Gå til innhold

Noen som har en test av BigWater-radiatoren?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror faktisk at den ikke er så hakkende gal.

Den ser i allefall ganske effektiv ut, rent bortsett fra at deler av registeret er dekket av innkapslingen. I mine øyne en uforståelig løsning, ettersom det ikke hadde vært noe problem å unngå det!

Har et BW-sett liggende her, kan hende jeg kan rigge opp en litt uhøytidelig test i løpet av uka.

Det blir i så fall å sammenligne med en BIE Xtreme, som står i den aktuelle maskinen.

Kommer i så fall til å poste resultatet her!

Lenke til kommentar

Da har jeg foretatt en uhøytydelig test av BW-radiatoren, som allikevel kan gi en viss pekepinn om hvor effektiv den er.

Utstyret som ble brukt er den samme som brukes for å teste vannblokker, dvs et ABIT NF7-S, en AMD XP-M2400@2400 v/1,6v.

Vannkjølingsdelen består av en BIE X radiator m. en Sunon 120mm på minimum, en MJ1200 pumpe, og pt. en AC Cuplex Pro CPU-blokk.

Ingen andre deler i maskinen er vannkjølt.

Her vises oppsett av radiator og vifte.

 

BWtest.jpg

 

For å oppnå best mulig effekt fra vifta ble det ene dekselet på radiatoren fjernet, og vifta ble plassert slik at den kun leverte luft gjennom selve radiatorregisteret. Med orginaldekselet på plass havner vifta for lavt i forhold til registeret, og endel av lufta fiser jo dermed ut på undersiden av dette! Jeg begriper i alle fall ikke hva Thermaltake har tenkt på i den sammenheng...

 

Men til resultatene:

CPU- og vanntemperatur ble først registrert med BIE X-radiatoren, etter ca 30min med CPU Stability Test i modus "Warming Only". Lufttemp varierte mellom 21,9 og 22,5grader.

 

Vanntemp: 29,6 CPU-temp: 36,8

--------

BW-radiator etter samme runde, med vifta på minimum:

Vanntemp: 30,2 CPU-temp: 37,9

 

Ikke dårlig! :yes:

 

For å sjekke hva BW-utstyret virkelig var godt for i denne sammenheng, ble vifta kjørt på full fart. Etter ca 15min ble temperaturene slik:

Vanntemp: 27,9 CPU-temp: 35,8

 

Jeg må si at dette slett ikke er ille, når man tenker på hvor beskjeden BW-radiatoren er i forhold til BIE X-radiatoren!

Nå må det samtidig sies at CPU-temp relativt sett ble noe høyere, noe som nok kan relateres til en redusert gjennomstrømning. Både radiatorrør og slangetilkoblinger i BW-utstyret tilsier jo det.

 

Testen setter jo heller ikke utstyret på de helt store prøvene, ettersom CPU-spenninga var relativt beskjeden.

 

I morgen kveld kan det hende at jeg øker v-core til 1,9v, bare for å se hva en såpass økning vil bety i forhold til samme situasjon med BIE X-radiatoren.

Jeg har allerede tall på dette, så sammenligningsgrunnlaget er på plass.

Så følg med, kanskje det blir en liten update i morgen kveld!

 

Btw; Er det i det hele tatt noe av utstyret fra BW jeg ville tatt vare på, så er det faktisk radiatoren, men det har jeg vel nevnt før.....

Lenke til kommentar

Takker så meget for dette! Meget bra :) Da vet jeg i vertfall at jeg har andre ting å tenke på enn å bytte radiatoren. Skal kanskje prøve å utføre den "modden" etterhvert, men foreløpig har jeg noen kondensproblemer jeg må ta knekken på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...