Gå til innhold

hvilket kamera er best til naturfotos?


Anbefalte innlegg

hvilket digital speilreflekskamera skal jeg gå for(velge)hvis jeg i hovedsak skal fotografere mest naturbilder,endel kvelds bilder,stjernehimmelen (koble kameraet til et teleskop)jeg vil ha en begrunnelse på hvorfor jeg skal velge nettopp det!

 

den bildetypen jeg er intresert å ta er å bruke mye zoom dvs ta bilder av plasser langt borte.fra høye fjelltopper for så å zoome meg inn på bygder,plasser,hus osv.

 

legger også merke til mye diskusjon ang vidvinkel,hvor viktig er det å ha vidvinkel fra 10-osv?er nybynner(grønnskolling)

 

hva er eventuelt det beste vidvinkel objektivet til feks eos 350 d?

 

De kameraene jeg er intresert i er:

 

canon eos 350d

 

 

nikon d 70

 

pentax ist ds

 

eventuelt andre i denne klassen.

 

jeg vil også ha anbefalinger av objektiv,viktig at objektivene er lyssterk,skarp,vil ha fleksibilitet slik at jeg slipper å skifte linser hele tiden.

 

vil jo selfølgelig ha en god innendørs linse også!

 

det viktigste for meg når det gjelder bilder er at de er skarpest mulig,for jeg hater uskarpe bilder:)

 

vil også ha 12x-eller mere zoom.

så at yatack hadde veldig billig:

 

Olympus E300 KIT 14-45+40-150 (28-90 + 80-300)

Inkl. mva: 6 790:-)

hvordan er dette kameraet i forhold til de overnevnte?hvor billig er det og hvor bra er dette?

 

yatack hadde også dette billig: Canon EOS 350D SORT KIT 18-55 (Norsk Utgave)

Inkl. mva: 6 980:-)

 

obs:Jeg er nybegynner(grønnskolling)

Endret av pleiadene
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det viktigste for meg når det gjelder bilder er at de er skarpest mulig,for jeg hater uskarpe bilder:)

 

vil også ha 12x-eller mere zoom.

tuller du...

 

Typiske "naturbilder" tas ofte med 12 - 24 mm (Bare 2x zoom som er så viktig for deg).

 

eller en lyssterk 300 mm tele (bare 1x zoom)

 

Gå på biblioteket , ta deg god tid og les en bok om fotografi i sommervarmen!

Lenke til kommentar

Jeg er ikke intresert i frekke komentarer!jeg er ikke noen fotograf ,er bare en vanlig fyr som har endel spørsmål,så hvis folk skal drive å komme med overlegne frekke svar eller komentarer til meg ,så vær så snill å ikke komenter noe!trodde dette forumet var et seriøst forum,ikke et forum dær vi nybynnere(grønnskollinger )skal bli rakket ned på av dere proffe!

Lenke til kommentar

Har svaret på dit spørgsmål under kompakt.

 

hvis du vil have gode bileder fra vidvinkel op til meget zoom til en lav vægt, så vælg FZ 20.

 

hvis du går meget op i foto, og gerne vil slæbe 3 gange så meget og ofre mindst 3 gange så meget så vælg 350d (eller D70 men det kender jeg ikke)

 

men det er nu ikke helt skudt i skoven når froggyler siger du skal læse lidt på lektien - du kan passende læse de indlæg der er her på side m.m.

 

Du skal jo tage hensyn til blænde brændvidde iso tele ell. vidvinkel og utroligt meget andet - bedst hvis du kan låne et eller andet kamera et stykke tid og på den måde sætte dig ind i tingene ... Det er bedre en at læse

Lenke til kommentar

Jeg bor oppi Alta i finnmark,og for å være ærlig så er det veldig vanskelig å få prøvd eller tatt i ett kamera som eos 350 d elle d70 osv det samme gjelder panasonic fz 20!jeg har jo selvfølgelig lyst til å ta i og prøve ut de overnevnte kameraene,men hva hjelper det når jeg ikke har mulighet til det,for det er jo ingen som selger disse kameraene her:)jeg må reise til Tromsø for å se og prøve disse kameraene,men det vil jo koste meg 1000 kroner å komme meg dit + overnatting mm

Lenke til kommentar

Hvis du har planer om å bruke det til astrofotografering så er det Canon som er det rette alternativet, i hvert fall dersom du har en motorisert montering og har tenkt til å ta lange eksponeringer. Canon er de som har klart best kontroll over støyen ved iso 800 og 1600. 300d har i lang tid vært standard for de som driver med sånt, og 20d/350d har nå tatt over. Det er mulig at de andre merkene kommer etter, men pr. i dag er Canon det klart beste valget dersom du er seriøs innenfor dette.

 

Edit: Hvis du vil ta bilder med teleskopet ditt i primærfokus så må du uansett velge en speilrefleks. Med kompaktkamera har du kun mulighet for afokal projeksjon.

Endret av foton
Lenke til kommentar

Hei unge mann!

Som mann roper i skogen, så får mann svar! Jeg syns ikke froggyler svar var hverken frekt eller overlegent!, men ganske så velment og overveid. Hva hadde du svart meg hvis jeg hadde spurt følgende: ”jeg har lyst til å konkurrere med Solberg, hvilken bil bør jeg kjøpe, jeg har veldig lyst til å vinne Rally New Zeeland, men været der skifter ganske så fort, så hvilke dekk bør jeg kjøpe?

En Forutsetning for å få et vettug svar er at man også har litt peiling på hva mann spør om.

Vel, nok om det, selv har jeg følgende utstyr: E-1 Ca. Kr, 10000, 14 - 54mm 2,8/3,5 kr. 4300,

50 – 200 2,8/3,5 kr 8200, 100mm macro 2,0 kr.4200, blitz kr.3500,-i tillegg trenger du en telekonverter, kr. 4500,- og da har vi allerede kommet over 35000kr.

Du trenger også en kamerabag, stativ, filter etc etc, så froggyler’s spørsmål om budsjett var heller ikke frekt eller overlegent. Prisen på tilsvarende utstyr med samme kvalitet fra Nikon eller Canon kan du doble.

En reise fra Alta til Tromsø t/r - for å se på dette utstyret, eller tilsvarende fra andre merker, vil ikke koste deg mer enn filtrene til nevnte objektivever, så det vil bli den minste utgiftsposten din.

Om jeg kan komme med et råd til deg, uten å bli oppfattet for frekk eller overlegen, se på denne linken, kanskje dette kan være et alternativ. http://www.digit.no/wip4/detail.epl?id=56688

Mvh

a.k

Lenke til kommentar

National Gergraphic har skrevet en fin letlæst bog, der på dansk hedder

foto guide af Peter K. Burian og Robert Caputo

- Den forklarer de forskellige begreber godt, og er formentlig også oversat til svensk.

 

Den omhanldler primært alm. foto, men principperne med mere er det samme som ved digital. Jeg fik den for 120 kr incl. forsendelse på udslag.

Lenke til kommentar
Canon er de som har klart best kontroll over støyen ved iso 800 og 1600. 300d har i lang tid vært standard for de som driver med sånt, og 20d/350d har nå tatt over. Det er mulig at de andre merkene kommer etter, men pr. i dag er Canon det klart beste valget dersom du er seriøs innenfor dette.

Åhh! Hvor har du dette fra? PENTAX *istDS kommer svært godt ut mht støy i flere tester. :thumbdown:

 

Nå er vel kanskje "naturfotos" et meget omfattende begrep. Derfor, om du skal dekke det hele, kan mange brennvidder være aktuelle. Men snakker du om landskapsfotografering, kommer du langt med brennvidde 35 mm og 85 mm (brennvidde omregnet til 35 mm format). Kanskje du også kan ha glede av en 24 eller 28 mm.

 

Fuglefotografering er en sak for seg, hvor du trenger større brennvidder. Og skal du riktig satse slik at du nærmest fotograferer "hele døgnet" har du mere behov for lys-sterke objektiver.

 

Kanskje en idé om du begynner i det små, med det du er mest interessert i, deretter utvider repertoaret og utvalget av objektiver?

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Canon er de som har klart best kontroll over støyen ved iso 800 og 1600. 300d har i lang tid vært standard for de som driver med sånt, og 20d/350d har nå tatt over. Det er mulig at de andre merkene kommer etter, men pr. i dag er Canon det klart beste valget dersom du er seriøs innenfor dette.

Åhh! Hvor har du dette fra? PENTAX *istDS kommer svært godt ut mht støy i flere tester. :thumbdown:

 

 

F. eks herfra: http://dpreview.com/reviews/pentaxistds/page16.asp

Her sies det at istds og 300d er tilnærmet like i støy, MEN at istds mister veldig mye av detaljene ved høyere iso. 350d og 20d er betydelig bedre støymessig enn 300d.

 

Hvilke sammenligningstester er det du sikter til?

 

Merk også at det ikke kun korte lukkertider som er interessant for astrofoto, men lukkertider opp til mange minutter. Canon 20d har f.eks. en funksjon som slår av elektronikken nær brikken ved lange opptak. Dette gir betydlig redusert støy i deler av bildet. Forøvrig så kan du jo forsøke å google på astrophotography og istds eller 300d. Det gir ca 100 treff for istds og hundre ganger så mange for 300d. Eller så kan du f.eks. gå inn på yahoogruppen "digital_astro" og se hva som foretrekkes der. Eller så kan du spørre noen som driver med det. Canon har også kommet med en egen modell, 20da, modifisert for astrofotografering, mens Nikon d70 eiere fortsatt sliter med at de ikke engang får ut rene raw data.

Lenke til kommentar
Canon er de som har klart best kontroll over støyen ved iso 800 og 1600. 300d har i lang tid vært standard for de som driver med sånt, og 20d/350d har nå tatt over. Det er mulig at de andre merkene kommer etter, men pr. i dag er Canon det klart beste valget dersom du er seriøs innenfor dette.

Åhh! Hvor har du dette fra? PENTAX *istDS kommer svært godt ut mht støy i flere tester. :thumbdown:

 

 

F. eks herfra: http://dpreview.com/reviews/pentaxistds/page16.asp

Her sies det at istds og 300d er tilnærmet like i støy, MEN at istds mister veldig mye av detaljene ved høyere iso. 350d og 20d er betydelig bedre støymessig enn 300d.

 

Hvilke sammenligningstester er det du sikter til?

 

Merk også at det ikke kun korte lukkertider som er interessant for astrofoto, men lukkertider opp til mange minutter. Canon 20d har f.eks. en funksjon som slår av elektronikken nær brikken ved lange opptak. Dette gir betydlig redusert støy i deler av bildet. Forøvrig så kan du jo forsøke å google på astrophotography og istds eller 300d. Det gir ca 100 treff for istds og hundre ganger så mange for 300d. Eller så kan du f.eks. gå inn på yahoogruppen "digital_astro" og se hva som foretrekkes der. Eller så kan du spørre noen som driver med det. Canon har også kommet med en egen modell, 20da, modifisert for astrofotografering, mens Nikon d70 eiere fortsatt sliter med at de ikke engang får ut rene raw data.

 

hvis man skal ha et kamera til astrofotografering kjøper man canon eos 20da.

Lenke til kommentar

 

hvis man skal ha et kamera til astrofotografering kjøper man canon eos 20da.

 

Ja, det er korrekt dersom man har ca 18 lapper å legge ut for en dedikert astro-dslr. Men dersom man ønsker et kompromiss mellom å ha et bra kamera for vanlig bruk samt et kamera som yter "rimelig bra" for astrobruk så bør man velge 20d eller 350d i stedet.

Lenke til kommentar
Canon er de som har klart best kontroll over støyen ved iso 800 og 1600. 300d har i lang tid vært standard for de som driver med sånt, og 20d/350d har nå tatt over. Det er mulig at de andre merkene kommer etter, men pr. i dag er Canon det klart beste valget dersom du er seriøs innenfor dette.

Åhh! Hvor har du dette fra? PENTAX *istDS kommer svært godt ut mht støy i flere tester. :thumbdown:

 

 

F. eks herfra: http://dpreview.com/reviews/pentaxistds/page16.asp

Her sies det at istds og 300d er tilnærmet like i støy, MEN at istds mister veldig mye av detaljene ved høyere iso. 350d og 20d er betydelig bedre støymessig enn 300d.

 

Hvilke sammenligningstester er det du sikter til?

Fra tråden "Pentax dslr nytt, Tråd for nyheter med linker/referenser" henter jeg:

 

PENTAX *istDS testet av norske Fotografi

 

Kom over dette: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=12278030

 

The norwegian magazine "FOTOGRAFI" has now tested the *st DS together with the kit lens 18-55.

 

The result was very good. "Exceptional picture quality for 6 Mp camera and extremly low noise as well"

 

Glad I decided to by this camera. Hope to get it this week.

Soon I'll post my first pictures!

--

Grunde

 

Her http://www.fotografi.no/news_article.html?....cid=1&bind@0=1 er det sparsomt med info, men man sier: I dette nummeret tester vi Pentax *ist Ds som får «topp valg» karakter av Toralf Sandåker. I tillegg testes Pentax SMC-DA 18-55 mm.

 

Ellers så finnes linker til en 12 - 13 tester av PENTAX *istDS her, hvorav flere fremhever "lav støy" for dette kameraet".

Lenke til kommentar
hvilket digital speilreflekskamera skal jeg gå for

 

....

 

 

Olympus E300 KIT 14-45+40-150 (28-90 + 80-300)

Inkl. mva: 6 790:-)

hvordan er dette kameraet i forhold til de overnevnte?hvor billig er det og hvor bra er dette?

 

yatack hadde også dette billig: Canon EOS 350D SORT KIT 18-55 (Norsk Utgave)

Inkl. mva: 6 980:-)

Mener bestemt at jeg har hørt denne ISOstøy debatten mange ganger før. Og tester er tester. Og det med å bli astro-fotograf, men likevel ha et kamera til all annen bruk, blir litt som de som kjøper løsnøski fordi de digger det. Men når alt kommer til alt så er det mest oppkjørte løyper de står i. Ikke ta dette ille opp, bare snakker litt av erfaring...

 

Uansett; en ting er sikkert. De linsene som følger med ALLE standardpakketilbud er veldig lyssvake. :no: Og optikken er ikke den aller beste heller. Gå får et hus som sitter bra i hendene dine, et du liker med en gang, og så velger du optikk etterpå. Velg da kvalitet med en gang, ikke kast bort pengene på billigsquip. Hvis du gidder å spørre lenge nok får du aldri noen enighet om hva du skal kjøpe uansett. Husk; ingen er enige om hvilken dame som er den fineste ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...