Gå til innhold

UPC og FTP server-noen som får det til å fungere?


Anbefalte innlegg

Eg blei nysjerrig på dette og testa dette ut hos meg.

 

Eg har Chello+ frå UPC (4 mbit / 768 kbit) og bruker Terayon TJ 720X modemet og ein 3Com Wireless 11G Office Connect router. Då eg hadde denne oppsettinga:

 

PC -> Router -> Modem -> Uttaket i veggen

 

Då klarte eg overhodet ikkje å få det til; på små portverdier så kom dei seg ikkje seg inn ein gong, på 6050 så kom dei seg inn, men klarte ikkje å browse eller å laste ned filer. (Brukte port-forwarding, sjekka firewall, etc) Hadde routeren innsatt til å bruke DHCP.

 

Prøvde med dette oppsettet:

 

PC -> Modem -> Uttaket i veggen

 

Fungerte med ein gong, og fekk maks uthastighet på 90-95 kb/s stabilt.

 

Nokon som veit kva som kan vere i vegen med routeren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei

folksen

skal vi se her.

Første må jeg si at det er tåpligt at upc at ikke bruk ftp server hva er galt med det?

kommer jo helt an på hva man skal bruke den til :) og mange bruker ftp til backup

så bare får at noen bruker den til annet så behøver ikke upc leke storebror og steng tilgang...

 

så over til ftp

i servu hvis jeg husker rett så er det ett status vindu der. får du sett om der er noen som logger seg på?? for kommer brukere opp der så er det passord eller brukertilgang som er feil...

kommer det ikke opp noen ting så er det spærret i branmuren

da må du finne ut vilken port som er åpene på upc, og du kan bruke,

sett opp servu til og bruke den porten og logg deg på med

ftp://ipadresse:port

da skal det gå

 

mvh tord

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei

 

Vil bare komme med mine erfaringer.

Jeg hadde UPC tidligere og lekte litt med en ftp server på lokalnettet, bare for å finne ut av hvordan det funket (altså tidsfordriv). La merke til at etter at ftp server hadde vært aktiv i ca 1 time mistet jeg nettforbindelsen. Det jeg måtte gjøre for å få nett igjen var å resette (ta strømmen) av UPC modemet.

 

Dette er noe jeg også fant ut her på forumet at andre slet med, de fleste oppdaget bare lavere hastigheter ikke fullt brudd.

Dette begynte etterpå også å skje ved bruk av gnutella baserte program. 10 min med Bearshare og jeg måtte resette modem igjen.

 

Dette var noe flere hadde tatt opp med UPC, men de nektet på at de hadde noen slik begrensning/utestenging.

 

Jeg synes det verste var når jeg startet spill i multiplayer over internett (bl.a. F1 2002) og det samme skjedde. Altså flere av mine spill kunne ikke spilles over internett p.g.a. dette.

 

Derfor har jeg sverget at jeg aldri skal ha noe med UPC-internett å gjøre igjen. Heldigvis har jeg flyttet og her er ikke UPC å oppspore :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
så over til ftp

i servu hvis jeg husker rett så er det ett status vindu der. får du sett om der er noen som logger seg på?? for kommer brukere opp der så er det passord eller brukertilgang som er feil...

kommer det ikke opp noen ting så er det spærret i branmuren

da må du finne ut vilken port som er åpene på upc, og du kan bruke,

sett opp servu til og bruke den porten og logg deg på med

ftp://ipadresse:port

da skal det gå

 

mvh tord

4860852[/snapback]

 

Ok, plukker denne tråden opp igjen da jeg begynner å irritere meg grenseløst over og ikke få dette til. Jeg har sjekket litt det du sier tord angående status vinduet(regner med du mener activity vinduet). Det kommer ikke frem brukernavn når jeg logger meg inn, men det står at "noen" forsøker å logge seg inn. I ruteren min har jeg satt opp NAT til å forwarde Port 19-21 til min interne IP adresse. Fungerer heller ikke med ftp://ipadresse:port.

 

Det er også veldig interessant det halvliteren sier, for det er jo det jeg mistenker at har skjedd med meg også, at etter at jeg har fått en router så fungerer det ikke med. Har UPC noen mulighet til å begrense dette i sine systemer, eller kan det være modemet til UPC som ikke godtar rutere, men tanke på begrensinger UPC har med tildeling av IP adresser?

 

Så jeg vet ikke hva som er galt, men fortsatt håper jeg noen kan komme med en hjelpende hånd, for det har fungert for meg tidligere, men jeg lurer på om det kanskje var før jeg fikk meg router? Noen som vet om det er andre ting jeg må tenke på i routeren?

Endret av gstavdal
Lenke til kommentar

Hei, jeg har UPC og har satt opp FTP.

 

Bruker Cerberus 2.32 som server, hvor jeg har forwarded til port 21 intern fra port 1026. Har en Dlink 624 router, men måtte sette ip-adressen til serveren min som DMZ for at det skulle fungere optimalt.

 

Slik oppsettet mitt er nå er serveren stilt inn på port 21, mens dem som kobler seg til routeren utenfra bruker port 1026.

Lenke til kommentar
Hei, jeg har UPC og har satt opp FTP.

 

Bruker Cerberus 2.32 som server, hvor jeg har forwarded til port 21 intern fra port 1026. Har en Dlink 624 router, men måtte sette ip-adressen til serveren min som DMZ for at det skulle fungere optimalt.

 

Slik oppsettet mitt er nå er serveren stilt inn på port 21, mens dem som kobler seg til routeren utenfra bruker port 1026.

5031745[/snapback]

Denne port forwardingen som du snakker om, gjør du den i routeren under NAT eller på serveren?

Lenke til kommentar
Hei, jeg har UPC og har satt opp FTP.

 

Bruker Cerberus 2.32 som server, hvor jeg har forwarded til port 21 intern fra port 1026. Har en Dlink 624 router, men måtte sette ip-adressen til serveren min som DMZ for at det skulle fungere optimalt.

 

Slik oppsettet mitt er nå er serveren stilt inn på port 21, mens dem som kobler seg til routeren utenfra bruker port 1026.

5031745[/snapback]

Denne port forwardingen som du snakker om, gjør du den i routeren under NAT eller på serveren?

5032128[/snapback]

 

Jeg har satt det opp i routeren.

 

Serveren bruker port 21 i LAN, men alle som kobler seg til serveren utenfor nettverket mitt må bruke port 1026.

post-43883-1129919596_thumb.jpg

Endret av Cluster1
Lenke til kommentar
Nå får du gi deg... Jeg vil tippe at 99 av 100 bredbåndskunder ikke har planer om å bruke linja til utgående FTP-server, så å informere om dette til alle blir veldig tungvint.

4545364[/snapback]

 

Spiller ingen rolle, de selger en surfe og e-postlinje og burde selge den som det den er.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen Cluster1, nå fikk jeg det til å funke delvis. Dvs. jeg fikk det til å funke når jeg setter opp en vanlig server å koble meg opp med et vanlig FTP program, men ikke når jeg prøver å kjøre en backup av min private hjemmeside automatisk via en funksjon på webhotellet.

 

Men en annen ting. Jeg sendte en mail til UPC og spurte om bakgrunnen for stengingen av port 21:

 

Dette er mailen jeg sendte:

 

Hei,

 

Ut fra brukervilkårene til UPC har jeg lest at dere ikke tillater og sette

opp ftp-server privat. Er dette tilfelle? Og hvis det er, hva er grunnen

til dette? Er det for å begrense ulovlig nedlasting, eller er det for å

begrense trafikken på nettet deres. Jeg vurderer og si opp mitt abonnement

hos UPC på bagrunn av dette, da jeg mener det ikke er riktig av en ISP og

legge slike begrensinger på sine kunder. Jeg ønsker å bruke FTP for å kjøre

backup av en privat hjemmeside, for å unngå å miste data. Men desverre

hindrer UPC meg i å gjøre dette, og dette gjør at jeg med stor

sannsynlighet sier opp mitt abonnement, men hadde satt stor pris på en god

begrunnelse for en slik hindring.

 

Mvh

---

 

Og dette er svaret jeg fikk:

 

Vi viser til din henvendelse vedrørende oppsett av servere.

 

Hinder mot å sette opp ftp-server er noe som beskrevet i våre kontraktsvilkår og er derfor noe vi har rett til å gjøre. Det er heller ikke uvanlig å gjøre dette. Det har flere årsaker.

En server vil normalt tiltrekke seg flere angrep og dermed også flere vellykkede angrep. Altså ligger det sikkerhetsmessige årsaker bak.

Dessuten er abonnementet regnet som et privatabonnement, og vi ønsker å begrense bruken av servere som er benyttet i kommersielt bruk.

Dessuten vil en server normalt ta mye mer av båndbredden enn det en privatperson benytter seg av til vanlig bruk som abonnementet er beregnet for.

 

Mvh

 

UPC kundesenter

 

Tenk å si noe så dumt som i første linje. Jeg skjønner også at de har rett til å sette opp begrensinger når de har det i sine kontraktsvilkår, men det har jeg heller ikke bestridet. Abonnementet er beregnet som et privatabonnement. Å hva så? Verden går fremoverUPC, og backup er veldig i fokus. Med denne begrensingen leker UPC politi. De tar utganspunkt at hvis man tillater FTP, så vil alle bruke det til kommersielle hensikter.

 

Jaja, UPC har her gitt meg en endelig grunn til å bytte ISP. Idiotisk! Oppsigelse kommer om kort tid. :thumbdown:

Endret av gstavdal
Lenke til kommentar
Jaja, UPC har her gitt meg en endelig grunn til å bytte ISP. Idiotisk! Oppsigelse kommer om kort tid.  :thumbdown:

5041073[/snapback]

 

Hehe, du får holde ut en liten stund til, og vente på fiber før du sier opp. Flott at jeg kunne bidra til at du fikk løst problemet, slet mye selv med å finne det ut da jeg satte opp FTP første gangen.

Lenke til kommentar
Jaja, UPC har her gitt meg en endelig grunn til å bytte ISP. Idiotisk! Oppsigelse kommer om kort tid.  :thumbdown:

5041073[/snapback]

 

Hehe, du får holde ut en liten stund til, og vente på fiber før du sier opp. Flott at jeg kunne bidra til at du fikk løst problemet, slet mye selv med å finne det ut da jeg satte opp FTP første gangen.

5050997[/snapback]

 

Hmm, har du noen rykter du kan komme med? Er det noe UPC kommer med snart?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...