Gå til innhold

Fyllesykling, mister man lappen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sykling faller inn under vegtrafikkloven, derfor er det naturligvis en viss sammenheng.

 

Det er ulovlig å sykle når man ikke er skikket til det, det vil blant annet si i fylla. Sykkel regnes som kjøretøy men naturligivis ikke motorvogn, så det er ikke bestemmelsene i paragrafen angående kjøring av motorvogn med promille som kommer til anvendelse. Det er derfor heller ingen automatikk i å bli fratatt førerkortet ved fyllekjøring på sykkel, det kan riktignok skje om hensynet til trafikksikkerheten tilsier det, men det vil nok i de aller fleste tilfeller kun bli snakk om bot.

Lenke til kommentar

Det er mulig å miste lappen dersom man sykler i fylla. Det er også muløig, dersom du ikke har lappen, å få utsettelse på å ta den. Du får neppe straff for å sykle med 0,3 i promille, siden det ikke er promillekontroller for syklister. Men dersom du er god og full og forårsaker en ulykke, må du nok regne med at det skjer noe.... Bortsett fra det, vil jeg ikke anbefale å sykle i fylla. Sannsynligvis er risikoen for at du selv blir skadet størst.

Lenke til kommentar

Er vel slik at det er offisielt ulovlig, men det får ikke særlige konsekvenser.

 

Når det gjelder misting/utsettelse av lapp så vil det kunne brukes mange typer lovbrudd man begår som grunnlag for å utsette lappen på deg, i tillegg vil man kunne miste lappen ved å f.eks. kjøre ut hjemmebrent til folk (salg).

Lenke til kommentar
er vel no sånn att hvis du går med begge henda på styret eller noe så blir du regna som sykklende, uten att jeg skal si det for sikkert men

så hvis jeg er drita og har kun en hånd på styre regnes jeg ikke som syklende? (kverulering).

 

tror man går under gående når man går ved siden av sykkelen.

Lenke til kommentar
er vel no sånn att hvis du går med begge henda på styret eller noe så blir du regna som sykklende, uten att jeg skal si det for sikkert men

så hvis jeg er drita og har kun en hånd på styre regnes jeg ikke som syklende? (kverulering).

 

tror man går under gående når man går ved siden av sykkelen.

Burde da bli regnet som gående siden det er så snakk om at man må/bør gå av sykkelen når man krysser sebrastripene :) Men akkurat hva reglene er vet jeg ikke.

 

Hadde nok et par mindre rette turer hjem på sykkel jeg også når jeg var yngre. Tenkte aldri på å miste lappen av den grunn. Slik burde vært opplyst bedre :)

Lenke til kommentar
er vel no sånn att hvis du går med begge henda på styret eller noe så blir du regna som sykklende, uten att jeg skal si det for sikkert men

så hvis jeg er drita og har kun en hånd på styre regnes jeg ikke som syklende? (kverulering).

 

tror man går under gående når man går ved siden av sykkelen.

Burde da bli regnet som gående siden det er så snakk om at man må/bør gå av sykkelen når man krysser sebrastripene :) Men akkurat hva reglene er vet jeg ikke.

 

Hadde nok et par mindre rette turer hjem på sykkel jeg også når jeg var yngre. Tenkte aldri på å miste lappen av den grunn. Slik burde vært opplyst bedre :)

Reglene for å trille en motorsykkel er hvertfall en hånd på styret og en på rammen. Sikkert det samme på tråsykkel. Men hvis politiet gidder bry seg om hvor du har hendene er det de det er synd på, ikke deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...