Gå til innhold

dele data mellom maskiner, ftp?


Anbefalte innlegg

Hei

Vil overføre data fra meg til et par andre venner, og helst at de kan dele med meg. Er det ftp jeg er ute etter da?

sjekka litt på linuxguiden, tror jeg, og der fant jeg et program som heter gFTP. Jeg vet null og niks om dette, så det jeg lurte på er om det er nybegynnervenlig? Eller om det er noen andre som er enklere?

Og, er det vanskelig å sette opp? siiter på et lite nettverk hjemme, der alle deler internett tilkoblingen via en switch

 

eller er det et annet systen som kan funke for meg?

takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det er ikke no problem å overføre fra Linux til Windows, bare husk at den som skal sende må ha satt opp en FTP Server, mens mottakeren har FTP Klient.

 

Overførte selv masse data fra en linux maskin på skolen og hjem til meg som var Windows. Dette gikk helt til systemansvarlige på skolen fant ut om klassens trafikk og stengte porten ;)

 

Det er noen år siden nå :S

Endret av Meendel
Lenke til kommentar

Du kan fint sette opp ein FTP-server på din maskin.

 

Lat oss sei at du lagar ein ny brukar på din maskin som heiter "ftp", og den brukaren har filene sine i /home/ftp. Så når du vil dele filer med andre, legg du filene i /home/ftp, og andre kan logge seg inn som brukaren "ftp" på FTP-serveren din og hente ned og laste opp filer.

 

Du treng ikkje å bruke gFTP (som er ein FTP-klient) så lenge FTP-serveren er på din eigen maskin.

 

Kva for distro brukar du? Om du er ute etter ein enkel FTP-server kan eg anbefale Pure-FTPd, blant anna fordi den ikkje eingong treng konfigurasjonsfiler, du berre startar den med ein kommando og eit par argument utifrå kva du vil. Du kan sikkert legge inn Pure-FTPd med pakkesystemet til distroen din.

 

Sit du bak ein router må du forwarde port 21 til din maskin i routeren.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Kom på noko...

 

Du køyrer mest sannsynleg SSH-server på maskina di, og den har ein innebygd SFTP-server. Så eigentleg treng du ikkje installere noko. Du må forwarde port 22 til din maskin om du sit bak router.

 

Venene dine kan då koble seg opp til din offentlege IP (www.ipadresse.no) med programmet WinSCP.

Lenke til kommentar

prøvde å starte pure-ftpd, men det vil ikke starte. får feilen:fredrik@ubuntu:~$ pure-ftpd

Unable to start a standalone server: Permission denied

så med sudo:

fredrik@ubuntu:~$ sudo pure-ftpd

Unable to start a standalone server: Address already in use

 

 

hva er det jeg ikke fatter? folk har jo fått til dette før meg, så det må jo være mulig..

 

OG, hva er forskjellen mellom pure-ftpdserver og pure-ftpd server med MySQL user authentications

og hva skal jeg velge?

 

edit: skrev inn hele tråden til programmet.. og da kom dette:

fredrik@ubuntu:~$ Pure-FTPd/usr/bin/sbin/pure-ftpd &

bash: Pure-FTPd/usr/bin/sbin/pure-ftpd: No such file or directory

[1] 32350

[1] Exit 127 Pure-FTPd/usr/bin/sbin/pure-ftpd

og det ANER ikke jeg hva er

Endret av raakken
Lenke til kommentar

Du må starte som root ja.

 

Address already in use

 

Hm? Anna FTP-server som køyrer?

 

Uansett, som eg sa treng du faktisk ikkje ein FTP-server, då du kan bruke SFTP som er med i OpenSSH som maskina di sikkert køyrer allereie.

 

Du kan jo teste med å bruke gFTP og koble deg til localhost (port 22), med ditt brukarnamn og passord, så vel du SSH2 i lista atmed passordet.

Lenke til kommentar

gjorde det, og dette kom:

Opening SSH connection to local filesystem

Running program ssh -e none -l fredrik -p 22 local filesystem -s sftp

3: Protocol Initialization

Error: Could not read from socket: Connection reset by peer

Disconnecting from site local filesystem

Waiting 30 seconds until trying to connect again

 

men aner ikke om jeg hadde rett, valgte bare port 22, og ssh2, fiik spørsmål om bruker navn og passord, skrev inn dette og da kom den feilmeldingen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...