Gå til innhold

Blå farge blei borte på tv'n!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er hverken redd for å plukke på den, eller for å ødelegge noe...

 

Vi har for lengst kjøpt ny tv, og det er bare for å lære, og for morroskyld jeg har lyst til å prøve å fikse den...

 

Jeg er fullstendig klar over farene, og trenger ikke høre mer om dem....

Lenke til kommentar

Greit. Du får bare sjekke om du ser noe som er svidd, noe som er løst eller noe annet misstenktelig. Se gjerne ekstra nøye rundt bakdelen av billedrøret og de kretsene som leverer spenning til blåfargen. Du finner sikkert bokstavene RGB flere plasser inni der plassert ved 3 like komponenter. Bare se nøye på og rundt de merket med B. Hvis du ikke finner noe misstenktelig så tror jeg det kan bli vanskelig å finne årsaken. Da må du nesten ha et multimeter som er tilpasset måling på TV'er i drift. dvs. tåle opp mot 30kV og ha veldig lange isolerte måleprober, helst med gripetang. Pluss at du bør ha rimelig peil på hvordan en TV fungerer. Helst et skikkelig kretskart, men det finner du neppe på så nye TV'er. Og for at du vet så kan det være en av de tre ekektronkanonene i billedrøret som er gåendt. Hvis det er det så er det ikke noe du kan gjøre med TV'en. Bortsett fra å kjøre den på dynga eller late som du ikke har rotet inni der og prøve deg på en reklamasjon.

Lenke til kommentar

Med skjema, visshet om at billedrøret fungerer og GK elektro så begynner det å bli en god sjanse for at du klarer å fikse den..

 

Jeg fikset selv en sort-hvitt TV da jeg gikk på GK elektro i 1990/91. Bare for gøy selvsagt, men jeg synes det var lærerikt og gøy. Så stå på :thumbup:

Lenke til kommentar
Med skjema, visshet om at billedrøret fungerer og GK elektro så begynner det å bli en god sjanse for at du klarer å fikse den..

 

Jeg fikset selv en sort-hvitt TV da jeg gikk på GK elektro i 1990/91. Bare for gøy selvsagt, men jeg synes det var lærerikt og gøy. Så stå på :thumbup:

Var det jeg tenkte også, det er nok en mulighet til at det går ann å få den fiksa...

 

Det er jo bare for morroskyld...

Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Hva har du sjekket?

 

Hvis du ikke har sjekket noe enda så kan du begynne med CRT-kortet.

Sjekk spenninger rundt Q105 & 103.

Spenningene står i skjema, er du i tvil om de er ok så sjekk de med diode testeren på multimeteret.

 

Er du forsatt i tvil om det er noe feil med disse transistorene så kan du eventuelt kryssbytte med trans til R eller G.

 

Fører ikke dette frem så kan du begynne med å sjekke spenninger på IC 101

 

Sjekk om du har feilen ved alle signalkilder, scart, y/c, coax osv.

 

lykke til..! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...