Gå til innhold

newbie og SLR? Nikon D50 vs Canon 350D


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt analoge og digitalt kompaktkamera. Jeg synes det er spennende med litt mer muligheter (og selvfølgelig best mulig bilde).

 

Mitt digitale kamera er nå modent for utskifting, og jeg har snust litt på muligheten for å gå for speilrefleks. Jeg synes det høres veldig spennende ut å kunne leke litt med linser og justering. Alternativer ser ut til å være Nikon D50 eller Canon 350D. Noen kommentarer til dette? Jeg har lest litt på nettet tester etc.

 

Jeg lurer litt på valg av linser. Kokeboken ser ut til å være standardpakken med moderat tele. Jeg har litt lyst på wide angle eller fish-eye, men det ser ut til å være mye mindre oppmerksomhet rundt dette enn ekstrem tele. Hvorfor det? Kan man få wide-angle og fish-eye i en og samme linse? Hvilket merke er lurest å gå for når det gjelder fram- og bakoverkompabilitet på linser og priser?

 

Dessuten er det greit om kameraet kan brukes som "husmor-kamera" når dama eller andre skal knipse. Men muligheten til å override automatikken når man vil teste litt.

 

natt-fotografi (ekstrem lukkertid), IR-filter etc høres litt morsomt ut...

 

Knut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge disse gjør nok absolutt nytten. Valget mitt falt på canon eos350d med kit-objektivet, og er strålende fornøyd med det.

 

Har også kjøpt meg Sigma 24-70 2.8 i etterkant, for å få et mer lyssterkt alternativ. Neste på shoppinglisten er en tele-zoom. Har tenkt på canon 70-200 4.0, men synes den er i dyreste laget. Et rimeligere alternativ, som også inkluderer macro 1:1, er Sigma sin 70-300, som har fått masse skryt av brukerne.

 

Lykke til med valget ditt :-)

 

Fready

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke inkludere Konica Minolta 5D også på lista? Det er jo også et kamera i samme klasse, selv hadde jeg nok valgt Minolta hvis det var ute på markedet når jeg kjøpte 350n, da jeg alltid har hatt Minolta speilrefleks før, men nå det er sagt er jeg strålende fornøyd med 350

Lenke til kommentar
Har tenkt på canon 70-200 4.0, men synes den er i dyreste laget. Et rimeligere alternativ, som også inkluderer macro 1:1, er Sigma sin 70-300, som har fått masse skryt av brukerne.

--------------

 

Hva med alternativet SIGMA 70-200/f:2.8. Det har bedre lystyrke enn Canons f:4.0.

http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=10940

eller se en fin test her:

http://www.slo-foto.net/reviews-56-page1.html

Har også noen testbilder på nettsia mi. Både med CANONs 70-200/2.8 og SIGMAs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...