Gå til innhold

Inkompetanse i mediaen


Anbefalte innlegg

Jeg satt i kveld å så på nyhetene på NRK som skal være norges beste nyhetssending. De presterer om og om igjen å kalle den grønne trøya til Hushovd for spurttrøye når det er som alle vet en POENGtrøye.

dette trodde jeg bare var dem som greide å prestere, men nei da. så leste jeg på vg.no og finner denne artikkelen der den blir omtalt som både spurt- og poengtrøye :hrm:

 

neste tingen er:

 

for en tid tilbake gikk NFF inn for å kalle datidens Tippeligaen, Eliteserien. dette virker det heller ikke som noen av mediene våre greier å kalle det.

 

 

bare å ta av seg hatten :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg erger meg også, men erger meg mer når sportskomentatoerer tar feil på nanvn uner sendingen

 

Når de kaller det spurtetrøya så har vel det noe med at det ofte er spurtere som får den. Det er galt, men det er sikkert for å hjelpe folk som ikke ser på sykling.

 

Den kalles vel fortsatt tippeligaen? Det er det NFF kaller den i vertfall

 

Norsk tipping har jo vært hovedsponsor siden 1991 og derfor kalles den tippeligaen av de som har senderettighetene og av vanligfolk. Den kalles eliteserien ofte i media som ikke har senderettighetene.

Lenke til kommentar

nei den heter ikke tippeligaen, byttet navn til eliteserien og jeg som alle andre erger oss over det. passer jo ikke i like bra som Tippeligaen. Eliteserien blir bare dumt.

 

det med navn er noe de heller ikke greier, aner ikke hvor mange ganger jeg har hørt på tv3 kommentatorer som ikke greier å uttale navn. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Utan at eg skal vere noko ekspert på området, så er det ikkje lagt inn spurter i Touren, som ein då får poeng for, og den som har den grønne skjorta har flest spurtpoeng?

 

Dermed er det jo spurtpoengtrøya som er det korrekte navnet.

da kan man jo si det samme om klatretrøya, man spurter jo der også. det er jo om og gjøre å samle flest poeng ikke nødvendigvis vinne hver spurt, bare man så lenge skaffer mer poeng enn motstanderen

Lenke til kommentar

Å kalle ei trøye for poengtrøya når det er fleire trøyer som går på poeng så blir det jo totalt missledande for publikum.

Eks: Hushovd overtok poengtrøya og Arvesen forsatte med poengtrøya.

Gjer dette noko meinig for publikum?

 

Og når det finnes ei klatretrøye som går på poeng betyr vel det at desse spurtene er i visse deler av løya mens spurttrøya er i andre deler.

 

Dermed blir det mest naturlegt å ulelukke ordet poeng då begge vil vere poengtrøyer, men det eine er for ting X mens den andre er for ting Y.

 

Som ein bisetnings så går jo faktisk den gule ledartrøya på tid, skulle den vore tidstrøya.

Eks Armstron vant tidstrøya denne etappen.

 

For å skille dei så må ein då begynne å bruke fargene på trøyene, og kva seier den grønne poengtrøya for ein som ikkje er inne i systemet til Touren?

Lenke til kommentar
Å kalle ei trøye for poengtrøya når det er fleire trøyer som går på poeng så blir det jo totalt missledande for publikum.

Eks: Hushovd overtok poengtrøya og Arvesen forsatte med poengtrøya.

Gjer dette noko meinig for publikum?

 

Og når det finnes ei klatretrøye som går på poeng betyr vel det at desse spurtene er i visse deler av løya mens spurttrøya er i andre deler.

 

Dermed blir det mest naturlegt å ulelukke ordet poeng då begge vil vere poengtrøyer, men det eine er for ting X mens den andre er for ting Y.

 

Som ein bisetnings så går jo faktisk den gule ledartrøya på tid, skulle den vore tidstrøya.

Eks Armstron vant tidstrøya denne etappen.

 

For å skille dei så må ein då begynne å bruke fargene på trøyene, og kva seier den grønne poengtrøya for ein som ikkje er inne i systemet til Touren?

skjønner hva du mener, men som sagt det blir jo også misveiledning å kalle den for noe den ikke heter, eller hva? som Kaggestad sa det er viktig å vite at det ikke er en spurttrøye, hadde det vært det ville jo ikke Hushovd ha vunnet den siden han ikke vant en etappe og knapt vant en innlagt spurt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...