Gå til innhold

Sette opp server?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ikke sikkert dette innlegget hører hjemme hos dere på hwb. Får bare flytte det om jegt har kommet feil :blush:

 

Jeg planlegger å sette opp en server på mitt hjemmenettverk. Denne serveren skal utelukkende brukes til å dele mediafiler over nettverket.

 

Tenkte å gjøre dette slik.

- Bruker en gammel pc som server (AMD duron 750, 256MB ram)

- Ved siden av systemdisken, setter inn en 300gb og en 400gb hd som jeg for tiden har i skrivebordspc'en

- Serveren settes opp uten skjerm, tastatur etc.

- Tilkobles nettverket med kabel.

- Styres fra annen pc tilkoblet nettverket med kabel.

 

Hvorfor en egen server? Vil ha bråket fra harddisker etc vekk fra kontoret :whistle:

 

Har hørt mye fint om å kjøre linux på denne, må jeg da skifte filsystem på harddiskene jeg skal sette inn?

 

Vet dere om en guid på oppsett av servere? For dummies...

 

 

På forhånd takk!

Endret av mhagen3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kommer litt annpå korleis du skal dele filer, du kan gjere det enkelt, installere vanlig windows xp eller no, dele mappene du skal dele, og så kan du legge til dei delte mappene på "klientane", sånn at du får dei der med C:\ D:\ etc på min datamaskin. det er ganske greit, eller du f.eks installere streamserver. da blir det meir avansert.

 

 

du kan sette opp domene controller (kjenner ik til navnet på tjenesten i linux)

der du velger at brukerane dine får automatisk mappa opp dei delte nettverksresursane dine.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Et problem med å dele disker i xp, er at det hindrer dem i å spinne ned. Planen er å plassere denne serveren i et skap (med lufttilførsel - slapp av...). Men jeg ser ikke behovet for at diskene skal gå 24/7 når jeg maks kommer til å bruke dem 5-6 timer i uken...

 

M

Lenke til kommentar

du kan sette harddisker i Idle da=) etter f.eks 15 min

 

f.eks min monowall, der blir kun harddisk brukt når eg starter den opp, og det er 1 gang i mnd eller no..

så da satte eg harddisken til å gå i idle etter 1 min. mindre varme, og mindre støy.

Endret av Solefald
Lenke til kommentar

I XP kan dette enkelt gjøres ved å velge

START

Kontrollpanel

(evt. også bytte til klassisk visning)

Strømalternativer

 

Har du nok RAM og ikke har noen prosesser i bakgrunnen som bruker HD så burde dette holde i lange baner for en "hjemmeserver", men da bør du nok også skru av SWAP-disk helt slik at den ikke lever sin egen verden.

Lenke til kommentar
kommer litt annpå korleis du skal dele filer, du kan gjere det enkelt, installere vanlig windows xp eller no, dele mappene du skal dele, og så kan du legge til dei delte mappene på "klientane", sånn at du får dei der med C:\ D:\ etc på min datamaskin. det er ganske greit, eller du f.eks installere streamserver. da blir det meir avansert.

 

 

du kan sette opp domene controller (kjenner ik til navnet på tjenesten i linux)

der du velger at brukerane dine får automatisk mappa opp dei delte nettverksresursane dine.

Linux har ingen tjeneste alla AD. Ihvertall i følge Linux folket selv, så hvis du ønsker en mulighet for å styre rettigheter alla AD, så må du faktisk kjøre MS sin AD.

Lenke til kommentar
Linux har ingen tjeneste alla AD. Ihvertall i følge Linux folket selv, så hvis du ønsker en mulighet for å styre rettigheter alla AD, så må du faktisk kjøre MS sin AD.
Samba kan settes opp som NT domenekontroller, men du sier hjemmenettverk og da trenger du kanskje ikke det?

Det finnes flere ferdige Linux løsninger, bl.a. ClarkConnect og SME Server. Disse er enkle å sette opp, selv uten Linux erfaring.

Om det er viktige data så har du vel backup du kan legge tilbake på denne maskinen etter at den er oppe med Linux igjen? ;)

Lenke til kommentar
Linux har ingen tjeneste alla AD. Ihvertall i følge Linux folket selv, så hvis du ønsker en mulighet for å styre rettigheter alla AD, så må du faktisk kjøre MS sin AD.
Samba kan settes opp som NT domenekontroller, men du sier hjemmenettverk og da trenger du kanskje ikke det?

Det finnes flere ferdige Linux løsninger, bl.a. ClarkConnect og SME Server. Disse er enkle å sette opp, selv uten Linux erfaring.

Om det er viktige data så har du vel backup du kan legge tilbake på denne maskinen etter at den er oppe med Linux igjen? ;)

Samba kan settes opp for å styre fil og print, men kan egentlig ikke sammenlignes med en Windows domenekontroller, da den mangler masse av de funksjoner som er i MS sin domenekontroller.

Endret av kamus
Lenke til kommentar
Samba kan settes opp for å styre fil og print, men kan egentlig ikke sammenlignes med en Windows domenekontroller, da den mangler masse av de funksjoner som er i MS sin domenekontroller.
Hva mener du? Samba kan operere som en NT domenekontroller, men den kan ikke sammenlignes med en domenekontroller..?

Hvis du mener Active Directory så kan LDAP brukes med Samba for å ha den meste funksjonaliteten til AD.

Lenke til kommentar
Samba kan settes opp for å styre fil og print, men kan egentlig ikke sammenlignes med en Windows domenekontroller, da den mangler masse av de funksjoner som er i MS sin domenekontroller.
Hva mener du? Samba kan operere som en NT domenekontroller, men den kan ikke sammenlignes med en domenekontroller..?

Hvis du mener Active Directory så kan LDAP brukes med Samba for å ha den meste funksjonaliteten til AD.

Ja du kan koble deg til med LDAP, men det er en del funksjoner som ligger med en MS DC som det ikke er i SAMBA. Greit eksempel på det er GPO'er.

Du kan bruke samba for å autentifisere mot en domenekontroller, men den kan ikke fungere som en domenekontroller i ett AD nettverk.

Siste versjon som jeg sjekket av SAMBA v3.09 kan ikke operere som en Domene kontroller i AD. Derav mye av funksjonalitet som brukes i MS kan ikke brukes på *nix verdenen.

Hvis det har kommet nye versjon av SAMBA etter det som kan fungere som DC i ett AD nettverk så hadde det vært artig å testet dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...