Gå til innhold

Hvilken av disse socket775 cpu'ene kan anbefales?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat nå vil du nok få best ytelse med p4 560 (enda bedre med 570), men for fremtiden så kan 650 være nyttig med mer cache (men treigere?) og støtte for 64-bit. Spørs om du har tenkt til å oppgradere fort, eller ha PCen en stund altså.

 

Forresten husk at med 560 så kan du ikke ha mer enn 4GiB minne tilsammens, der også inberegnet swapen. Så hvis du skal følge 1.5x swap (om det er nødvendig med så mye minne kan diskuteres), så vil du få maks fysisk nødvendig på 1.5GiB, men det er jo ingen problem med 2GiB fysisk minne og 2GiB swap, mer enn nok! Men som sagt, for fremtiden er nok likevel 650 det rette valget, når du har lyst til å kjøre Win64 (eller Linux) og de fordelene de medbringer.

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke har WinXP lissens.

Han som satt sammen min nåværende maskin benyttet sin egen WinXP.

 

Men nå som jeg skal bytte Hovedkort og CPU må jeg vell formater C: og legge inn XP på nytt? (har aldri gjort noe sånt før)

Må kjøpe meg XP, men må jeg kjøpe meg en 64bit version av XP (om det finnes), for å kjøre en 64bit cpu?

 

Og hvilke forskjeller vil jeg da merke?

Lenke til kommentar

Du bør formatere og legge inn Windows på nytt om du bytter HK og CPU, men tror du ikke MÅ, men det anbefales.

 

Alle Windows-versjoner som ikke er merket x64 (så alle utenom Windows XP Professional x64 Edition så vidt jeg vet), kan bare kjøre 32-bits-programmer. x64-bit-versjonene til Microsoft kan kjøre begge deler (32- og 64-bits). De fleste nye "standard" Linux-versjonene kan kjøre begge. Og 64-bits-versjonen av XP er ute så vidt jeg vet.

 

EDIT: Les om x64-bit-Windows her. Med et 64-bits-system så vil de tunge applikasjonene som kan bruke 64-bit dra en del bedre, ettersom med "vanlig" 32-bits-system så ville koder som var lengre enn 32-bit måtte deles opp i flere 32-bits-koder, men dersom disse kodene er mindre enn 64-bits (som de ofte er) så trenger de ikke å deles opp. For applikasjoner som ikke bruker lengre koder enn 32-bits, men er 64-bits apps vil kodene bare ta opp mer plass i minnet, men ytelsen er den samme. Du vil helst kunne merke fordelen av 64-bits på tungt arbeid som komprimering, encoding, spesielt tunge spill og dekryptering ved bruk av brute force (64-bits vil her nesten kunne gi en ren dobling av ytelsen).

Endret av gunnard
Lenke til kommentar

Du kan bruke både 32-bit og 64-bit versjonene av WinXP på den 64-bit cpuen. Bruker du 32-bit WinXP så vil cpuen kun kjøre i 32-bit, men kjører du 64-bit versjonen av WinXP så vil cpuen kjøre i 64-bit.

 

Når du først skal handle komponenter til pcen, så er det kansje greit å kjøpe en OEM-versjon av WinXP også? Da sparer du ca 2000kr på WinXP lisensen (fra ca 3300kr til 1300kr).

 

Offtopic:

Forresten husk at med 560 så kan du ikke ha mer enn 4GiB minne tilsammens, der også inberegnet swapen. Så hvis du skal følge 1.5x swap (om det er nødvendig med så mye minne kan diskuteres), så vil du få maks fysisk nødvendig på 1.5GiB, men det er jo ingen problem med 2GiB fysisk minne og 2GiB swap, mer enn nok! Men som sagt, for fremtiden er nok likevel 650 det rette valget, når du har lyst til å kjøre Win64 (eller Linux) og de fordelene de medbringer.

Den 4GB grensa gjelder vel for 650 også om den kjøres i 32-bit?

Når det gjelder swap-fila, så var det vel kun under Win95/98/ME den burde være 1.5x større enn menge ram?

Lenke til kommentar
Du kan bruke både 32-bit og 64-bit versjonene av WinXP på den 64-bit cpuen. Bruker du 32-bit WinXP så vil cpuen kun kjøre i 32-bit, men kjører du 64-bit versjonen av WinXP så vil cpuen kjøre i 64-bit.

 

Når du først skal handle komponenter til pcen, så er det kansje greit å kjøpe en OEM-versjon av WinXP også? Da sparer du ca 2000kr på WinXP lisensen (fra ca 3300kr til 1300kr).

 

Offtopic:

Forresten husk at med 560 så kan du ikke ha mer enn 4GiB minne tilsammens, der også inberegnet swapen. Så hvis du skal følge 1.5x swap (om det er nødvendig med så mye minne kan diskuteres), så vil du få maks fysisk nødvendig på 1.5GiB, men det er jo ingen problem med 2GiB fysisk minne og 2GiB swap, mer enn nok! Men som sagt, for fremtiden er nok likevel 650 det rette valget, når du har lyst til å kjøre Win64 (eller Linux) og de fordelene de medbringer.

Den 4GB grensa gjelder vel for 650 også om den kjøres i 32-bit?

Når det gjelder swap-fila, så var det vel kun under Win95/98/ME den burde være 1.5x større enn menge ram?

Hva er en OEM-versjon?

 

Så om jeg kjøper en 32bit versjonen av XP, blir blir det å si at jeg kaster penger ut av vinduet om kjøper en 64bit cpu

(for da kunne jeg lissegodt ha kjøpt en 32bit cpu)

 

Noen linker til nettbutikker som selger "Windows XP Professional x64 Edition" (gjerne Eng versjon)

Endret av Dj Charlie
Lenke til kommentar
Den 4GB grensa gjelder vel for 650 også om den kjøres i 32-bit?

Når det gjelder swap-fila, så var det vel kun under Win95/98/ME den burde være 1.5x større enn menge ram?

Med 32-bit kan CPUen bare skille mellom 4GiB minneplasseringer, så dersom CPUen da kjører som 32-bit så må jo denne grensen gjelde.

 

Det med swapen er et evig diskusjonstema. Mange vil mene at swapen bør være 1.5x minne som en tommelfingerregel, og ja, til og med på nye OS som WinXP. Andre vil si at når vi får mer minne kan det virtuelle mine settes mindre, ved ikke-ekstreme situasjoner. Hva som er rett er vanskelig å si, ettersom i de fleste tilfeller fungerer begge holdninger. Swapen burde derimot være aktivert, ettersom Windows lagrer en del ting i den (husker ikke helt hva) selv om ikke minnet er på langt nær fullt. Uansett, vi skal vel ikke ta noen debatt om det nå.

Lenke til kommentar
Noen linker til nettbutikker som selger "Windows XP Professional x64 Edition" (gjerne Eng versjon)

Har funnet en selv: Netshop

 

Men hva er en OEM-versjon?

 

Den 4GB grensa gjelder vel for 650 også om den kjøres i 32-bit?

Når det gjelder swap-fila, så var det vel kun under Win95/98/ME den burde være 1.5x større enn menge ram?

Dette sier meg egentlig ingenting?

Kan jeg ikke benytte følgene ram som står i signaturen min?

Endret av Dj Charlie
Lenke til kommentar
Hva er en OEM-versjon?

 

Så om jeg kjøper en 32bit versjonen av XP, blir blir det å si at jeg kaster penger ut av vinduet om kjøper en 64bit cpu

(for da kunne jeg lissegodt ha kjøpt en 32bit cpu)

 

Noen linker til nettbutikker som selger "Windows XP Professional x64 Edition" (gjerne Eng versjon)

En OEM-versjon blir solgt av en (nett)butikk sammen med minst en annen vare som er essensiell i datamaskinen (CPU og HK må godkjennes som det, faktisk ser ting som tastatur/mus også til å godkjennes, merkelig for meg..). Dersom det er noe galt med OEM-versjonen skal du ta kontakt med butikken du kjøpte den hos, ettersom de han ansvaret for OEM-versjoner, mens produsenten for "vanlige" versjoner. På den måten blir OEM-versjonen langt billigere.

 

Dersom du skal kjøpe 32-bits-XP og ny PC om litt over ett år, så blir det ikke bare bortkasta penger å kjøpe en 64-bits-prosessor, men vil også føre til ytelsestap (selv ikke stort). Dersom du vil ha x64-win OEM så sjekk på Komplett. ;)

Lenke til kommentar

Linsensen kan du bruke på neste PC dersom du ikke samtidig bruker dem på den PCen du kjøper / oppgraderer nå. Altså kan du bare bruke den på en maskin om gangen. OEM-versjonen skal være lik, men selges vel spesielt ved salg av PC. Den eneste forskjellen tror jeg er at de i prinsippet blir butikken du kjøpte hos som du skal kontakte ved problem, og ikke produsenten. Så kjøper du en "vanlig" XP-versjon har du krav på hjelp av Microsoft ved problem, kjøper du en OEM-XP-versjon fra Komplett, har du krav på hjelp fra Komplett. Men begge versjonene er like lovlige og skal være like brukbare.

Lenke til kommentar
Kan kjøre Windows Opdate også vell?

Selvfølgelig, men svar på epost til "Help and support" tror jeg er det eneste punktet du kan merke forskjell.

 

Det blir også registrert som en lovlig versjon dersom du vil validere installasjonen av XP (da får du tilgang til ekstra-stuff, MS ser ut til å mer og mer forlange dette, men møter jo samtidig mye motstand).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...