Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermen er helt svart og maskinen vil ikke boote.


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp satt sammen min første maskin og har problemer med å få den til å virke. Først var skjermen bare svart og der kom et pip hvert 5. sekund uten at noe annet skjedde (viftene fungerer og det virker som den nye (og tomme) harddisken slår seg på) Så var jeg inne her og leste litt og byttet om plassen på ram brikkene. Etter dette forsvant pipelyden, men skjermen er forsatt helt svart. Hører liksom ikke ut som om noe skjer overhode. Har koblet fra alt annet enn skjermkort (der er ikke integrert i hovedkort - tror jeg) ram og HD. Noen som har peiling hva som kan være galt?

 

Det jeg har er:

Gigabyte GA-K8NF-9 nForce4-4X

ATX/S-ATA/GB-LAN/8ch-LYD/1394B/PCIe

 

Club3D Geforce 6600GT 128MB PCIe retail

GDDR3/ TV-out/DVI/SLI

 

AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz OEM u/vifte

Socket 939 512KB cache "Venice"

 

OCZ 1024MB Premier Dual Channel

PC-3200 2x512MB (2,5-3-3-7) 400Mhz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei Jello,

 

- Hvilken ytelse har du på PSU?

- Hvilken skjerm har du?

 

@ Jabe,

 

Må nesten bare sitere deg her "Led-ledningene" = Light Emitting Diode

En lysdiode med kabel :D

Jeg har 350 W som fulgte med kabinettet.

 

Jeg har en gammel Tandberg skjerm som fungerer helt fint på den gamle maskina (den som jeg sitter med nå)

 

Jeg tror jo selvfølgelig at jeg har satt alle LED ledningen på riktig sted. Har gjort til om igjen flere ganger for å være "sikker" på at det skal være riktig. Jeg har bare to lys og det er for power og for reset.

Lenke til kommentar

Hadde samme problem nettopp, da hjalp det å oppdatere bios. Men da må du ha et gammeldags pci skjermkort for å få bilde slik at du kommer inn i Bios..

 

Du kan sikkert laste ned BIOS oppdatering på hovedkort produsentens hjemmeside..

 

Tror AMD har gjort noen endringer på cpu'ene sine slik at Bios må oppgraderes :)

Lenke til kommentar

Det er jo en "lettelse" å høre at der er andre som har hatt samme problem. Da innbiller jeg meg at der er håp for meg også. Litt ergelig at man kjøper nye ting og det først man må gjøre er å oppdatere det. Vaffal for meg som forsatt er våt bak ørene når det gjelder pc-bygging. Jeg skal se om jeg finner noen med et gammelt skjermkort. Takk for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar

Ehh... siden jeg ikke finner noen som har pci kort så må jeg kanskje kjøpe et? Så da håper jeg jo at det er det som virkelig er problemet. Men det jeg ikke skjønner er at dersom jeg må oppgradere bios for at prosessoren skal virke, hvorfor vil prosessoren virker om jeg setter i gammel skjermkort? Hva har det med prosessoren å gjøre? Nå er jo harddisken som jeg skal bruke uformatert og ny, må jeg kanskje sette inn min gamle ide med os på?

Lenke til kommentar
Tror nok du må få låne deg et annet skjermkort. Har hørt om samme problem som du beskriver der. Og så lenge allt det andre booter opp, så tyder det på at maskina funker, men ikke skjermkortet.

Så anbefales det at jeg bare bytter hele skjermkortet til et annet eller burde jeg prøve å flashe bios?

Lenke til kommentar

Det her kan vel forresten også være CPU.

 

Se om du har plugga i 12v ekstra-kabel i hovedkortet, hvis det har det.

 

 

Dessuten kan du sjekke om du har satt i en vifte i cpuvifte kontakten på hovedkortet, noen nekter å starte når den ikke er på.

 

Prøv også med bare èn ram brikke av gangen hvis du ikke har gjort det alt..

Lenke til kommentar
Det her kan vel forresten også være CPU.

 

Se om du har plugga i 12v ekstra-kabel i hovedkortet, hvis det har det.

 

 

Dessuten kan du sjekke om du har satt i en vifte i cpuvifte kontakten på hovedkortet, noen nekter å starte når den ikke er på.

 

Prøv også med bare èn ram brikke av gangen hvis du ikke har gjort det alt..

Har gjort alt det der. Prøvd med alle slags mulige variasjoner av en og to ram.

Lenke til kommentar

Hvis du sjekker i manualen til Hovedkorte så står det hvordan du kommer inn i flash utilitien eller no sånt, bruker å være f.eks alt f8

 

Hvis du har lasta ned bios oppdatering på diskett, (har du diskettstasjon??) så er det mulig du klarer å flashe biosen uten å se noe på skjermen.. vet ikke om det funker, men kanskje verdt et forsøk.. Det går an å brenne oppdateringen på cd,men da vet jeg ikke hvordan det er med flash utilitien...

 

Du må sikkert bare trykke et par ganger på enter - og så tar det litt tid..

Lenke til kommentar
Hallo jello,

 

Kan hende at RAM-brikken ikke passer maskinen overhodet, det problemet hadde jeg. Har du mulighet til å teste med en annen brikke?

Jeg skal prøve. *håper*

 

Nope :no: Funket ikke. Nå gir jeg snart opp.

Endret av jello
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...