Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

D-Link problem, trenger hjelp....


Anbefalte innlegg

Har et litte problem her, kjøpte meg en DI-514 for noen dager siden, kobla opp alt som skulle være, har 2 laptoper, dell latitude x 300 og en compaq presario R3000..

probleme er at jeg får internet på dell'n men ikke på den andre, gått helt nuts og vet ikke hva jeg må gjøre til å få det til å funke.....er det mulig å ha 2 laptoper uten at den ene eller andre må være kobla via kable, ossen er det jeg kan sette det opp sånn at begge får trådløs internet, noen som kan hjelpe meg?????????

 

prøvde å søke gjennom forume for samma spørsmål men fant ingen som passa...

 

HELP!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til forummet .

 

Hadde vi bar vist hvilken internettlevereandør du har så hadde dette vert mye enklere men dette problemet ditt ligger nok bare i feilkonfigurering .

 

Om f.eks du har ett eldre Telenor modem som trenger PPPoE så må routeren settes opp til å be modemet holde åpent .

 

Har du kjørt Wizarden som setter opp DLink`n ? Denne bruker være hjelpsom nok den så fremt man har litt basic informasjon om modemet sitt .

Lenke til kommentar

Feilen kan her ligge flere steder, så det viktigste er å luke ut feilkilder.

 

Jeg forutsetter at Chello leverer et modem uten routerfunksjonalitet. Skulle det være at det har routerfunksjonalitet kan det være en del av problemet. Router etter router kan skape problemer. I et slikt tilfelle, der modemet har routerfunksjonalitet, bør denne slås av, settes i brigdemodus. Dette kan brukerstøtta til Chello eventuelt hjelpe deg med.

 

Test først kontakten fra PC-ene til Dlinken. Regner med at den har adressen 192.168.0.1, men du har jo vært inne på den så du kan den eksakte. Pass på at du ikke har Wep, Mac-filter etc påstått. DHCP bør også være påslått på dlinken. Broadcasting av SSID bør være på. Sikkerhet setter du opp når alt virker.

 

Koble de ulike maskinene opp. De bærbare skal finne nettet dersom den trådløse radioen er slått på (NB! dette er ofte den vanligste feilen). Når det gjelder antall trådløse, tror jeg routeren håndterer en 25 stk. Du bør også sjekke at begge de trådløse er satt opp til motta ip-adresse automatisk. Når alt dette er gjort, ping dlinken fra de ulike maskinene. Fungerer det, kan du også prøve å pinge de andre maskinene i ditt lokale nett, samt pinge maskiner på webben, f.eks. online.no. Pinge gjør du ved å åpne ledetekst, og skrive ping 192.168.0.1 (eller den korrekte ip-adressen)

 

Et annet verktøy i ledetekst er ipconfig /all. Da skal du for kortet som har tilkoblingen få noe tilsvarende dette.

 

Ethernet-kort Trådløst nettverk:

 

Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks :xxxxx

Beskrivelse . . . . . . . . . . : D-Link AirPlus G+ DWL-G520+ Wireless PCI Adapter

Fysisk adresse . . . . . . . . . : xx-xx-xx-xx-xx-xx

DHCP aktivert. . . . . . . . . . : Ja

Automatisk konfigurasjon aktivert: Ja

IP-adresse . . . . . . . . . . . : 192.168.0.100

Nettverksmaske . . . . . . . . . : 255.255.255.0

Standard gateway . . . . . . . . : 192.168.0.1

DHCP-server. . . . . . . . . . . : 192.168.0.1

DNS-servere. . . . . . . . . . . : 192.168.0.1

Leasingavtale mottatt. . . . . . : 9. juli 2005 10:24:44

Leasingavtale utgår. . . . . . . : 16. juli 2005 10:24:44

 

Verdiene dine kan være annerledes. Mangler det ip-adresse etc da er noe galt. Enten er ikke radioen på bærbare slått på, eller får ikke de tildelt adresser fra routeren. Du skal få tildelt adresser her selv om du ikke kobler router til modem. Du kan prøve med ipconfig /release og så ipconfig /new for å få tildelt adresser.

 

Du kan også sjekke om dlinken mottar adresse fra chello. Logg deg inn på routeren. Trolig er det der en fane som det står status på, og eller et valg med device info. Under WAN skal du være tildelt en ip-adresse, subnet, standard gateway og DNS. Mangler dette, er det problemer knyttet til å hente adresser via modem fra Chello. Prøv release og renew her også. Skal være knapper for dette.

 

Regner som selvsagt at alle kabler er plassert rett, og at restart av modem og router er forsøkt. Prøv deg fram noen av disse veiene, og post resultater på forumet dersom det stopper opp.

Lenke til kommentar

Skal vi se, hva skriver trådstarter i første post mon tro?

har 2 laptoper, dell latitude x 300 og en compaq presario R3000..

probleme er at jeg får internet på dell'n men ikke på den andre,

Og dermed forsvant vitsen med å feilsøke på modemet.

 

Reset D-Link router, oppdater til siste firmware, oppdater til siste driver på WLAN-kortet, pass på at du bruker enten Wireless Zero Configuration eller programvaren til kortet og ikke begge samtidig, gå til enhetsbehandling, avinstaller kortet og reboot så det installeres på nytt.

 

Det er de første tingene som kan prøves hvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...