ett desktop-kabinett siden den er plassert i stua. Ser at Microplex nå selger Lian Li PCV800 som jo er en desktop basert på PCV serien med perforert kabinett. Noen som har vært borti dette før?

 

Det som skal inn i kabinettet blir ett Asus A8V hovedkort med en Zalman 7700-Cu kjøler, ett X800 kort med påmontert AC4 radialkjøler som da blåser ut varmluft i ett av PCI sporene. Kommer mest sannsynlig til å gå for en Seagate 400GB HDD og bruke en WD Raptor på 74GB som systemdisk. Siden det bare er 2 interne 3.5" plasser vil jeg gjerne utnytte lagringsplassen mest mulig.

 

Det jeg lurer mest på er hvordan det vil være å deaktivere de to 60mm eksosviftene bak siden kabinettet er perforert i tillegg til at skjermkortviften drar ut en del luft -og heller bytte ut 80mm viften i front med en SilentX. Siden PSU blir en Tagan Easycon 480W med en 120mm vifte vil kjøleluften dras inn utenfra og dermed ikke dra ut varmluft fra kabinettet. Vil det bli for varmt uten 60mm viftene selv om det er perforering?

 

Liker kabinettet mer og mer for hver gang jeg ser på det, men dersom det ikke greier å dekke behovet mitt uten å støye mye (skal tross alt stå plassert i stua) så vet jeg rett og slett ikke om jeg orker å bytte ut PC65'en min.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, ett par motsigelser i seg selv her. Får ta for oss dem først.

1: WD Raptor på 74GB som systemdisk. Siden det bare er 2 interne 3.5" plasser vil jeg gjerne utnytte lagringsplassen mest mulig.

 

Dette er en dyr og "dårlig" utnyttelse av lagringsplass. WD raptor 74gb er ikke SÅ mye raskere enn en vanlig disk. Hvis det var lagringsplass i GB du var ute etter, så ville jeg heller ha kjøpt en større disk og heller delt den opp i en "systemdel" og en eller flere deler for resten av systemet. I tillegg til at du snakker om støy.. ? En WD raptor bråker MYE i mine øyne.

 

Å ikke bruke "eksosviftene" i bakkant er null problem, bare la dem være frakoblet. Så står de bare der. Personlig, så kjøper jeg bestandig nye vifter når jeg skal ha nytt kabinett.. Uansett merke.

 

Så, for en stuePC.. Dropp Raptoren, koble ut (eller skift ut til skikkelige stillegåene vifter, eventuelt vannkjøling) Så har du ett stille system. :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk for godt innlegg. Ble en liten digresjon dette med lagringsplass og harddisker siden det heller er viftestøy og temperaturutviklingen i kabinettet som bekymrer meg.

 

Raptoren har jeg fra før av som systemdisk og vil ta den med over i det nye kabinettet. Uttrykte meg tydeligvis litt feil, men den ledige 3.5" plassen kan jo enten stå ubrukt eller brukes til å montere en større disk -og i denne sammenheng vil jeg utnytte lagringsplassen mest mulig ved å velge en stor disk.

 

Som sagt vil jeg bruke kabinettet jeg bruker per i dag som filserver hjemme, derfor er det ikke noen stor nødvendighet å fylle desktopen med 2x400GB disker for å få mest GB for pengene når jeg likevel har Raptoren fra før.

 

Forøvrig synes jeg ikke Raptoren bråker noe særlig. Har den i ett Lian Li aluminiumskabinett fra før av, men så lenge det er vibrasjonsfrie fester til disken elimineres mye støy. Er heller ikke plaget av så mye knitring. Men jeg skjønner hvor du vil for jeg har tidligere hatt støy og skraping fra den innimellom, men det løste seg ved å bruke vibrasjonsfrie fester.

 

Vannkjøling i det aktuelle kabinettet kan bli litt trangt å få til, og jeg er på alle måter klar over at det bare er å koble fra eksosviftene om jeg ikke blir å bytte dem ut, men det er som sagt varmen jeg bekymrer meg for. Som sagt så er kabinetttet perforert, men PSU vil ikke dra ut varm luft så holder det da at det kun er skjermkortkjøleren som blåser ut?

 

Jeg tenker som så at siden kabinettet er såpass lite og samtidig blir fylt ganske mye opp er det ikke så mange cm3 med luft som skal transporteres både inn og ut. Så om jeg da kun benytter meg av en 80mm som blåser inn vil den varme luften da bli blåst ut igjennom perforeringene og øvrige åpninger, det vil jo også motvirke at alle sprekker og åpninger fylles med støv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...