Broseen Skrevet 16. juli 2005 Skrevet 16. juli 2005 Jeg har en bærbar Packard Bell R8720 med denne harddisken: http://support.packardbell.com/no/mypc/ind...PB18D00016#show I går begynte den å lage merkelige lyder og alt låste seg. Startet opp igjen og får blåskjerm med melding om at den ikke klarte å lese sys32 (et elller annet) Når jeg nå prøver å reinstallere XP får blir formateringen stående veldig lenge på 22% og jeg får deretter beskjed om at disken kan være ødelagt. Den lager fremdeles pipe og "knaselyder" Hvis disken er ødelagt går vel dette på garantien. Men pc`n har to partisjoner, og jeg vil gjerne redde det som ligger på den delen som ikke er formatert. Og jeg får jo ikke startet opp. Noen forslag?
Broseen Skrevet 16. juli 2005 Forfatter Skrevet 16. juli 2005 Fikk opp ny blåskjerm nå med at problemet er partmgr.sys. Ikke at det sier meg noe, men håper dere kan hjelpe.
Stoned Skrevet 16. juli 2005 Skrevet 16. juli 2005 Hei. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=117855&cks=PLS Denne har jeg selv å er en veldig kjekk sak. Du kan også bruke et partisjonerings program,acronis partition expert feks. Du vil da kunne gå inn å forandre på disken slik at du mest sannsynlig vil kunne instalere win igjen. Om disken er fysisk ødelagt så vil du selvfølgelig ikke kunne ordne disken med denne metoden,men du vil kunne hente ut dine filer. Lykke til.
Broseen Skrevet 16. juli 2005 Forfatter Skrevet 16. juli 2005 Nå har jeg et eksternt kabinett til 3,5 disk. Finnes ikke en billigere adapter eller noe? (nei jeg har ikke peil )
Stoned Skrevet 16. juli 2005 Skrevet 16. juli 2005 Du kan bruke en overgang,denne krever at du har en stasjoner pc du kan koble den til. Feks denne http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=103373&cks=PRL Om du har tilgang til stasjoner pc/desktop,vil jeg anbefale først å prøve med et partisjonerings prog. Du lager da en boot cd,som gjør at du får tilgang til hd`n. Du kan kjøpe disse som downloads fra nettet Prøv å søk på for eks partition magic eller acronis disk diector suite.
Broseen Skrevet 16. juli 2005 Forfatter Skrevet 16. juli 2005 Høres litt for avansert ut i forhold til mine datakunnskaper. Men adapter`n skal nok gå greit. Da er bare problemet at garantien ryker hvis jeg tar ut harddisken. Hvis jeg får ny disk på garantien, har jeg da noen "rettigheter" angående innholdet på den ødelagte disken? At det som kan reddes (i dette tilfellet en partisjon) bevares, evt legges inn på den nye disken. Noen som vet dette?
Stoned Skrevet 16. juli 2005 Skrevet 16. juli 2005 Med tanke på at du har garanti så vil vel det lureste være å ta kontakt med pb support,evnt der du kjøpte den. Du får uansett ha lykke til,håper det ordner seg Mvh helge
Broseen Skrevet 16. juli 2005 Forfatter Skrevet 16. juli 2005 Takk for hjelpen. Joda, det sier seg selv at jeg tar kontakt med butikken. Men lurer mer på om jeg har "krav" på at daten på den ødelagte disken bevares så langt det lar seg gjøre. Disken skal jo fungere mer enn et halvt år.
Broseen Skrevet 16. juli 2005 Forfatter Skrevet 16. juli 2005 Går det an å legge inn Win på en ekstern disk som er tilkoblet usb2? Vil det funke på laptop`n?
lohelle Skrevet 16. juli 2005 Skrevet 16. juli 2005 hva med å boote fra en live cd? knoppix er vel en klassiker? starter opp fra CD og trenger ikke installering! Så overfører du filene fra pertisjonen som ikke er skadet over på en annen PC (nettverk). Er litt usikker på om man kan brenne CD-er fra knoppix pga at filer ganske ofte skal leses inn fra live-cd-en.
Broseen Skrevet 16. juli 2005 Forfatter Skrevet 16. juli 2005 Desverre, mine datakunnskaper er begrenset. Men hvis det går an å kjøre operativsystem fra en ekstern harddisk som er tilkoblet usb2 på laptop`n, så skal jeg nok klare det. Men er det mulig?
gunnard Skrevet 16. juli 2005 Skrevet 16. juli 2005 Bruk KNOPPIX, bedre det. Les litt nedi denne tråden for hvordan det gjøres. Teoretisk sett kan du installere et OS på en ekstern HDD, men det er ikke til å anbefale. Du vil uansett bare på USB1.1-hastighet, som er treg, å oppdatere til USB2.0 blir vanskelig når OSet ditt er på den. Skal du bare få ut filene dine så kan det også bli vanskelig, ettersom Windows nok vil henge seg da også. KNOPPIX går forbi glatt, det som er dårlig (bad sectors) hopper han over. Så bruk heller KNOPPIX du! Hadde selv aldri turt å installere et OS på en ekstern. Iallfall ikke Windows
Kjetil Lura Skrevet 16. juli 2005 Skrevet 16. juli 2005 Takk for hjelpen. Joda, det sier seg selv at jeg tar kontakt med butikken. Men lurer mer på om jeg har "krav" på at daten på den ødelagte disken bevares så langt det lar seg gjøre. Disken skal jo fungere mer enn et halvt år. Du får nye disk på garantien om du har sektor feil? Og nei du får/har ikke "krav" på dataen som du hadde på den defekte disken. Husk å ta backup. Men joda du kan sikke få ut mye av dine data, men fy da må du bla opp 5-15 store høvdinger. Og en ting til, bærbare pc'er har ett stort problem anngående defekte disker.
Pengu Skrevet 16. juli 2005 Skrevet 16. juli 2005 Takk for hjelpen. Joda, det sier seg selv at jeg tar kontakt med butikken. Men lurer mer på om jeg har "krav" på at daten på den ødelagte disken bevares så langt det lar seg gjøre. Disken skal jo fungere mer enn et halvt år. Det er nok dessverre slik at det er deg selv som er ansvarlig for å sørge for backup av dine egne data. Jeg vet f.eks. at IBM har som fast praksis å destruere disker som byttes på garanti. Den gamle disken må returneres uåpnet, dvs. at dersom du sender disken til IBAS e.l. og de må åpne den (bryte forseglingene) for å hente ut data får du ikke ny disk på garanti, da det vil være umulig for IBM å vurdere om disken var defekt i utgangspunktet. I slike tilfeller må du kjøpe ny disk selv, men hvis du tar deg rå til data recovery fra den defekte disken er jo utgiften til en ny disk som en pølse i slaktetiden å regne.
x-ray-cat Skrevet 17. juli 2005 Skrevet 17. juli 2005 Er du heldig, så kan det jo la seg gjøre å koble den som slave i en stasjonær eller noe, å ta backup avvanlige filer. Operativsystem og programfiler er jo unødvendig, men noen pc'leverandører har jo en policiy om at en ikke får garanti hvis en tar ut noe selv. Men en kan jo ikke ta backup for hver data som endres legges til på en harddisk. Og hvis det lar seg gjøre å ta backup på den ødelagte disken i etterkant uten å koble hardisken fra hverandre, bare sette den som slave i en annen f.eks. så bør jo leverandørene tillate det, og om de ikke gjør det, er det ikke være å sette den på plass igjen i etterkant etter du har tatt å kopiert det som var av interesse og sette den på plass i etterkant? De kan vel ikke legge merke til at du har tatt den ut?
gunnard Skrevet 17. juli 2005 Skrevet 17. juli 2005 De kan vel ikke legge merke til at du har tatt den ut? Pleier alltid å være en form for sperre eller lignende som må brytes for å åpne slike PCer, og dersom denne er brutt kan du ha vært inne i maskina og da har du lenger ikke garanti på den..
Broseen Skrevet 23. juli 2005 Forfatter Skrevet 23. juli 2005 Kan ta den ut, men får det ikke til selv om jeg setter den stasjonære disken (med OS) som secondary slave. 2,5 disker skal alltid være master har jeg hørt? Skjønner ikke hvilke filer jeg skal brenne (Knoppix) Fikk så mange filer..
gunnard Skrevet 24. juli 2005 Skrevet 24. juli 2005 Skjønner ikke hvilke filer jeg skal brenne (Knoppix) Fikk så mange filer.. Brenn BARE ISO-filen. Noen brenneprogrammer vil forlange at du velger en "burn image"-funksjon, men en del nye oppdager automatisk at du har en image-fil der, og dermed brenne en image-CD automatisk (tror nyeste Nero gjør det). Med Nero fungerer det fint å høyreklikke på filen, velge "Åpne med" -> "Velg program fra en liste" -> "Bla gjennom..." -> bla til der du har installert Nero (standard er: "C:\Program filer\Ahead\Nero\) -> velg "nero.exe" og "OK" -> "OK" og så følger du instruksene Nero BurningROM gir deg. Etter brenningen kan du gå inn på CDen. Dersom alt har gått rett vil du ikke se noen ISO-fil, men mange andre filer og mapper (det er disse ISO-filen inneholdt). Sett CDen inn før maskinen starter opp. Pass på at BIOSen er satt til å laste CD-ROMen først. Så starter KNOPPIX. Fungerer det?
Broseen Skrevet 24. juli 2005 Forfatter Skrevet 24. juli 2005 Får bare opp unexpercted file format da.
gunnard Skrevet 24. juli 2005 Skrevet 24. juli 2005 Når du skal brenne eller når du skal boote fra den?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå