Gå til innhold

Ny server skal bygges.


Anbefalte innlegg

Heisann!!!

 

Jeg skal bygge ny server og har sett på dette oppsettet her.

Hvordan er dette, funker det? Har ikke løst det med PSU ennå.

 

Det jeg har av hw er 2 x AMD Opteron 250

MSI K8D Master3-133-FA4R

6 x SCSI disker

1 x Adaptec 39160 SCSI kontroller

4 x SATA disker

1 x DVD brenner

1 x DVD leser

12 x DDR brikker.

2 x Vapochill Micro Ultra Low Noise

Alt dette skal stå inni

Lian Li 2100 Pluss

 

Ang SCSI lurer jeg på om jeg kan bruke SCSI disker som er beregnet for 320 på det SCSI kortet jeg har som er 160 eller hvordan er det?

 

Vis noe utsettes på oppsette så kom med forslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal bygge ny server og har sett på dette oppsettet her.

Hvordan er dette, funker det? Har ikke løst det med PSU ennå.

 

Halvferdig spesifikasjon

 

Ang SCSI lurer jeg på om jeg kan bruke SCSI disker som er beregnet for 320 på det SCSI kortet jeg har som er 160 eller hvordan er det?

Det er umulig å si noe som helste om dette oppsettet sålenge vi ikke vet hva serveren skal brukes til, og hvordan f eks diskene er tenkt konfigurert, hvor mye minne de 12 brikkene utgjør, hvilket OS den skal kjøre etc.

 

Ang SCSI: Jeg tror det fungerer helt fint, men er ikke helt sikker.

Lenke til kommentar

12 brikker, 10GB?

Ti brikker på 1.2GB kvar? Eller åtte på 1, pluss 4 på 512?

 

Uansett. Om du bygger til/for bedrift så ville eg kjøpt ein ferdig servar frå ein av dei fire store. (Kor mange gonger eg no har sagt dette veit eg ikkje, men detkan tydlegvis ikkje repeterast ofte nok.)

 

Micro80:

Kva er totalsummen for det monsteret du har lista opp?

 

edit:

Eg fann nokre komponenar i prisguiden, og må sei eg stussar litt på dette her..

Hovudkort til 3 800,-

2x CPU til kr. 11 000,-

Minne til kr. 11 000,-

Kontrollerkor til 1 000,-

 

.. så langt er du oppe i 26 000,-.. Då er ikkje kabinettet (2900,-, pluss 500,- i porto), diskane (regnar med du skal ha 10k RPM, 150GB-diskar, som nok kostar 3000,- stykk) og andre vitale deler med..

 

Syns heile topice smaker gammel fisk...

Endret av nmedaas
Lenke til kommentar

Jeg har CPU'ene, minne brikkene og SCSI harddiskene.

 

Det jeg mangler er Hovedkort, PSU, Kabinett og noen S-ata disker.

 

Minne blir 8 x 1 Gig og 4 512 Mb ja.

 

De SCSI diskene jeg har er Ultra 320 på 5 x 18 Gig, 6 x 36,7 Gig, 5 x 146 Gig

Mere disker har jeg men gidder ikke å liste dem opp her liksom.

 

Kom med forslag til hva jeg skal bruke.

 

Husk, lite støy.

 

Maskinen skal være hjemme. Skal brukes som ISA server, Applikasjons server etc...

 

Har ikke betalt så mye for tingene, faktisk 0,- utenom SCSI kontrolleren som jeg kjøpte for lenge siden...

 

Vis noen der ute veit om jeg kan bruke 320 disker på 39160 så gi meg beskjed.

Lenke til kommentar

.. lykke til om du skal ha 6x SCSI-disker til å gå (tilnærma) lydlaust.. Huks dei vil ha kjøling også.. Eg har for øyeblikket 9stykk 7200 rpm seagagate barracuda-disker i eit kabinett, og dei utviklar så mykje varme at eg har 4x 80mm vifter på full guffe for å kjøle dem..

Lenke til kommentar
Maskinen skal være hjemme. Skal brukes som ISA server, Applikasjons server etc.

Lukter av totalt overkill, men det får være så. Du har tydeligvis ikke tenkt noe vesentlig på diskløsningen (det ante meg). Jeg savner RAID på ett eller annet nivå. Jeg hadde nesten forventet RAID-5 eller noe sånt på SCSI-diskene, men da må du ha en annen (og sikkert dyrere) SCSI-kontroller.

Lenke til kommentar

10 GB med RAm, har ikke så mye på prodserverne mine en gang.

Enig med roac her, savner en eller annen form for Raid oppsett.

Samtidig som nmedaas sier, 6 SCSI disker lydløst. Jeg har fire SCSI disker på hver prod server og synes det høres ut som en F16 i strartgropa........

Lenke til kommentar

Er ikke så langt unna spec'en på mine ASP-servere. Bruker disse hovedkortene, og de er GENIALE! (støtter NUMA også)

Kjøpte bare 244 prosessorer til mine da jeg ventet på dualcore. Skal vente LITT til med å bytte til dualcore (pris).

 

Planen nå er å se på ESX server. Dedikert scsi pr guest + 1 GB RAM + dele på 4 CPU'er bør holde! :) (8 stk terminalservere pr fysisk server)

Lenke til kommentar
De SCSI diskene jeg har er Ultra 320 på 5 x 18 Gig, 6 x 36,7 Gig, 5 x 146 Gig

Mere disker har jeg men gidder ikke å liste dem opp her liksom.

 

Kom med forslag til hva jeg skal bruke.

 

Husk, lite støy.

 

Maskinen skal være hjemme. Skal brukes som ISA server, Applikasjons server etc...

 

Har ikke betalt så mye for tingene, faktisk 0,- utenom SCSI kontrolleren som jeg kjøpte for lenge siden...

 

Vis noen der ute veit om jeg kan bruke 320 disker på 39160 så gi meg beskjed.

Lite støy? Kutt ut SCSI diskene.

 

Nekter å tro at du får alt gratis også.

 

Siden du ikke har noen definert bruksområde for serveren, så ville jeg ha installert f.eks. Citrix ESX eller GSX på maskinen, slik at du kan kjøre flere virtuelle maskiner på den. Da kan du leke deg litt på å sette opp flere servere (AD, ISA, App, Web, Exchange, osv) på nett, samt noen virtuelle klienter du kan koble opp mot det.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke betalt noe for CPU'ene, minne brikkene. Lover, det er det som er kult.

SCSI disker bråker litt ja men men. Kjøre en vifte over dem kan gå. Tenkte å lage eget kabinett til SCSI diskene jeg da sånn at de står alene.

 

Jeg har tenkte til å kjøre Windows 2003 Server og kjøre VMWARE sånn at det blir virtuelle maskiner oppå der igjen.

 

Kom med spec dere da så vi har noe å sammenligne. RAID Oppsett kan det bli noe av ja. Har ikke helt kommet dit ennå. Må først finne ut om U320 SCSI diskene kan funke på Adaptec 39160 kortet mitt...

Lenke til kommentar
Kom med spec dere da så vi har noe å sammenligne. RAID Oppsett kan det bli noe av ja. Har ikke helt kommet dit ennå. Må først finne ut om U320 SCSI diskene kan funke på Adaptec 39160 kortet mitt...

Hvis du skal kjøre RAID med SCSI-diskene dine så vil du vel uansett ikke bruke 39610-kontrolleren, men snarere kjøpe en SCSI-kontroller med hardware RAID støtte, som f eks Adaptec 2130SLP.

 

PS! Jeg har ikke testet denne kontrolleren selv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
[...]

Må først finne ut om U320 SCSI diskene kan funke på Adaptec 39160 kortet mitt...

[...]

SCSI er alltid bakoverkompatibel, så det skal gå greit.

 

Se forøvrig Ultra 320 FAQ.

 

Du vil selvsagt ikke få så høy dataoverføringsrate som diskene er kapable til, men til hjemmebruk er det er tvilsomt om du vil merke noe til det.

Lenke til kommentar

Jeg har testet scsi diskene mine i en eldre PIII 700 MHz.

Den finner diskene i enhetsbehandling. Men den dukker ikke opp sammen med alle de andre diskene under "Disk Managment". Why? Det er uansett scsi hdd type. Det virker som pc'en ikke vil ha mer.

 

Noen der ute som veit no?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...