Gå til innhold

Virtuelt minne. Hvor mye?


Rexen

Anbefalte innlegg

Hmm..men er det ikke så at XP uansett bruker swapfilen. Dvs at man ikke kan skru den av!

 

Eneste programmet som jeg noensinne har brukt som bruker mer enn 1 gig er BF2. Der var det en gang oppe i 1.3. Men vil det si at swapfilen min må være over 1.3 i dette tilfelle? ellers hadde pc'en krasjet? Jeg har satt swapfilen til å være 1.536 min og maks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har fått inn flere pc'er til reprasjon pga 'kræsj' der det viste seg at eneste problemet var at swap-filen var satt statisk og maskinen gikk tom for virtuellt minne.

Hva slags "kræsj" vil da forkomme? En feilmelding som det står "Out of memory", blåskjerm, bare restart eller noe annet?

 

Hvis man vet at man kommer til å bruke ekstreme mengder med minne, setter man bare det virtuelle minne til 4GB-"fysisk minne" på 32bit-systemer. ;)

Ellers vil nok 1.5x minne og la Windows konfigurere selv fungere, men dersom en maskin har veldig lite minne, er min erfaring at det lønner seg å sette minne høy for å forhindre at Windows hele tiden oppjusterer minnet.

Lenke til kommentar

En kamerat av meg har lest en artikkel om emnet. Har påstår at det optimale for 2 gig med Ram er 200MB page-fil. Dette gjelder jo ikke om man bruker avanserte video/bilderedigeringsprogrammer. men jeg spiller bare på pc'en min så tror jeg skal prøve dette.

 

høres det ok ut?

 

skal se om jeg finner artikkelen!

Lenke til kommentar
En kamerat av meg har lest en artikkel om emnet. Har påstår at det optimale for 2 gig med Ram er 200MB page-fil. Dette gjelder jo ikke om man bruker avanserte video/bilderedigeringsprogrammer. men jeg spiller bare på pc'en min så tror jeg skal prøve dette.

 

høres det ok ut?

 

skal se om jeg finner artikkelen!

Var litt lite synes jeg. Men det er godt mulig ikke mer trengs, likevel, det er jo ingen skade i å sette den høyere ettersom diskplass oftest er nok av. For artikkelen påstod vel ikke at ytelsen ble dårligere med høyere swap?

 

Kunne vært interessant å lese den artikkel :)

Lenke til kommentar
Var litt lite synes jeg. Men det er godt mulig ikke mer trengs, likevel, det er jo ingen skade i å sette den høyere ettersom diskplass oftest er nok av. For artikkelen påstod vel ikke at ytelsen ble dårligere med høyere swap?

 

Jo faktisk så vil en stor page-fil gjøre sitt til at det fysiske minnet ikke vil bli brukt i like stor grad. Presser man page filen ned vil man tvinge pc'en til å bruke det fysiske minnet i stedet for den myyye tregere page filen.

 

Har artikkelen her i pdf-format, men vet ikke hvordan jeg skal få lagt den ut her...hmm

 

Linken til pdf-filen kan finnes på www.tweakguides.com håper dere finner den!

 

Jeg vil også henvise til side 48 i det dokumentet. Der står alt dere trenger å vite!

Endret av gamer73
Lenke til kommentar
Var litt lite synes jeg. Men det er godt mulig ikke mer trengs, likevel, det er jo ingen skade i å sette den høyere ettersom diskplass oftest er nok av. For artikkelen påstod vel ikke at ytelsen ble dårligere med høyere swap?

 

Jo faktisk så vil en stor page-fil gjøre sitt til at det fysiske minnet ikke vil bli brukt i like stor grad. Presser man page filen ned vil man tvinge pc'en til å bruke det fysiske minnet i stedet for den myyye tregere page filen.

 

Har artikkelen her i pdf-format, men vet ikke hvordan jeg skal få lagt den ut her...hmm

 

Linken til pdf-filen kan finnes på www.tweakguides.com håper dere finner den!

 

Jeg vil også henvise til side 48 i det dokumentet. Der står alt dere trenger å vite!

Har du lest guiden selv? Den ser ut til å motsi det du sier. For å sitere fra guiden:

"Setting the pagefile to zero or a tiny size does not speed up your performance by ʹforcingʹ XP to use physical RAM. Windows XPʹs memory management does not work that way"

 

Brian84:

I XP setter du det virtuelle minne: Kontrollpanel -> System -> Avansert -> Under "Ytelse", velg "Innstillinger" -> Avansert (i den nye dialogboksen) -> Endre

 

For å få en defragmentert sidevekselsfil velger du først "Ingen sidevekslingsfil" så "Angi", deretter "OK" og restarter. Gå så inn på samme sted igjen og:

- Velg partisjon du ønsker å ha sidevekselsfilen på (ta partisjonen som ligger først på HDDen, dersom du har to (fysiske) HDDer velger du den første partisjonen på HDDen som Windows IKKE ligger på)

- Angi verdier (ifølge guiden på tweakguides.com bør du minimum ha 2GiB totalt minne, så for deg minst 768MiB virtuelt minne altså)

- Klikk på "Angi", så "OK" og restart igjen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...